Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog fotografi, filmval

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen...
Hittade ett test på Ektar 100. För övrigt intressant artikel om scanning mm.
http://www.boeringa.demon.nl/menu_technic_ektar100.htm
Det kanske blir Dia-test nästa gång ändå ;-)

//Björn

Förvånande resultat i "testet".
Om man kollar MTF-kurvor för de olika filmerna så är tmax 100 vida överlägsen de andra, den har med andra ord betydligt högre upplösning. Dessutom blev jag förvånad över kornet han lyckades få fram, mina erfarenheter av tex tmax 100 är att den är mycket finkornig, jag tyckte mer att hans korn påminde om HP5+ eller något liknande. När det gäller upplösning har för övrigt en HP5+ ungefär lika hör upplösning som de bästa diafilmerna (velvia).

Som sagt undrar hur han gjort testet?

Om man läser Ervin Puts test kommer han mer fram till de slutsatser jag själv dragit vg åtminstone svartvit film:
http://www.imx.nl/photo/technique/page153/page153.html

Personligen tycker jag såna här mera teoretiska tester är ganska ointressanta. Man bör istället titta på bildresultaten i normala storlekar. Och för min egen del vill jag jämföra papperskopian, det är den som är slutprodukten. Och då spelar väldigt mycket annat in än teoretiskt upplösning, finkornighet mm. Det är känslan man kan få fram med olika filmer och material som betyder något.

jämförelse

Hej,
Min ursprungliga fråga var ju om det inte gick att få bättre bilder än de jag bifogade. Uppenbarligen hade jag fel, vilket är kul - för då kan jag kanske få till lite bättre kvalitet på mina 12mm FF-bilder utan att behöva gå och köpa en A900 för 30 lax. Kvaliteten på bilderna i testet som du bifogade alf109 är ju makalösa, frågan är bara hur hans testfilm står sig mot t ex velvia:
"The film used was Ilford Delta100 developed in Schain HRX-3 and processed on Ilfprd Multigrade IV with Heiland Splitgrade, Leitz V35 and Schneider 2.8/40mm at 16x enlergement."

Mvh
Björn

Hej,
... frågan är bara hur hans testfilm står sig mot t ex velvia:
"The film used was Ilford Delta100 developed in Schain HRX-3 and processed on Ilfprd Multigrade IV with Heiland Splitgrade, Leitz V35 and Schneider 2.8/40mm at 16x enlergement."

Mvh
Björn
Velvian har en betydligt lägre upplösning än delta 100, alla färgfilmer oavsett dia eller negativa har en betydligt lägre upplösning än motsvarande svartvita. En velvia har, som jag skrev tidigare, ungefär lika hög upplösning som en hp5+ iso 400.

Här kommer ett par mtf-diagram: Velvia till vänster och kodak tmax100 till höger. Jag hittade inga diagram för delta 100, men den har lite lägre upplösning än tmax 100, men inte speciellt mycket.

Bilagor

• velviaTmax.jpg
    velviaTmax.jpg
    35.5 KB · Visningar: 197
Det blir inget mer test

Tjena,
Jag lovade att återkomma i frågan när jag testat med diafilm, men det blir inget med det. Jag sålde mitt fina objektiv till förmån för ett 10mm (APC) istället. Analog fotografi är nog inget för mig, inte i dagsläget i alla fall. Har precis fått en dotter och det tar lite tid i anspråk :)
Jag får vara glad om jag kan komma ut någon timme i veckan, och då e det kul att kunna titta på grejjerna direkt när man kommer hem. Jag har ju sett att det analoga kunde bli mycket bättre än det jag lyckades prestera och det var min fråga från början. Men att hålla på med Diafilm, köpa scanner för många tusenlappar osv, blir för mycket för tillfället. All respekt till er som kör analogt, och tack för era tips.

Mvh
Björn

Well, jag kan ju säga att jag fotat o framkallat dia med min Bladare lite mer seriöst för första gången och jag säger bara: Varför har jag inte gjort detta innan?!

Tack gode gud för film, fantastiska färg och högdagerövergångar!

Well, jag kan ju säga att jag fotat o framkallat dia med min Bladare lite mer seriöst för första gången och jag säger bara: Varför har jag inte gjort detta innan?!

Tack gode gud för film, fantastiska färg och högdagerövergångar!

Alleluia!

Visst blir det ganska så fint med MF, dia och skanner?

guess what

Fick tag i en gammal 6x6 i helgen för rimliga pengar... (ikoflex)

Så nu blir det väl att ta upp analogt igen :)

Någon som vet en fotobutik i malmöområdet som har 120-film på lager? Alternativ någon på nätet som har det i lager. Jag har hittat en hel del, men då verkar det vara ganska lång leveranstid på dem...
Spelar inte så stor roll vilket märke (för jag vet inte skillnaden själv) men velvia, astia eller liknande.

Skall testa Dia denna gången och provscanna för att se hur det blir.

Nån som har rekommendation på film til holga? Känns ju inte som man måste ha högsta kvalitén :)

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar