Annons

Angående frågor om varusmuggling.

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Uppmana är inte tillåtet, däremot tydligen att instruera.
Ur forumreglerna: Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.
Lite lustig distinktion. Speciellt med tanke på att det redan i svensk lag finns förbud mot att uppmana andra att begå brott.

Brottsbalken, 16 kap, § 2:
Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader

ErlandH skrev:
Lite lustig distinktion. Speciellt med tanke på att det redan i svensk lag finns förbud mot att uppmana andra att begå brott.
Inte alls, att tala om hur nånting skall göras är inte det samma som att uppmana någon att göra det.

Jag kan komma ihåg fel, men jag har i alla fall för mig att trådar med instruktioner kring hur man skaffar t ex Photoshop utan att köpa programmet snabbt och resolut raderats. Fast det är klart.... fotografer kanske tycker att instruktioner för hur man begår upphovsrättsbrott är allvarligare än instruktioner för hur man smugglar...

tormig skrev:
Inte alls, att tala om hur nånting skall göras är inte det samma som att uppmana någon att göra det.
Jag tycker inte lagens distinktion är konstig, däremot att man i forumreglerna påpekar att det inte är tillåtet att bryta mot lagen -- medan man tycks acceptera diskussioner om bästa sättet att bryta mot lagen.

tormig skrev:

Som med mycket annat i våra lagar och i vårt samhälle är detta en fråga om hur man tolkar saker och ting. Nog om det från min sida...

Jag tycker dock att trådskaparen har en poäng i sitt resonemang och jag måste böja mig att hålla med honom. Jag tycker inte upptaget ämne egentligen har på FS att göra, det är visserligen något vi alla vet pågår dagligen, precis som med svartjobb och hembränning, men det är sådant som många ser mellan fingrarna med. Det ses alltså inte som ett sådant brott som är så allvarligt. Men likväl är det något som gör det brottsligt, vilket i sin tur gör att man kan man åka dit på det och vad har egentligen det att göra på en sida som ska behandla ämnet foto. Fri debatt var det någon som skrev om, visst jag är för fri debatt, men det finns säkerligen flera forum på nätet som man bättre kan diskutera det på än på FS.

// Daniel

Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

Danlo skrev:
Vi ska fan kunna diskutera vad vi vill på forumen ...
Sätt upp ditt eget forum så får du diskutera precis vad fan du vill.

När du som här är gäst i ett forum så hör det till vanligt hyfs och folkvett att rätta sig efter de regler som värden valt att sätta upp. Passar inte galoscherna så drar man till ett ställe där man inte har problem med reglerna eller så skapar man ett ställe där man själv formulerar dem, valet är fritt.

Många tror att det är någon form av moralpanik som gör att vissa inte vill se rådgivning om t.ex. smuggling men det är åtminstone inte mitt skäl. Den eventuella omoralen i att begå brott tycker jag är upp till var och en att hantera och för mig handlar det heller inte om skattepolitiken. Skälen till att jag tycker det är olyckligt är istället som följer.

Om man inte själv klarar av att räkna till hur smuggling går till rent praktiskt utan behöver detaljerad rådgivning i ett publikt forum kan man fråga sig hur mogen individen egentligen är. Men om vi lämnar frågeställaren därhän så har man i ett forum ingen som helst kontroll över vilka mottagarna är och det kan vara många omyndiga och väldigt lättpåverkade läsare som kanske följer råden utan att till fullo inse konsekvenserna. Bara för att skribenten själv har gjort sin riskbedömning och är beredd att ta sitt straff betyder inte det att alla läsare gör samma bedömning. Framförallt inte när de på forumet fått höra att "Tullen har viktigare saker att göra så det är ingen risk att du åker dit".

Det andra skälet är att Fotosidan bland annat finansieras med annonser och blir knappast mer attraktivt hos annonsörerna om var och varannan tråd är rådgivning om hur man på ett orättvist sätt konkurrerar med de handlare som faktiskt följer regelverket. Åtminstone jag tycker att Fotosidan är trevlig och därför vill inte jag att vi skall försämra deras rörelseutrymme på det viset.

tormig skrev:
Om inte ambitionen är att den andra individen skall smuggla finns inget behov av upplysningen så det där är bara skenhelighet.

Det finns ju många kryphål som en del kanske vill veta hur man utnyttjar på bästa sätt, är det fel att fråga om dem?

Jämför gärna med den före detta statsministern som efter att han slutat omedelbart började utnyttja systemet för att slippa betala skatt.

Vanliga svenssons vill förstås göra på samma sätt, hitta vägar för att slippa undan från att betala i "onödan".

Akerstrom skrev:
Det finns ju många kryphål som en del kanske vill veta hur man utnyttjar på bästa sätt, är det fel att fråga om dem?

Jämför gärna med den före detta statsministern som efter att han slutat omedelbart började utnyttja systemet för att slippa betala skatt.

Vanliga svenssons vill förstås göra på samma sätt, hitta vägar för att slippa undan från att betala i "onödan".

Att utnyttja lagliga "kryphål" är i min värld något helt annat än att begå brott och sen kalla det för att "utnyttja kryphål".

Och som vanligt blir jag förvånad över den låga förtjänstgräns så många har innan de är beredda att begå ett brott.
Ofta rör det sig om förtjänster i nivå med att snatta lite på ICA, gör ni det oxå?
Det drabbar ju ingen fattig, bara en skitrik handlare.
Jag håller med om att för att ge ett seriöst intryck till besökare och annonsörer så ska smuggelrådstrådar bort.

P.R. skrev:
Om inte ambitionen är att den andra individen skall smuggla finns inget behov av upplysningen så det där är bara skenhelighet.
Jag vet inte vad din definition av skenhelighet är men min lyder ungefär så här:
Den som talar om godhet men inte lever upp till det. På vilket sätt är mitt inlägg skenheligt? Du kanske tänkte på något annat begrepp??

Men apropå smuggling, smuggling är något som staten har bestämt existerar. Det är en lag, lagar kan som bekant ändras. Många lagar har ändrats efter diskussioner. Dessvärre tycks det finnas många här som tycker att det som för tillfället råkar vara förbjudet inte får diskuteras. Det är sorgligt. Om Fotosidan sedan är rätt forum kan man säkert ifrågasätta, men vad har man annars Fritt Forum till t.ex.?

WFS) (Graylingman skrev:
Att utnyttja lagliga "kryphål" är i min värld något helt annat än att begå brott och sen kalla det för att "utnyttja kryphål".

Helt rätt, fel av mig! fd statsministerns moral är oförvitlig.

När Svensson försöker hitta kryphål är det förstås helt fel och förkastligt att ens diskutera på ett öppet forum.

Gunnar D skrev:
Och som vanligt blir jag förvånad över den låga förtjänstgräns så många har innan de är beredda att begå ett brott.
Ofta rör det sig om förtjänster i nivå med att snatta lite på ICA, gör ni det oxå?

Att ta med sig en glugg om du är USA ser jag inte som nån större förseelse!
Som en liten fortkörning ungefär , åker man dit så pröjsar man!
Och klarar man sig så är man glad för det.
Men du går väl på rött i tullfiltret!
Att jämföra det med snatteri tycker jag är rent löjligt.

Den stora tjuven egentligen är ju svenska staten som pungslår medborgarna med världens högsta skattetryck efter Danmark nu när Alliansen tagit över.
Men har ni moraliska betänkligheter så köp gluggen eller kameran i UK , då slipper man både skatt och tull i Sverige.

Vad är felet att ta hem från usa mot att ta hem från tyskland? Staten får ju inte mer i kassan av tyskland.

Robin Gyllander skrev:
Vad är felet att ta hem från usa mot att ta hem från tyskland? Staten får ju inte mer i kassan av tyskland.
Köper du en pryl i USA och tar med utan att tala om det är smuggling. Köper du en pryl i Tyskland och tar med utan att tala om det är ... ingenting. Och Svenska staten "förlorar" lika mycket i bägge fall.

Logiskt, eller hur?

Akerstrom skrev:
Helt rätt, fel av mig! fd statsministerns moral är oförvitlig.

Vem har påstått det? Inte jag i alla fall.

När Svensson försöker hitta kryphål är det förstås helt fel och förkastligt att ens diskutera på ett öppet forum.

Förtydligar:

Att utnyttja lagliga "kryphål" är i min värld något helt annat än att begå brott och sen kalla det för att "utnyttja kryphål", oavsett om man heter Svensson eller Persson. Så ser det ut i min värld.

Frågor på det?

Re: Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

P.R. skrev:
Sätt upp ditt eget forum så får du diskutera precis vad fan du vill.

När du som här är gäst i ett forum så hör det till vanligt hyfs och folkvett att rätta sig efter de regler som värden valt att sätta upp. Passar inte galoscherna så drar man till ett ställe där man inte har problem med reglerna eller så skapar man ett ställe där man själv formulerar dem, valet är fritt.

Men, men... åter igen: forumvärden ÄR MED i diskussionen så då får man väl vända på myntet?

WFS) (Graylingman skrev:
Vem har påstått det? Inte jag i alla fall.

Förtydligar:

Att utnyttja lagliga "kryphål" är i min värld något helt annat än att begå brott och sen kalla det för att "utnyttja kryphål", oavsett om man heter Svensson eller Persson. Så ser det ut i min värld.

Frågor på det?

Nej då, inga frågor. Jag uppnår inte din höga standard, det är nog därför jag har svårt att se allvaret i frågan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar