Annons

Analogt hus ...

Produkter
(logga in för att koppla)

olah46

Aktiv medlem
har en d200 och skulle vilja ha ett analogt hus också. Vet att DX objektiven inte funkar så bra ( inte alls ? ) men kunna använda andra ojektiv också. Finns förslag på vad man skall satsa på utan att bli ruinerad ? F5 ?

Tja, F5 är väl det du blir näst mest ruinerad på (efter F6). Men du kan hitta dem till vrakpriser, så det är kanske inte så farligt. Fantastisk kamera.

Jag använder D200 och F100 parallellt, och de är väldigt lika i handhavandet (så lika att det har hänt att jag blandat ihop dem när jag haft dem på varsin axel..) Du kan hitta en fin F100 för 3500 i dagsläget, så den rekommenderar jag verkligen. Jag, som vill ha någorlunda behändiga kameror föredrar den också framför F5.

Och nej, DX-optik på filmhus funkar inte så bra. De längre brännvidderna kan kanske gå i nödfall, men med dålig kantskärpa och vinjettering.

Jag hade också valt F100, de är oftast inte heller så hårt körda som F5 och absolut mycket smidigare. Samma ljusmätare som F5.

..är det inte.
Ljusmätaren i F100 är "mycket" enklare, men fortfarande väldigt bra. Ljusmätaren i D200 är samma eller väldigt lik F5:ans.

MattiasL skrev:
..är det inte.
Ljusmätaren i F100 är "mycket" enklare, men fortfarande väldigt bra. Ljusmätaren i D200 är samma eller väldigt lik F5:ans.

Vad jag har hört så är Auto-fokusen inte lika snabb, mend et är möjligt att även ljusmätaren är av enklare modell.

jag svarar nog F5.

De är seriöst skitbilliga på begagnatmarknaden nu.

att det är en galet bra kamera är ju också ett argument.
F100 är ju också ett alternativ.. den är inte lika fet som F5'an med sitt bakstycke i plast, lite segare AF, lite enklare mätning osv. men det är fortfarande en BRA kamera.

F100 är mitt tips om du är ute efter en analog kamera som ska hanteras likt D200.
Själv har jag skaffat en F4 eftersom jag tycker den är den perfekta kombinationen mellan en manuell kamera och en automatisk samt att det är något särskilt med Nikons toppkameror, en kompromisslöshet. Dock är autofokusen absolut inget man kan använda som argument för dess förträfflighet.

F90X är också en väldigt bra semiproffskamera som du kan hitta till rena skampriser. Se upp bara så du inte köper en F90. Till utseendet är det samma kamera, men inuti är det endel ändringar inte minst AF-hastighet. Handhavandet hos F90X tillhör dock inte samma generation som F100, F5 och dagens digitala kameror utan härstammar från F801.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto