Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Analog kompakt med exponeringskompensation
- Trådstartare benganj
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tänk på att med analoga kameror behövs inte exp komp. Filmen har en fast ISO så ställer du in ett lägre ISO i kameran överexp filmen. Likaså underexp den om man sätter in ett högre ISO. Anolga kameror med exp komp hade ofta detta reglaget på ISOvredet av just den anledningen. Att sätta ISO 64 på 100 ISO film gav +1/3EV.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tack Fredrik! Då behöver jag bara hitta en med iso-inställning. Det har kanske de flesta bra kompakter?
Alla analoga kameror har ett vred för ISOinställning. Modernare har automatisk kodning av ISO från filmkassetten (tror det heter DX kodning) men att ställa in ISO manuellt finns alltid ifall filmen inte har kodning för detta.
ztenlund
Aktiv medlem
Det finns/fanns dock enkla kompaktkameror som inte hade alla steg i ISO-skalan. T.ex. enbart 100, 200 och 400, och inte mellaninställningarna 125, 160, 250 och 320.
Jag tror inte att min kompakta Canon från mitten av 90-talet har någon manuell inställning alls, utan den förlitar sig helt på DX-kodning. I vart fall är det inte något som går att ändra enkelt. Den är dock i huvudsak automatisk och har bara ett fåtal val som går att göra (slow, blixt av/på, endast mitt-AF-punkten (av tre) osv.).
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tänk på att det är endast diafilm eller om man framkallar eller ffa kopierar svartvitt själv som man drar nytta av exp komp. Med vanlig C41 färgfilm som framkallas i lab och kopieras där så kommer deras automatiska exponeringsmätare kompensera för "fel" exponering som t ex avsiktlig under-/överexp så att effekten uteblir till stor del. Detta gäller i varje fall kommersiella lab. Möjligen kan man be ett proffslab att inte justera exp i kopieringsfasen.
PMD
Aktiv medlem
Tänk på att det är endast diafilm eller om man framkallar eller ffa kopierar svartvitt själv som man drar nytta av exp komp. Med vanlig C41 färgfilm som framkallas i lab och kopieras där så kommer deras automatiska exponeringsmätare kompensera för "fel" exponering som t ex avsiktlig under-/överexp så att effekten uteblir till stor del. Detta gäller i varje fall kommersiella lab. Möjligen kan man be ett proffslab att inte justera exp i kopieringsfasen.
Om man skannar sina färgnegativ själv så kan man ha nytta/glädje av att ha exponerat "fel" (enligt kamerans mätare).
Smw
Aktiv medlem
Detta kan du med en Olympus XA. Tycker själv att de är riktigt trevliga kameror.
Hej !
Jag har en liten trevlig kamera, Ricoh 500G, tidsförval, bländarauto, manuell
bländare och skarp optik, tillverkades tydligen från 1972---.
finns givetvis ett antal liknande från denna tidsperiod och frammåt innan
det blev alltför förenklade och automatiserade.
https://www.google.se/search?q=rico...TAhrjQAhXBVSwKHQ2gC7QQsAQINg&biw=1280&bih=953
//MW