Annons

Analogt för runt omkring 5000 kr (mellan eller småbild?)

Produkter
(logga in för att koppla)

tobisasi

Ny medlem
Hej!

Har fotat digitalt ett bra tag och har nu bestämt mig för att lära mig analogt. Vill lägga ca. 5000 kr, plus/minus en tusenlapp.

Om jag vill få ut så mycket som möjligt för den summan, vad rekommenderar ni? Har inte riktigt kommit underfund med om jag vill ha en småbildskamera eller mellanformat. Känner inte riktigt till fördelar/nackdelar mellan dessa.

Skulla uppskatta er hjälp!

Idag har jag en Canon 5D med 50mm, 28mm och 70-200mm. Har frilansat lite inom tex. arkitekturfoto, och då ser jag egentligen inget annat alternativ än digitalt. Vet inte riktigt vad jag vill göra analogt, men jag är väldigt nyfiken på det! Mycket för att bredda mitt fotointresse.

Om jag ska beskriva mitt fotande, när jag fotar för skojs skull:

- Ofta i knepiga ljusförhållanden, dovt ljus, mörker, motljus, skymning, soluppgång etc
- Naturligt ljus, mest utomhus och utan blixt.
- Lika mycket handhållet som stativ
- Ofta mellan 28 och 50mm
- Oftare färg än svartvitt
- Har inget behov av att fota i vansinnigt tempo, typ sport och fåglar och sånt
- Tyngd och storlek på kameran spelar inte så stor roll
- Inget studiofotande

Tack på förhand!

Skall du scanna så ser jag inga fördelar med analogt.
Vill man testa på att göra kopior i mörkrum så förstår jag, och för det hade jag valt mellanformat.

Varför inte en EOS, så kan du använda din canonoptik?
Du får det allra finaste kamerorna för ett struntsumma begagnat.

Skall du scanna så ser jag inga fördelar med analogt.
Vill man testa på att göra kopior i mörkrum så förstår jag, och för det hade jag valt mellanformat.

Mörkrum vore ju roligt att kunna :). Utveckla gärna varför du tycker mellanformat, är som sagt inte så duktig på det där...

Har tittat lite på en Mamiya RZ67 med bla. 65mm objektiv - kan det vara nåt?

I ditt ställe hade jag köpt en EOS 5. Snudd på gratis,kompatibel med dina objektiv och mycket kompetent.

Alternativt något helmekaniskt som Canon F1 eller någon gammal Nikon FM2.

Mellanformat är ju fantastiskt kul men det är rätt dyrt så jag skulle hålla mig till småbild.

M

Om du tittar på småbild och helmanuellt: Canon F1, Pentax MX, Olympus OM4 och Nikon FM2 är alla trevliga kameror. Alla kamerorna ligger långt under din budget. Undvik kameror som kräver kvicksilverbatteri för att mäta ljuset rätt, t ex Olympus OM1 och Canon FTb. Många gamla kameror har legat oanvända för länge så att de fungerar dåligt.

Mellanformat är väldigt roligt, det kan jag rekommendera trots den högre kostnaden per bild. Själv tar jag inte alls lika många bilder med mellanformat, om jag tar ett 40-tal bilder med småbild så blir det ofta bara 15 bilder med mellanformat under en fototur på tre-fyra timmar. Att lägga ett mellanformatsdia på ett ljusbord under lupp är en alldeles speciell känsla. För småbildsdia tycker jag att man behöver projektor, på ljusbordet kommer de inte riktigt till sin rätt.

Mamiya 645 är troligen det billigaste alternativet (och sämst mekanisk kvalitet vet jag av egen erfarenhet, optiskt är de bra), det finns ganska mycket begagnade objektiv i omlopp. Mamiya RZ67/RB67 som du funderade på är bättre men mycket otympligare (även här en hygglig begagnatmarknad). Pentax 67 är nog smidigare utanför fotostudion. Lite dyrare alternativ är Hasselblad 500-serien, Pentax 645 och Mamiya 6 (den sista är mätsökarekamera). Det finns också en rad Fuji-kameror (645, 670, 690) med fast monterat objektiv som ibland kommer ner i pris runt 5000kr. Titta exempelvis på http://www.ffordes.com så får du en bra bild över vad som finns. Till mellanformat fordras nästan alltid stativ och ofta separat ljusmätare (vilket du bör ta med i budgeten).

Jag hade nog tittat på en Nikon FM2 (lätt och mindre) eller en Nikon F5 (större, tyngre & bättre).

Mörkrum vore ju roligt att kunna :). Utveckla gärna varför du tycker mellanformat, är som sagt inte så duktig på det där...

Har tittat lite på en Mamiya RZ67 med bla. 65mm objektiv - kan det vara nåt?
Håkan förklarar det rätt bra.

Mellanformat är liksom DET.
Desto större format desto kortare skärpedjup...
Man kan göra mer med negativen för att det är större, tex selektiv selentoning.
Man ser lättare direkt på negativet hur bilden blir.
Mamiyas 67or är arbetshästar och bra kameror.

Men det kräver också förstoringsapparat för det större formatet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto