** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Angående frågor om varusmuggling.

Produkter
(logga in för att koppla)
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Staten får inget från Tyskland då vi är med i EU!

Köper du en grej i Tyskland o tar till Sverige så betalar du i normalfallet den tyska momsen och inget annat.
Lika med den tysk som köper en vara i Sverige och tar med hem till Tyskland, han betalar endast svensk moms. Det tar ut varandra, eller möjligen med lite vinst för Sverige ännu så länge.
Detta har man enats om så som varandes rimligt inom EU.
Om du köper en vara utanför EU och EG/EFTA-området så skall du betala moms i Sverige för denna.
Samma sak gäller för den besökare från t ex USA som köper en orreforsskål i Sverige, han skall betala amerikansk tull och moms vid hemkomsten.
Detta är oxå tänkt att jämna ut sig i längden men eftersom vi inte har frinhandels avtal med alla så får vi dras med denna olägenhet.

Re: Re: Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

Birger Olsson skrev:
Men, men... åter igen: forumvärden ÄR MED i diskussionen så då får man väl vända på myntet?

Tja, man kan ju läsa forumvärdens rekommendationer i nämnda tråd rakt av och se det som praktisk hjälp. Men i praktiken var det väl menat tvärtom?
Ingen som förstör sitt objektiv på det sätt forumvärden föreslår lär ha någon större chans att sälja sitt objektiv vidare och göra någon vinst på det. Därmed lär väl också Tullverkets bevekelsegrund för anmälan om varusmuggling ha ändrats, det finns ju inte längre någon ekonomisk vinst att tala om.

Re: Re: Re: Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

Kijana skrev:
Tja, man kan ju läsa forumvärdens rekommendationer i nämnda tråd rakt av och se det som praktisk hjälp. Men i praktiken var det väl menat tvärtom?

Givetvis, poängen var att tråden accepterades i det ögonblicket som godkänt ämne för forumet.

Ibland skriver man bara för att man blir så trött... Oftast blir det dock fel eftersom ironin sällan eller aldrig går fram. Diskussionen i fråga har nu utvecklats till en veritabel moralkaka och samhällsdebatt, där det fortfarande inte har framkommit exakt hur man slipper moms och tull (egentligen är det ganska enkelt, fast det tillkommer ju vissa omkostnader som är betydligt dyrare än att erlägga moms och tull). Vi får diskutera hurvida detta ämne (som poppar upp då och då) ska vara okej. Det diskuteras ju en del andra saker här som ligger i gråzonen, då och då).

Problemet med att moderera är att det är minst lika många som skriker censur(trots att detta är ett privat forum), som det är som vill skriva och diskutera allt mellan himmel och jord.

Gunnar D skrev:
Köper du en grej i Tyskland o tar till Sverige så betalar du i normalfallet den tyska momsen och inget annat.
Lika med den tysk som köper en vara i Sverige och tar med hem till Tyskland, han betalar endast svensk moms. Det tar ut varandra, eller möjligen med lite vinst för Sverige ännu så länge.
Detta har man enats om så som varandes rimligt inom EU.
Om du köper en vara utanför EU och EG/EFTA-området så skall du betala moms i Sverige för denna.
Samma sak gäller för den besökare från t ex USA som köper en orreforsskål i Sverige, han skall betala amerikansk tull och moms vid hemkomsten.
Detta är oxå tänkt att jämna ut sig i längden men eftersom vi inte har frinhandels avtal med alla så får vi dras med denna olägenhet.

OK, men hur blir det om man åker till USA via mellanlandning i Tyskland? Man handlar sina saker i USA och åker tillbaka till Tyskland och medans man väntar på sitt plan till Sverige kliver man in i EU-zonen via rött i tyska tullen och erlägger tysk moms på 16%, tullavgifter vet jag ej vad de ligger på.

Efter det är det väl fri rörlighet av varor inom EU som gäller? Hur blir det nu när jag kommer tillbaka till Sverige, ett påslag med ytterligare 9% för att komma upp i svensk moms eller vad gäller där?

P.R. skrev:
Sätt upp ditt eget forum så får du diskutera precis vad fan du vill.
Vi som betalar då?

När du som här är gäst i ett forum så hör det till vanligt hyfs och folkvett att rätta sig efter de regler som värden valt att sätta upp. Passar inte galoscherna så drar man till ett ställe där man inte har problem med reglerna eller så skapar man ett ställe där man själv formulerar dem, valet är fritt.
Var i reglerna står det att man inte får diskutera det som avses i den här tråden?

Makten skrev:
Var i reglerna står det att man inte får diskutera det som avses i den här tråden?
Det står ingenstans, vilket är en av anledningarna till att jag startade tråden.

Nionde stycket i Forumreglerna säger:

"Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet."

Jag skulle gärna se att det utökades till någonting liknande:

"Att uppmana till brott eller instruera andra, eller begära instruktioner och tips för hur brott (tex piratkopiering eller skattebrott) skall begås är inte heller tillåtet."

Av flera orsaker.

Först och främst; det är olagligt att medvetet smita från tull och moms, och att tillåta den typen av trådar ser illa ut för Fotosidan.

Dessa trådar leder alltid till låååånga utläggningar om vilken dålig männinska frågeställaren är och vilka skitnödiga moralpredikanter hans kritiker är, och leder helt enkelt till dålig stämmning på forumet. Inte heller bra för Fotosidan.

Jag har ingenting emot en öppen diskussion -- om sådant som kan diskuteras. Till exempel skattetrycket, småföretagarvillkoren, sjukvården, hallandsåsen eller på vilken sida av knäckebrödet man skall bre smöret. Eller margarinet.

Men kärnan i den här typen av fråga är inte öppen för diskussion. Det är olagligt att inte betala moms och tull. Det är odiskutabelt.

-- MW

"Magnus Widqvist (Magnus W) skrev:
eller på vilken sida av knäckebrödet man skall bre smöret. Eller margarinet."

BMI<22 ger smör på hålsidan.
BMI>=22 ger smör på släta sidan.

Så var det avklarat. :)

Magnus W skrev:
Först och främst; det är olagligt att medvetet smita från tull och moms, och att tillåta den typen av trådar ser illa ut för Fotosidan.
Det är inte olagligt att fråga hur man gör däremot.

Dessa trådar leder alltid till låååånga utläggningar om vilken dålig männinska frågeställaren är och vilka skitnödiga moralpredikanter hans kritiker är, och leder helt enkelt till dålig stämmning på forumet. Inte heller bra för Fotosidan.
Låt bli att läsa såna trådar då. Jag tror det är sämre för fotosidan om man inte tillåter öppna diskussioner.

Makten skrev:
Det är inte olagligt att fråga hur man gör däremot.
Nej, men det ser illa ut att Fotosidan är en informationskanal för hur man begår brott.

Låt bli att läsa såna trådar då. Jag tror det är sämre för fotosidan om man inte tillåter öppna diskussioner.
Av just den anledningen läser jag inte Fritt Forum. Som jag tidigare sagt så ser jag ingen diskussionsöppning i frågan "Hur gör jag för att smuggla?", framför allt inte när frågan är placerad i "köpråd". Vill man diskutera rimligheten i olika lagar och förordningar borde man väl göra det i Fritt Forum? Vill man veta hur man bryter mot lagen kan man väl fråga i Flashback eller något liknande forum.

Jag tycker också att det är värdefullt med öppna diskussioner, men jag har svårt att se varför just Fotosidan skall vara öppen för alla diskussioner om allting alltid. Det är därför det finns olika forum med olika inriktningar. Tips och råd om smuggling och skattebrott kanske inte faller riktigt inom Fotosidans ramar.

Men jag kan ha fel, jag har haft fel förr.

-- MW

Magnus W skrev:
Nej, men det ser illa ut att Fotosidan är en informationskanal för hur man begår brott.
Tycker du ja.

Av just den anledningen läser jag inte Fritt Forum. Som jag tidigare sagt så ser jag ingen diskussionsöppning i frågan "Hur gör jag för att smuggla?", framför allt inte när frågan är placerad i "köpråd". Vill man diskutera rimligheten i olika lagar och förordningar borde man väl göra det i Fritt Forum? Vill man veta hur man bryter mot lagen kan man väl fråga i Flashback eller något liknande forum.

Jag tycker också att det är värdefullt med öppna diskussioner, men jag har svårt att se varför just Fotosidan skall vara öppen för alla diskussioner om allting alltid. Det är därför det finns olika forum med olika inriktningar. Tips och råd om smuggling och skattebrott kanske inte faller riktigt inom Fotosidans ramar.

Men jag kan ha fel, jag har haft fel förr.
Jag tycker att du borde sluta förutsätta att alla är av samma uppfattning som du.

Uppenbarligen så tycker inte alla som jag -- och det har jag varken trott eller påstått. Hur illa det kan tänka se ut att informera om hur man begår brott är inte min eller din sak att bedöma, det överlåter jag med varm hand till Fotosidans ägare. Det är ju till syvende og sidst de som får stå för den bild man skapar sig av forumet.

Det jag däremot kan göra -- och nu har gjort -- är att informera FS om hur jag, som användare, upplever den typen av ämnestrådar. Det finns givetvis de som tycker annorlunda. Till exempel du.

-- MW

Magnus , du som är vit som snö och ren som ett helgon , borde inte du bli politiker?
Det finns alldeles för få politiker med så lite på sitt samvete som du!

Magnus , du som är vit som snö och ren som ett helgon , borde inte du bli politiker?
Det finns alldeles för få politiker med så lite på sitt samvete som du!

:)

Magnus W skrev:
Uppenbarligen så tycker inte alla som jag -- och det har jag varken trott eller påstått. Hur illa det kan tänka se ut att informera om hur man begår brott är inte min eller din sak att bedöma, det överlåter jag med varm hand till Fotosidans ägare. Det är ju till syvende og sidst de som får stå för den bild man skapar sig av forumet.

Det jag däremot kan göra -- och nu har gjort -- är att informera FS om hur jag, som användare, upplever den typen av ämnestrådar. Det finns givetvis de som tycker annorlunda. Till exempel du.

-- MW
Nu var väl inte tanken med dina inlägg att "samla röster" men jag håller med dig och kunde inte sagt det bättre själv,

Smickrare där :D
De flesta politiker har samveten rena som snö -- det blir inga fläckar på det man aldrig använder.

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar