Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående månadens fråga..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Med anledning av månadens fråga som herr Elmfeldt komponerat vill jag samtidigt ta tillfället i akt och ställa en egen fråga när det gäller uppkopplingar..

Är det bara jag som upplever fotosidan.se som långsam? Jag sitter på 512kbit kabelmodem och tycker att det ofta är outhärdligt segt. Är det min uppkoppling som är knäpp eller är det fotosidans server?

Testa hastigheten!

Konsumentverket och några till har tagit fram ett litet program med vars hjälp man kan testa sin Internetuppkoppling för att se vilken verklig hastighet man har.
Finns här:
http://www.iis.se/tptest/

/Mats

Jag tycker fotosidan har blivit rätt seg. Ofta går det lite snabbare på jobbet där jag i princip sitter rakt på sunet än hemma med Comhem, men min känsla är ändå att det verkar ha något med sega databasfrågor att göra.

Fotosidan seg !

Sitter nästan direkt på Telia Net, och tycker fotosidan tidvis blir mycket seg. Det verkar som servern eller fotosidans Internetleverantör, har problem ibland.

/Pingo

Många faktorer spelar in.

Vid min dator är det tvärtom vad gäller fotosidan vs utsidan. Jag har i och för sig en av Sveriges absolut segaste telefonledningar (trots 56 k modem så brukar nedladdningshastigheten ligga på mellan 3-5 kbit/s) Utsidan är i de närmaste stillastående jämfört med fotosidan hos mig. Det verkar som om en mängd faktorer spelar in : förbindelse, hårdvara, mjukvara, geografisk placering mm. Så länge utlovad bredbandskapacitet bara är ett stort skämt så får vi leva med långsamma sidor.
Take it easy:cool:

tycker inte fotosidan är något segare än andra sidor. snarare tvärtom. förutom nån gång i månaden då det står helt still. men då ligger nog problemet hos mig.

Jag har heller inga som helst problem med seghet på sidan. Databas frågorna tycker jag har blivit betydligt snabbare än vad de var i höstas. Men jag ligger på en 10Mbit lina direkt från universitetet.

Vi är medvetna om att fotosidan.se blivit segare. Vi skall åtgärda detta men det tar ett tag till. Håll ut.

Re: Många faktorer spelar in.

Tonyeagle skrev:
Vid min dator är det tvärtom vad gäller fotosidan vs utsidan. Jag har i och för sig en av Sveriges absolut segaste telefonledningar (trots 56 k modem så brukar nedladdningshastigheten ligga på mellan 3-5 kbit/s)

Om det är 3-5 kilobyte nedladdningshastighet (som det står i nedladdningsfönstret.

En byte = 8 bit.
Max teoretisk nedladdningshastighet för ett 56 kbit modem blir alltså typ 7 kb.

Eller är det egentligen 56.6 kbit? Mitt har aldrig kommit upp över 48 kbit så jag vet inte rikrigt... :D

elmfeldt skrev:
Vi är medvetna om att fotosidan.se blivit segare. Vi skall åtgärda detta men det tar ett tag till. Håll ut.

Segheten som David nämnar beror på att servern som fotosidan.se körs på ibland (lite för ofta) är väldigt belastat. Dvs. CPU går på 100%. Detta i sin tur gör att databas frågorna tar lång tid och fotosidan.se består till stordel av dynamiskt innehåll som plockas ur databasen.

Lösningen är att det kommer stoppas inte fler maskiner alternativt CPU kraft inom kort.

Så "seghet" i detta fall skall inte ha så mycket med överföringshastiget att göra, även om en belastad CPU medör sämre totalprestanda.

Men som sagt, det problemet kommer snart vara löst.

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar