Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anaglyfiska foton / Stereobilder

Produkter
(logga in för att koppla)

superbjorn

Medlem
Hej!

Är det någon här som har provat eller har intresse av att göra anaglyfiska foton?
(Den där 3D-effekten som användes i Söndagsöppet och TV-piraterna, då man hade glasögon på sig med ett blått filter och ett rött filter.)

Jag hittade en länk här som kan vara till nytta, men tänkte passa på om någon här har ytterliggare tips!

http://www.wikihow.com/Create-Stereo-Photographs

MVH Björn
 
Jag testade lite för några år sedan genom att ta två kort och flytte kameran något i sidled för den andra bilden. Satte sen ihop bilden i Photoshop ( flyttade röda kanalen från ena till andra bilden om jag inte minns fel ).

Det blev rätt kul, omän bara svartvitt då.Lite svårt att ha koll på exakt hur mycket kamern ska flyttas.
 
Om det till äventyrs är någon som INTE har sina 3D-glasögon kvar, så har ni nu en möjlighet att köpa genom mig. Jag beställde 10 cardboard-brillor från USA.
Ert pris är 20 kr för ett par och då inkluderar jag frakten till er brevlåda i priset. :D
 
Canon har en specialskena där man får ögonavstånd mellan kamerorna och avtrycken synkas.

Jag har sett bilder tagna under ngn Elmia-mässa.
Tror det var killen som gjorde "I Schackeltons fotspår".
Dels började det med en datorskapad ballong som flög över publiken. Sedan 3D skapade bilder skapade i datorn från filmoriginal. Och till sist ett kortare bildspel med Canontekniken.

Dubbla kameror var överlägset i känsla.
 
Skivan 10 000 Days med bandet Tool, från i år, kom med ett par glasögon och stereobilder i häftet. Rekommenderas! (inte bara omslaget...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.