Annons

Analogt fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnG

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?

Tacksam för svar!

/ John
 
Hej!

Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?

Tacksam för svar!

/ John

Val av kamera: Vad är du ute efter? Helmanuellt eller helautomatiskt? Har du en digital kamera idag med objektiv som passar analoga kameror, t.ex. Nikon (FX), så kan det vara bra att välja en kamera som kan dela så mycket utrustning med befintligt system som möjligt, så kommer du igång snabbt. Välj inte en "instegskamera" eftersom det går att få tag på halv- eller "helproffsiga" kameror med fler möjligheter för en billig peng. Äldre kamerahus kan ha smetiga ljustätningar och spegeldämpare som behöver åtgärdas. Slutartider är viktiga att de är korrekta. Svårt att testa utan mätutrustning.

Film: Vad har du tänkt fota med; färg eller svartvit? Kolla priser hos någon näthandlare t.ex Cyberphoto eller Scandinavian Photo (det finns flera). Storpack är billigare, men det kan vara klokt att prova lite olika tills man hittar "rätt". Framkalla kan man fortfarande få gjort hos ett antal företag. Är det svartvitt kan man testa att göra det själv med vissa investeringar. Färg kräver lite mer.

Digitalisering: Går att t.ex fota av med makroobjektiv om du redan har. Annars kostar det en del att skaffa bra skanningsutrustning. För ett fåtal bilder kan man lämna in för digitalisering för en dryg tia per bild. Vad du kommer att upptäcka är att dina analoga bilder inte kommer att ha samma skärpa och brillians som digitalbilder från en skaplig digitalkamera, men det kanske du redan räknat med.
 
Val av kamera: Vad är du ute efter? Helmanuellt eller helautomatiskt? Har du en digital kamera idag med objektiv som passar analoga kameror, t.ex. Nikon (FX), så kan det vara bra att välja en kamera som kan dela så mycket utrustning med befintligt system som möjligt, så kommer du igång snabbt. Välj inte en "instegskamera" eftersom det går att få tag på halv- eller "helproffsiga" kameror med fler möjligheter för en billig peng. Äldre kamerahus kan ha smetiga ljustätningar och spegeldämpare som behöver åtgärdas. Slutartider är viktiga att de är korrekta. Svårt att testa utan mätutrustning.

Film: Vad har du tänkt fota med; färg eller svartvit? Kolla priser hos någon näthandlare t.ex Cyberphoto eller Scandinavian Photo (det finns flera). Storpack är billigare, men det kan vara klokt att prova lite olika tills man hittar "rätt". Framkalla kan man fortfarande få gjort hos ett antal företag. Är det svartvitt kan man testa att göra det själv med vissa investeringar. Färg kräver lite mer.

Digitalisering: Går att t.ex fota av med makroobjektiv om du redan har. Annars kostar det en del att skaffa bra skanningsutrustning. För ett fåtal bilder kan man lämna in för digitalisering för en dryg tia per bild. Vad du kommer att upptäcka är att dina analoga bilder inte kommer att ha samma skärpa och brillians som digitalbilder från en skaplig digitalkamera, men det kanske du redan räknat med.

Hade tänkt en Helmanuell, och att fota mest i svartvitt, men även testa mig fram med färgfilm. Småbild hade varit optimalt, då ja har läst guiden här. http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/kom-igang-med-analog-fotografering-1.508519.html

Har nu en Nikon d3200 som systemkamera, ett tamatron 70-300 mm med macroläge och nikons orginalibjektiv 18-55 mm.
 
Då skulle jag rekommendera en Nikon ur FE-, FM-serien eller FA. F-serien är ännu gedignare men också tyngre och dyrare. F är proffsmodellerna. Köp ett manuellt objektiv från samma period, tex Ai 50 mm f 1,8. Det är samma objektivfattning som på din digitalkamera. Du kan använda det gamla objektivet på den digitalkameran, men inte tvärtom eftersom moderna objektiv oftast saknar bländarring.

En Nikon spegelreflex är mycket bra utan att vara för dyr. Men det är klart att det finns alternativ som mätsökare, kompaktkameror etc.

De här kamerorna brukar inte behöva någon service om de har hanterats riktigt, förutom att packningarna kan ha blivit dåliga. Öppna kameran och känn efter om de känns klibbiga eller går sönder. Det är lätt att sätta nya packningar själv, så det är inget stort problem om inte klibbet har spridits inne i kameran.

hälsningar
Erik

Hade tänkt en Helmanuell, och att fota mest i svartvitt, men även testa mig fram med färgfilm. Småbild hade varit optimalt, då ja har läst guiden här. http://www.fotoguiden.se/fotoskolan/kom-igang-med-analog-fotografering-1.508519.html

Har nu en Nikon d3200 som systemkamera, ett tamatron 70-300 mm med macroläge och nikons orginalibjektiv 18-55 mm.
 
Eller om du vill dela objektiv så väljer du en modernare analog Nikonkamera som kan hantera objektiv utan bländarring. Men din digitalkamera är inte fullformat så det är inte säkert att de objektiven kan användas på en fullformatare. Film är ju fullformat.

/Erik

Då skulle jag rekommendera en Nikon ur FE-, FM-serien eller FA. F-serien är ännu gedignare men också tyngre och dyrare. F är proffsmodellerna. Köp ett manuellt objektiv från samma period, tex Ai 50 mm f 1,8. Det är samma objektivfattning som på din digitalkamera. Du kan använda det gamla objektivet på den digitalkameran, men inte tvärtom eftersom moderna objektiv oftast saknar bländarring.

En Nikon spegelreflex är mycket bra utan att vara för dyr. Men det är klart att det finns alternativ som mätsökare, kompaktkameror etc.

De här kamerorna brukar inte behöva någon service om de har hanterats riktigt, förutom att packningarna kan ha blivit dåliga. Öppna kameran och känn efter om de känns klibbiga eller går sönder. Det är lätt att sätta nya packningar själv, så det är inget stort problem om inte klibbet har spridits inne i kameran.

hälsningar
Erik
 
Roligt att du ger dig på det analoga! Tycker du kan skippa färg, den biten klarar din digitala bättre och framför allt billigare. Svartvit film är det som ska sitta i analoga kameror om du frågar mig. Enligt mig så är det analogt som gäller för svartvitt, jag lyckas inte få till det riktigt med digitala grejer och det beror inte på dålig utrustning eller bristande kunskaper i bildbehandling utan det är helt enkelt så att film ÄR bättre på svartvitt. Finns säkert många som inte håller med men för MIG är det så.

Du kommer behöva göra en några "investeringar" , en kamera, film, scanner och framkallningsdosa och kemi. Som någon redan nämnt så kan det vara vettigt med Nikon och ska du ha helmanuellt (mekaniskk?) då är det väl FM och FM2 som gäller. Vill du ha lite eller mycket automatik och vara batteriberoende finns FE/FE2, FA, vill du ha AF finns F80, F100, F801 eller varför inte min personliga favorit F4. De flesta av dessa finns till vettiga priser, rena proffsmodeller kostar dock lite mer. En annan rekomendation är att kika på Olympus OM-serie, väldigt fina kameror i behändigt format till vettigt pris, generellt bättre priser på optik än Nikon också.

Om du inte vill experimentera med en massa olika filmer är Kodak T-Max och Tri-X två säkra kort. Dessa lämpar sig bra att "pressa" d.v.s. exponera efter högre känslighet och kompensera för detta vid framkallning.

Framkallning av svartvit film gör du enkelt själv hemma. Det kostar inte många kronor att framkalla sin egen film och du har helt andra möjligheter att påverka resultatet jämfört med om du lämnar bort jobbet. Det är dessutom en trevlig syssla och det är alltid lika tillfredställande att se sina egenhändigt skapade bilder på ett fysiskt medium. Den känslan får man bannemej inte från en digital RAW-fil.

Sedan är väl din tanke att bilderna ska bli digitala i slutändan ändå och det kräver en scanner, det finns prisvärda dedikerade filmscanners för småbild som ger mycket bra resultat. Själv använder jag en förhållandevis enkel Canon 9000f som jag tycker ger bra resultat med mellanformat men inte lika bra för småbild, inte dåligt men mindre bra. Vad man tycker är bra är ju ganska subjektivt men för mina behov har jag varit nöjd med den. En sådan apparat kostar inte många slantar begagnad idag.

Att bilder analoga bilder inte skulle vara lika skarpa som digitala dito är bara trams. Ett skarpt objektiv tecknar lika skarpt på film som på en sensor. Sedan beror det till viss del på vilken film som används men det blir inte sämre bara för att det är analogt. Att skärpan försvinner någonstans på vägen till kopian eller skärmen beror snarare på scanner/forstoringsoptik och dålig bildbehandling.

Några mindre investeringar i material samt lite övning på tekniken så är du snart igång. Kör hårt!

/FG
 
Hej!

Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?

Tacksam för svar!

/ John


Var går din gräns för förmögenhet? :)

Jag var där du är nu för tre månader sen. Och jag började med en billig kinesisk filmscanner, den hade dock väldigt ojämn bakgrundsbelysning. Så jag kände mig tvungen att uppgradera när jag hade passerat 20-filmers-strecket. Den nya skannern är en Epson V700, och är overkill om man bara skall skanna småbild, men jag ville testa lite mellanformat, och ha möjlighet att skanna 4x5 storformat också. Den har också jämnare bakgrundsbelysning, vilket gör att det blir bättre resultat än den gamla.

Jag surfade runt rätt länge och jagade priser, det slutade med att jag köpte startkemin och lite film på Macodirekt i Tyskland. Jag kör fortfarande med deras serie: EcoPrint, EcoStop och EcoFix, jag har framkallat kanske 30 rullar nu, och har typ hälften kvar av allt.

Jag kör Nikon digitalt, men råkade snubbla över ett billigt kit med en Chinon-kamera och objektiv, Pentax-kompatibla saker. Så nu kör jag Pentax i den analoga världen och Nikon digitalt. Jag önskar att jag hade ett digitalt Pentax-hus, och ett analogt Nikon-hus. Så det var nog ingen listig lösning i långa loppet.

Prylar som jag använder utöver kamera och skanner är: framkallningsdosa, en liten sax för att kippa av film med, en mörksäck (eller vad katten det heter) att stoppa filmen i framkallningsdosan i, en termometer för att få temperaturen på kemin i rätt härad och klämmor för att hänga filmen på tork när den är framkallad. Jag använder vanlig Yes handdiskmedel i slutet av framkallningen för att tvätta filmen, jag får mycket mindre torkfläckar sedan jag började med det.

Vad gäller film har jag använt rätt mycket Lucky SHD100, som är görbillig kinesisk fulfilm köpt på nätet. Det blir bilder med den med, kostar ca 20kr rullen med frakt. :) Jag har också kört Fuji C200 i svartvit kemi, det funkar om man skall scanna sedan, men är antagligen bökigt om man vill göra papperskopior i mörkrum. Även den kostar typ 20kr rullen med frakt på nätet.

I instruktioner på nätet såg jag att många hade speciella verktyg för att få ut filmen ur filmkassetten. Det har jag klarat mig utan då jag låtit en liten snutt av filmen sticka ut ur kassetten när jag spolat tillbaka. Då gäller det att ha lite ordning på sakerna så man inte misstar filmen för blank och kör den ett varv till i kameran dock.
 
Man får ingen ljusmätning med gamla manuella AI-objektiv på en Nikon D3200, så ur kompatibilitetssynpunkt är det ingen direkt vits att begränsa sig till Nikon-kameror för analogt fotograferande.
 
Hej!

Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?

Tacksam för svar!

/ John
Börja med att svara på varför.
Jag ser ingen vits i att fotografera analogt o sedan digitalisera bilderna. Framförallt inte om man redan i första frågan tänker på pengar.
 
Hej!

Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?

Tacksam för svar!

/ John

Utbudet för analogt fotograferande har väl aldrig varit så stort och billigt som nu.Det som kan dra i kostnad är just framkallning ,skanning eller kopiering,men det är inga problem att få det gjort.Du får givetvis påhopp direkt av någon att det är vansinningt,men faktum är att många numer fotograferar både och, och för övrigt så bestämmer du själv .
 
Det är förstås inte så rationellt att fotografera med film, nu när digitalt foto är så mycket enklare (och på många vis bättre), men det är rätt kul. Jag tycker att det är OK att göra något bara för att det är roligt.
 
Hej Johan

Jag har själv fastnat för det analoga och du kommer också älska det om du ger det tid.
En grundläggande funktion du bör ha på din första analoga kamera är ljusmätare och manuella inställningar.
För det andra du bör tänka på är vilket format/film du vill fota i.
Nikons alla F-kameror är jättebra alternativ om man vill köra vanlig 35mm-film. Det går hitta fina exemplar och bra objektiv för vettiga priser. Har haft flera stycken och det är ett kul komplement till sin digitala Nikon.

Själv är jag väldigt förtjust i formatet 6x6 som man får med 120-film och många bälgkameror, Hasselblad mm..
En jättebra 120-filmskamera att börja med är någon i Mamiya 645 serien. Där får du ett bra hus och kitobjektiv från 2-3000kr. Skit i Hasselblad, för dyrt klumpigt och krånglar endel men det kan ha sin charm efter ett tag.
120-film ger en fantastisk Bokeh och djup i bilden och det är svårt att tänka sig något annat efter att man använt det.

Bor man lite avsides från storstäderna så funkar det ypperligt att skicka rullarna till Crimson i Stockholm för framkallning. Kostar från 59:- rullen för framkallning och resultatet är bra. Du kan även få bilderna scannade av dem.

Själv har jag en Canon Canoscan 9000F som är helt underbar och kör både 35mm och 120-film. Ett alternativ är också Epsons V500. Canons 9000F kommer snart få en efterträdare så priset på dem är riktigt bra idag.

Som det sagts tidigare i tråden så bör du testa lite olika rullar för att hitta dina personliga favoriter. Kodak T-max 100 är min favorit när det gäller svartvitt och färg/dia beror på väder och säsong.
Beställ några stycken och börja med. Skriv gärna ner vad du har för inställningar du använder vid de första rullarna. Det kan vara kul att jämnföra med hur bilderna blev.

Lycka Till!

//Linus Bentzer
 
Det är förstås inte så rationellt att fotografera med film, nu när digitalt foto är så mycket enklare (och på många vis bättre), men det är rätt kul. Jag tycker att det är OK att göra något bara för att det är roligt.
Fast jag tycker det roliga är mörkrummet, att kopiera.
Fotografera spelar ingen roll om det är film eller minneskort.
Bara att trycka på knappen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.