Annons

Andrahandsvärde

Produkter
(logga in för att koppla)

Espresso

Medlem
Andrahandsvärde 450D

Vad är egentligen rimligt att betala för begagnade digitalkameror? Jag är på jakt efter en Canon 450D men har svårt att veta vad som är ett rimligt pris. Om man förutsätter att kameran är i bra skick, att det medföljer ett kitobjektiv (t.ex. ett vanligt 18-55 IS) och att det finns kvitto med åtminstone 6 månaders garanti kvar, ungefär vad skulle du tycka vore rimligt att betala? Vanligtvis sjunker andrahandsvärdet kraftigt på hemelektronik, men är det samma sak med kameror av någorlunda klass? Vad bör jag förresten titta på för att kunna avgöra skicket, förutom då att jag ser att det inte finns synliga skador? Vore mycket tacksam för svar!

Senast ändrad:
Fotoaffärer i Sthlm har sålt 450d med 18-55Is, demoex med full garanti, genomgångna hos Canon, för under femtusen. Enbart huset har sålts på samma sätt för drygt fyra tusen kr. Sen kommer en ny modell om en månad. Det är dessutom fråga om en konsumentkamera som går ut i enorma mängder. Jag skulle säga att ett begagnatpris med optik bör ligga på runt fyratusen, men är väl medveten om att många tror de får ut mkt mer. Vad gäller skicket så är det svårt att se något annat än hur välskött den ser ut. Du får ta lite provbilder och se hur resultatet blir, glöm inte att 450d:s lcd har ganska dålig upplösning så det kanske är bäst att kolla i en dator. Vad gäller slutaren så är väl livslängden på dessa modeller endast garanterad 25 000 exponeringar. Det finns ingen möjlighet att själv kolla hur mkt den har gått, så det är nog en god idé att det är garanti kvar. Jag tog 25 000 bilder första året nu när jag började fota igen, så har man otur så är det en flitig fotograf som haft kameran, och de finns ju just här på fotosidan mer, så man skall kanske ta uppgivet antal bilder med en nypa salt, vad vet jag.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar