Annons

Analog mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

thughab

Aktiv medlem
Hallå,

Första inlägget här på forumet.

är peppad på mellanformat till vettigt pris. Har inte haft någon tidigare så är väldigt intresserad av era erfarenheter. Får gärna ha blixtsko en i övrigt ät jag öppen för förslag. Har spanat en hel del på mamiya och Hasselblad, men vad skiljer deras billigaste mot de lite dyrare? Är 6x7 synligt bättre än de med 6x4,5? Gillar mer det "kvadratiska" formatet, men de kanske är mycket dyrare?

Är de med autofokus grymma eller är det smartare att satsa på en manuell? vilka har bra ljusmätare? Hur mycket sämre är mamiyas optik och vilken av deras optiker är skarpast för tex porträtt? Får ju gärna vara så billigt som möjligt självklart :)

Nu blev det mång frågor här.
Tack för er tid.
Emil

Generellt skulle jag välja ett så stort format det bara går, förutsatt att det inte gör kameran onödigt klumpig. Där är 6x7 ofta rätt mycket biffigare än 6x6 om man ska ha en spegelreflexkamera. Personligen skulle jag inte välja en 6x4,5-kamera om det inte är något specifikt objektiv man är ute efter, eller om det rör sig om en förhållandevis liten och lätt kamera.

6x6 är en fin kompromiss mellan stort filmformat och möjligheten till ett ganska litet kamerahus med små objektiv. Dessutom behöver kameran inte vara särskilt ergonomiskt bra för handhållen fotografering eftersom man aldrig behöver vända den på högkant.

Vi behöver nog veta lite mer om vad du tänker fota för att det ska gå att ge vettiga råd. Om du inte har någon brådska så är en kamera utan inbyggd ljusmätare inget problem. Ska du blända ner mycket för stort skärpedjup så kan du använda en mätsökarkamera. Tänker du använda stativ behöver du antagligen inget sökarprisma till en eventuell spegelreflexkamera, och så vidare.

Själv fotograferar jag uteslutande handhållet med två olika mellanformatare. En Pentax 67II som är en stor jädra klump med fin sökare och bra, ljusstarka objektiv som kan ge riktigt kort skärpedjup. Samt en Voigtländer mätsökarkamera som jag använder mest ordentligt nedbländad med svartvit film. De funkar väldigt olika men ger ungefär samma bildkvalitet.

Skulle jag börja från noll idag så skulle jag nog välja en gammal Hasselblad 500:a eftersom det finns så bra objektiv till systemet, samt att kameran är rätt liten och har lösa bakstycken om man vill byta film mitt i fotograferingen.

Kommer huvudsakligen fota handhålletoch det rör sig nästan uteslutande om porträtt med den tänkta kameran. Men efter det är det ganska brett. Fotar hårdrocksband, barn och allt där emellan. Så ibland behöver jag kunna fota med studioblixtar och ibland i naturligt ljus.

Så mamiyas rb och rz serie är ganska stora då? Och du skulle inte rekommendera deras 645 på grund av formatet? Annars ligger de ofta rätt i priset. Vill gärna ha inbyggd ljusmätare eftersom man inte vill ha med sig massa annat rappell. kör analogt med en OM10 nu och tycker det är ganska smidigt. Då visar den i sökaren vilken slutare den rekommenderar utifrån bländaren och filmen så kan jag välja med slutaren hur jag vill exponera bilden.

Låter ju grymt smidigt med bakstycken, då kan man köra en svartvit, en 160 färg och en 400 och byta utifrån förhållanderna. Men mamiya har väl någon sådan modell också? Ger det dig någe mer att utgå ifrån?

Funderar också på autofokusen på dessa kameror. Är den nå vettigt och vilka Hasselblads/Mamiyas är det som har det?

Folk brukar säga att RZ är för klumpiga för handhållet. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt. Det underlättar dock om man har en liten ölmage att luta den på.
Jag var delägare i en RZ tidigare, sen skaffade jag en Pentax 645, som förvisso är en charmerande kamera, men formatet är för nära småbild för min del. 645 är trevligt, men 67 är underbart att jobba med. Vill du ha det lättare men fortfarande en större ruta, så är nog Hasselblad eller motsvarande att rekommendera.

Angående autofokus, så kan jag bara komma på några nyare 645:eek:r som har det. Mamiya, Hasselblad H, Contax, Pentax. Och en Fuji som är som en jättestor kompaktkamera med fast monterad opitk.

Jag tycker att man först bör fundera på vad man ska göra med sina negativ och ev. diabilder.
Om man ska utnyttja mellanformatets bildkvalitet så räcker inte vanliga bordsskanners till.
Det krävs ett analogt mörkrum till förstoringar eller en dyr professionell skanner. Flatbäddskanners med transparanta enheter är tyvärr undermåliga.

Rolleiflex, Rolleicord eller Yashica 6x6 är utmärkta kameror att börja med om man vill utforska mellanformatet. Det blir lite avigt med spegelvänd sökarbild.

Mamiya 645 i olika versioner kan man hitta ganska billigt och optiken är mycket bra.
Med prismasökare får man en rättvänd bild och med extra grepp eller winder (motor) så blir kameran smidiga att arbeta med. Större och klumpigare än småbild men med liknande hantering.

När man köper begagnat mellanformat så måste man förvissa sig om att grejorna är helt funktionella. Det händer ju att prylarna har legat oanvända ganska lång tid och då brukar slutare och bländarmekanism kärva eller till och med ge upp. Så service och reparationskostnader kan skena iväg om man inte ser upp.

Kolla lp-fotos tidigare auktioner. Där finns nyttig info om många kameror. I beskrivningar finns de vanligaste "felen" på kamerorna ibland nämnda. Man får också en hyfsad uppfattning om priser.
(lägg till 20% i provision). lpfoto.se

(Sist gick en intressant Kowa för 6x6 för en billig peng)

MVH J O

Jag har en RZ67 och fotar mest på frihand. Det är en maffig och härlig kamera på många sätt. Sökaren är som en storbilds-tv och rekylen från slutaren är mycket underhållande. Diorna blir som små underverk. Bakstycken är utbytbara som sagt så att man snabbt kan byta mellan olika filmtyper. Man kan också rotera bakstycket och växla mellan stående / liggande format utan att flytta kameran. Kameran har varken ljusmätare eller autofokus. Jag ljusmäter med min vanliga systemare vilket funkar fint men det tar ju lite tid om man vill vara petig.

Jag fotar mest porträtt och använder då normalen 80mm f/2,8 som är kalas. Ett litet problem är att jag bara har schaktsökaren och då får man alltid ett litet grodperspektiv på porträtten om man inte har med sig en liten pall att stå på... Det finns ju "vanlig" sökare att sätta på men jag har inte idats skaffa någon sådan.

Jag har en 50mm f/4,5 också. Den är grym, men jag använder 80mm mest.

Priset för systemet är pinsamt lågt. Jag gav 5 lax för hus, två gluggar och två bakstycken för flera år sedan. Det finns säkert ännu billigare nu. Kameran är en klump att bära på, visst. Men när jag jobbar med den är storleken inget som jag tänker på.

/b

Hej,

Jag har en Bronica ETRSi som jar är väldigt nöjd med. Bronican är ibland svår att hitta i Sverige, men också väldigt prisvärd. Jag fick hus, 3 objektiv, mätarprisma, roterbar ptisma, två winders, 3 bakstycken för 5.000kr. Jag kan tyvärr inte jämföra med annan MF-optik, men jag tycker att skärpan är god. Formatet är 6x4.5. Jag ser en klar skillnad mellan 645 och 35mm. Jag har inte haft möjlighet att testa större format. En fördel med 645 är att bildformatet (ca 4:3) passar bra till de papper man vanligen kopierar till, så man beskär sällan eller aldrig sina negativ vid kopiering. Sen så skall jag erkänna att jag ibland söker efter en 6x6- eller Pentax 67-kamera på köp/sälj annonser. Detta har inte så mycket att göra med att 645-negativen har låg kvalitet, utan eftersom jag tycker att det mer fyrkantiga formatet verkar spännande.

Om man ska utnyttja mellanformatets bildkvalitet så räcker inte vanliga bordsskanners till.
Det lustiga är att detta resonemang aldrig brukar komma upp när det gäller småbildsfilm, där det är ännu mycket viktigare att utnyttja det lilla som finns. Med en flatbäddsskanner kan du ur ett 6x7-negativ få ut mer än med en snordyr digital FF-kamera, så vad är det som "inte räcker till"? Det beror helt på vilka krav man har. Allt handlar inte om upplösning.

Det blir lite som att påstå att det inte är nån idé att fota med en Nikon D3 för att den har för låg upplösning. För vad?

Det lustiga är att detta resonemang aldrig brukar komma upp när det gäller småbildsfilm, där det är ännu mycket viktigare att utnyttja det lilla som finns. Med en flatbäddsskanner kan du ur ett 6x7-negativ få ut mer än med en snordyr digital FF-kamera, så vad är det som "inte räcker till"? Det beror helt på vilka krav man har. Allt handlar inte om upplösning.

Det blir lite som att påstå att det inte är nån idé att fota med en Nikon D3 för att den har för låg upplösning. För vad?

Kunde inte sagt det bättre själv

Sökaren är som en storbilds-tv och rekylen från slutaren är mycket underhållande. [...]

Jag fotar mest porträtt och använder då normalen 80mm f/2,8 som är kalas.

Ursäkta men det är spegeln som orsakar rekylen, det är bladslutare i RZ67 systemet :)

RZ67 normalen är 110 f/2.8 eller 90 f/3.5.

Jag tycker att man först bör fundera på vad man ska göra med sina negativ och ev. diabilder.
Det krävs ett analogt mörkrum till förstoringar eller en dyr professionell skanner. Flatbäddskanners med transparanta enheter är tyvärr undermåliga.

Rolleiflex, Rolleicord eller Yashica 6x6 är utmärkta kameror att börja med om man vill utforska mellanformatet. Det blir lite avigt med spegelvänd sökarbild.

Mamiya 645 i olika versioner kan man hitta ganska billigt och optiken är mycket bra.
Med prismasökare får man en rättvänd bild och med extra grepp eller winder (motor) så blir kameran smidiga att arbeta med. Större och klumpigare än småbild men med liknande hantering.

När man köper begagnat mellanformat så måste man förvissa sig om att grejorna är helt funktionella. Det händer ju att prylarna har legat oanvända ganska lång tid och då brukar slutare och bländarmekanism kärva eller till och med ge upp. Så service och reparationskostnader kan skena iväg om man inte ser upp.

Kolla lp-fotos tidigare auktioner. Där finns nyttig info om många kameror. I beskrivningar finns de vanligaste "felen" på kamerorna ibland nämnda. Man får också en hyfsad uppfattning om priser.
(lägg till 20% i provision). lpfoto.se

(Sist gick en intressant Kowa för 6x6 för en billig peng)

MVH J O

Jobbar på expert så jag har bra tillgång till riktigt bra fotolabb, så där oroar jag mig inte.

Hur pass enkla är mellanformatarna att fokusera med?

Brukar auktionerna där vara billigare än på blocket och tradera?

Jag behöver skära ner på mitt knarkande helt klart: 110 mm ska det vara. Och visst: spegeln står för kanonerna.

I stand corrected.

b

Fokuseringen på RZ är enkel på det sättet att man lätt ser var skärpan hamnar tack vare den fina sökaren. Fokuseringen är svår eftersom skärpedjupet på stora bländaröppningar är litet så om du eller motivet rör på sig så är det lätt att missa.

b

Jag har en RZ67 och fotar mest på frihand. Det är en maffig och härlig kamera på många sätt. Sökaren är som en storbilds-tv och rekylen från slutaren är mycket underhållande. Diorna blir som små underverk. Bakstycken är utbytbara som sagt så att man snabbt kan byta mellan olika filmtyper. Man kan också rotera bakstycket och växla mellan stående / liggande format utan att flytta kameran. Kameran har varken ljusmätare eller autofokus. Jag ljusmäter med min vanliga systemare vilket funkar fint men det tar ju lite tid om man vill vara petig.

Jag fotar mest porträtt och använder då normalen 80mm f/2,8 som är kalas. Ett litet problem är att jag bara har schaktsökaren och då får man alltid ett litet grodperspektiv på porträtten om man inte har med sig en liten pall att stå på... Det finns ju "vanlig" sökare att sätta på men jag har inte idats skaffa någon sådan.

Jag har en 50mm f/4,5 också. Den är grym, men jag använder 80mm mest.

Priset för systemet är pinsamt lågt. Jag gav 5 lax för hus, två gluggar och två bakstycken för flera år sedan. Det finns säkert ännu billigare nu. Kameran är en klump att bära på, visst. Men när jag jobbar med den är storleken inget som jag tänker på.

/b

Hur är skärpan på den jämfört med din d700 tex?

Skulle slå ett slag för Mamiya RZ. Tillgänglighet och prismässigt utan konkurrens,
Magasin finns från 6x45 till 6x8, bälgfokuseringen tycker jag är underbar att jobba med. Fin närgräns, vridbara bakstycken för stående/liggande format, flertal olika sökare/prismasökare. Massor av objektiv att välja mellan.Trots sin storlek så har jag aldrig känt den som klumpig att bära på.

i 6x6 gäller nog bara Hasselblad om vi pratar enögd spegelreflex. Rollei, Kowa går bort för mej i alla fall, svåra att hitta och i fallet Rollei höga priser och svårt att hitta ex. obj.
i fallet Hasselblad gäller att inte köpa tidigaste modellen 500c samt dom gamla C objektiven oftast silverfärgade. svåra hitta reservdelar till.

Tänk på att dom flesta mellanformatare saknar ljusmätning. Den kommer med vissa sökare och är då inte kopplad. dvs du får själv ställa in värdena på kameran som du får ifrån ljusmätaren. Separat handhållen ljusmätare rekommenderas.

Jag behöver skära ner på mitt knarkande helt klart: 110 mm ska det vara. Och visst: spegeln står för kanonerna.

b

Om du tar bort mattskivan så har du en fin spegel att lägga upp en sträng på, sedan är det bara andas in när du trycker på avtrycket så blir det automatiskt doserat :))

Magasin finns från 6x45 till 6x8, [...]

i 6x6 gäller nog bara Hasselblad om vi pratar enögd spegelreflex.

Besserwissar mig lite mycket nu i denna tråden. Det finns 6x6 magasin till Mamiya RZ67 som tar både 120 och 220 film. De är inte vanliga och billiga men de finns.

Mamiya RZ67 är ett underbart system helt klart!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar