Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt objektiv på digital kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulrik Nilsson

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att komponera en inköpslista på ett Canon 350D paket. Har dock ett äldre objektiv, Sigma DL Zoom 75-300/4-5.6 som jag använder till min analoga Canon EOS 500 kamera.

Vet någon om detta objektiv passar och går att använda till en 350D? Isåfall lägger jag pengarna på ett bättre allroundobjektiv (funderar på Sigma 18-50/2.8).

Tack på förhand!

Borde rimligtvis fungera, men i vissa fall kan gamla icke-Canon-objektiv felfokusera eller ge Err99 på digitalhus.

en kamera kan vara analog eller digital.
Ett objektiv är ett objektiv och inget mer .
Kan användas som termos i vissa fall ...

mvh Ale

Ulrik Nilsson skrev:

Vet någon om detta objektiv passar och går att använda till en 350D? Isåfall lägger jag pengarna på ett bättre allroundobjektiv (funderar på Sigma 18-50/2.8).

Kan inte tänka mig att det vore ngt problem alls att använda din zoom på en 350D. Jag hade ett flertal objektiv till min analoga 300 när jag köpte en 300D och alla gick utmärkt att använda på min 300D.

En liten varning vill jag dock utfärda:

Objektiv som man med sin analoga kamera upplevde som skarpa, upplevdes plötsligt som väldigt undermåliga och oskarpa när de placerades på den digitala kameran. Misstänker att det kan vara så att den analoga bilden kan vara lite mer förlåtande medans den digitala bilden obarmhärtigt påvisar all form av oskärpa mkt mer tydligt.

Kanske det inte blir så med dina objektiv, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet iaf :)

/C

Nja det är väl lite fel . Då bortser man från alla kameror som inte använder AF och även de som är helmanuella.

mvh Ale

Jag lånade ett gammalt Sigma 75-300 av en bekant och testade det med min 350D, men fick en hel del "Err 99", d.v.s. att kameran "låser sig" och måste startas om, samt att bilden inte registreras på minneskortet. Orkade inte testa olika inställningar för att se om objektivet funkade i vissa lägen men inte andra, men det strulade för mycket för min del. Det kanske kan skilja mellan modeller? Och det kan som sagt finnas inställningar som gör att det funkar, men problemfritt kanske det inte blir.

Tack för alla svar. Det återstår väl att se om det fungerar i verkligheten med den gamla telezoomen. Jag valde hur som helst att lägga pengarna på ett - hoppas jag - bättre grundobjektiv (Sigma 18-50/2.8) och att spara pengar till ett nytt tele om det inte fungerar med det gamla.

Det blev en Canon 350D, ovan nämnda objektiv, batterigrepp och ett 2GB minneskort.

Skit med Leica-objektiv som thermos..

rymmer knappt en kaffekopp.. ;)

Men,
i bakhuvudet, rudimentärt, kommer jag ihåg
nå't om "analoga" objektiv på "Icke analoga kameror"

Mao,
"Och dessa otroliga Zeiss-gluggar.......
Det är DOM "gamla gluggarna" som en del "nissar" sätter på sin Canon EOS 1Ds Mark II....
för dom tycker att Canons värsting-digitala gluggar inte riktigt räcker till när det blir allvar....!!??

Vad vet jag!? :)

Fungerar!

Idag var den stora dagen!

Det blev en 350D med Sigmas 18-50/2.8 samt batterigrepp.

Och till min glädje både passar och fungerar Sigma 75-300 helt utan problem! *lycka*

Sigma 70-300mm DL har lägre kvalitet än Sigma 70-300mm APO DG eller Super Macro II och kostar litet mer en DL men ska vara mycket bättre optiskt specielt för DSLR.

Re: Fungerar!

Ulrik Nilsson skrev:

Och till min glädje både passar och fungerar Sigma 75-300 helt utan problem! *lycka*

Du hade tur. Mitt gamla Sigma DL 75-300 funkade inte med 350D. Gick bara att använda med största bländare, bländarstyrningen från kameran fungerade inte, bara Err99. Grattis!

Re: Fungerar!

Ulrik Nilsson skrev:

Säg den glädje som varar! Idag vägrar den samarbeta med 75-300 objektivet! Igår gick det alldeles utmärkt! Får nu bara "Err99" när jag trycker av! :(

Hej,
Är objektivet gammalt (mitt är från 1991) går det inte att uppgradera. Nyare Sigma som ger Err99 på Canon DSLR kan uppgraderas av Sigma. Det går som sagt att använda med största bländaren (4.0 - 5.6, beroende på brännvidden) man får köra på Av läget på kameran. Men det är ju inte så kul förstås. Själv inhandlade jag ett nytt Sigma 70-300 APO DG Macro, som jag är nöjd med och som fungerar bra.

Har precis samma problem med mitt 75-300 4-5.6(sigma). Det funkar utmärkt till min gamla EOS300, men inte till 300D. Förutom då på största bländaren....

PISS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar