Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag har kollat en del på den låååånga tråden "fotosida eller sandlåda" och håller med att man ska vara konstruktiv i sin kritik. Det är jobbigt och man behöver lägga ner lite tankemöda men det är det värt. Det jag gjorde tidigare var att bara kritisera bilder som jag tyckte var riktigt bra men kände att de som tagit de bilderna har full koll och vet om eventuella småskavanker och därmed blir kritiken mest som ett beröm. En bralösning på detta som finns på andra fotosajter är att man anmäler sig som bildkritiker och får mellan 1 och 5 slumpvis valda bilder per dag att kritisera. Givetvis skyfflar jag in lite beröm till superbilder som jag ser men på detta sätt får alla bilder på sajten kritik vilken egentlien är hela poängen!
:)
 
Om ingen anmäler sig då? Jag har en idé om att precis som du säger så får man fem bilder som ska kritisera. När det är gjort så får man kritisera fem valfria bilder och sedan börjar det om.

Jag tror det får två fördelar. Dels så får fler bilder kritik men dels så tvingar det mig att frångå min annars kanske lite enkelspåriga betraktelse.

Mvh
Maverick
 
Mav, en bra lösning på detta är att bara de som har anmält sig som kritiker får vara med i utslumpningen av bilder.
 
Maverick skrev:
...dels så tvingar det mig att frångå min annars kanske lite enkelspåriga betraktelse.

Detta är viktigt. Genom att kommentera bilder som man inte har valt själv så utvecklar man sitt bildseende.

Den som väljer bilder själv följer ofta minsta motståndets lag. Man plockar ut bilder som känns enkla att kommentera. Men kommenterandet ska vara JOBBIGT ibland, det är ju då man utvecklas.
 
jimh skrev:
Mav, en bra lösning på detta är att bara de som har anmält sig som kritiker får vara med i utslumpningen av bilder.

Jo, det kanske ska vara så att man anmäler sig. Men jag vidhåller vikten av att inte kunna välja vilka bilder som helst hur som helst. Jag tror det är viktigt att man "tvingas" till att bedömma vissa bilder som man annars kanske inte skulle ha tittat på.

/Maverick
 
Väldigt bra idé!
Som det är nu kommer jag på mig själv med att bara kommentera de bilder som jag tycker om och som liknar något jag själv strävar efter. Genom att "tvingas" att anstränga mig och tänka till lite kan jag nog lära mig mycket och det är ju en stor del av vad den här sidan går ut på, i alla fall för mig!
 
Jag tror att många anmäler sig av den enkla andledning att de oxå vill få kritik! Det finns tex poängsystem där man får poäng dels efter den kritik man får för sina egna bilder men oxå efter hur mycket kritik man ger andra. Fast...vad spelar det för roll för mig som inte säljer bilder att få poäng?? Äran spelar en viss roll plus att det är kul närm man får konstruktiv kritik. Fotosidan är dock mycket mer än bara ett forum för bildkritik. Det måste man komma ihåg när man vill ha allsköns funktioner.... Dessutom är den gratis (peppar, peppar).
 
Man kunde ju få t.ex. 10 slumpbilder, och välja ut 5 av dessa för bedömning.
Eller att få ett namn (slumpvis), och välja 5 bilder ur dennes mappar.
Eller att avstå. (Man kan ju inte begripa allt)
 
Bra idé, skulle kunna kombineras med att endast de bilder från personer med silvermedlemsskap och gulddito ska kunna ingå i de fem bilderna som slumpas ut. Då skulle det bli mer attraktivt att lösa medlemsskap vilket skulle generera mer klöver till våra hackare vilket i slutändan renderar en ännu bättre sajt.

/Erik
 
Låter som ett intressant förslag.
Man kanske skulle kunna styra slumpningen till vissa motivkategorier. Så att t.ex. en utpräglad naturfotograf får bedöma naturbilder om han/hon föredrar det.
 
Hassan skrev:
Man kanske skulle kunna styra slumpningen till vissa motivkategorier.

Nja, då motverkar ju slumpningen sitt syfte. En naturfotograf blir en bättre naturfotograf av att se på bilder från andra motivgenrer. Tror jag.
 
Tycker inte man skall få välja kategori, det är man ju så bra på i det vanliga kommenterandet ändå. Det här är ju ett bra sätt att ge fler kommentarer till de genrer som får få kommentarer idag.

Tycker inte heller man skall få välja valfria bilder av en fotograf. Nej, fem slumpvalda bilder. Kommenterar man inte alla så får man sin egen slumppott reducerad med motsvarande mängd inför nästa period.
 
En idé till; Man kanske skall få välja sitt antal själv? Om jag i mina inställningar duttar i att jag vill ha en pott på femton bilder per period så får jag också femton av mina bilder utvalda till poolen. Om jag väljer en bild per period så hamnar bara en av mina bilder i poolen.

Jag tror att det skulle sätta rejäl fart på kommenterandet. Det blir ju liksom ett 1:1-förhållande mellan insats och utfall som nog kan utgöra ett rejält och förbaskat tydligt incitament för många att kommentera lite flitigare.
 
En mycket bra idé!
Tycker det låter bra att endast de som kommenterar får vara med i slumppotten.
 
Det låter rättvist att endast kommenterarna får slumpnamn/bilder, men jag tycker oxå (som Hassan)att man kunde ha vissa valda kategorier man bedömer. Risken annars är en massa konstiga kommentarer från bedömmare som inte förstått vitsen med bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.