Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter - vad behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så blev det då dags att prova det inköpta Hoya filtret.

Resultatet kan beskådas här

Många av bilderna är dock tagna utan filter.

Det var lite knepigt att få till det. Det blir mycket "filter av" "filter på" och det känns som om det bara är en tidsfråga innan jag sumpar det ner i höstleran. Dessutom har jag dålig koll på vilka effekter det blir.

Nåväl på tisdag kväll bär det av söder över så får vi se hur det går borta i Thailand.

Tack för all hjälp!

mvh
Anders
 
De två filter som man inte kan fejka i datorn är väl just polfilter (för att ta bort reflexer) och graduerat ND filter för att balansera exponering mellan himmel och mark. Det finns fördelar med fyrkantiga filter som Cokin. Ett är att med grad ND så kan du placera övergången där du själv vill genom att flytta filtret upp eller ner.
 
AFJ skrev:
Så blev det då dags att prova det inköpta Hoya filtret.

Resultatet kan beskådas här

Många av bilderna är dock tagna utan filter.

Det var lite knepigt att få till det. Det blir mycket "filter av" "filter på" och det känns som om det bara är en tidsfråga innan jag sumpar det ner i höstleran. Dessutom har jag dålig koll på vilka effekter det blir.

Nåväl på tisdag kväll bär det av söder över så får vi se hur det går borta i Thailand.

Tack för all hjälp!

mvh
Anders

Du får bäst effekt med Polfiltret om du står 90 grader mot solen. Har du solen i ryggen,eller fotar i motljus, ja då kan du vara utan filtret.
Själv har jag gått och investerat i mer filter :) Har köpt från USA. Cokin Z filterhållare med adapter för 77-gänga (passar två av mina gluggar) samt två avtonade gråfilter ( ND Grad. )
Ett Lee 06 soft och ett Lee 09 Hard.
Dessa filter är väldigt användbara när du har stora kontraster mellan förgrund och himmel.Utan filter när du fotar tex solnedgång så är det ju stört omöjligt att få både förgrund och himmel rätt. Antingen blir förgrunden perfekt, och himmeln blir utbränd, eller himmeln blir perfekt och förgrunden blir kolsvart :-(
Med dessa filter går det att styra detta.Äh ! Du får läsa på noggrannare själv ! Det kan du göra när du ligger där i solstolen med en kall pilsner.
Ha de bra på resan !
Btw. Vi bor grannar tror jag. Jag bor på Bällstavägen. :)
 
Gården skrev:
Äh ! Du får läsa på noggrannare själv ! Det kan du göra när du ligger där i solstolen med en kall pilsner.
Ha de bra på resan !
Btw. Vi bor grannar tror jag. Jag bor på Bällstavägen. :)

Ja det blir till att läsa på och framförallt experimentera - "trial and error" är ju aldrig fel tack vare den digitala tekniken.

Jag bor i Ålsten men är faktiskt uppväxt på Vretvägen (förädldarna bor kvar) så Bällstavägen har jag trafikerat till fots, cykel, buss och bil några tusen gånger! :)

Mvh
Anders
 
Knutte K skrev:
Jag skulle satsa på ett cirkulärt polfilter som tar bort ljusreflexerna och ett gråfilter som dämpar himmelsljuset. Cokin har ett smart och prisvärt system som består av filter, hållare och olika adapterringar i olika storlekar, så att man kan använda samma filter på olika objektiv.
Cokin har också motljusskydd som tillbehör.

Se här: http://www.cokin.co.uk/pages/cokinX.htm

Du kan t.ex. beställa dom hos Scandinavian Photo:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6239326

Ett exempel på en bild med gråfilter:

Den effekten som syns på detta kort har jag alltid gillat.
Exakt vilket filter ska jag köpa för att få till nått liknande själv?
Jag plåtar i raw! Spelar det nån roll eller??

http://www.stellankarlsson.se/stellan_colour.htm

bilderna till stellan karlsson älskar jag verkligen och jag antar att han använder nån form av gråfilter!?


/Danne
 
LEXrasta skrev:
Den effekten som syns på detta kort har jag alltid gillat.
Exakt vilket filter ska jag köpa för att få till nått liknande själv?
Jag plåtar i raw! Spelar det nån roll eller??

http://www.stellankarlsson.se/stellan_colour.htm

bilderna till stellan karlsson älskar jag verkligen och jag antar att han använder nån form av gråfilter!?


/Danne

Fråga honom vetja? Mitt tips är att han han arbetar mycket i datorn samt då kanske även pysslar med HDR-teknik? Filter är inte hemligheten bakom hans bilder, snarare ett gediget hantverk vid datorn och ett skarpt öga för bilder och komposition.
 
Bra ide!! =)

Jag ska fråga honom..

Måste bara tilägga att jag inte tror att jag ska få till sådana bilder bara genom att köpa ett grå filter.
=)
Förstår att det ligger mycket kunskap bakom sådana bilder..

Men nånstans måste man börja..!!

/Danne
 
Tänkte bara återkoppla lite till mitt ursprungsinlägg.

Thailandsresan gick bra, kamera och objekvit tycks ha överlevt men det blev lite hårda tag eftersom det fortfarande var regnperiod där nere. Mobiltelefonen fick lite fuktskador men kameran tycks ha klarat sig bättre! :)

Nåväl, något tillfälle att använd polfiltret blev det dock aldrig - vi hade inte blå himmel en enda gång på 7 dagar! :(

Tack i alla fall för alla goda råd!

Mvh
Anders
 
När får vi se lite bilder ifrån denna resa på din sida då?
Har ju blivit jättenyfiken nu när man läst om dina förberedelser.
 
Hrm... resultatet var inte mycket att skryta med. Det blev mest de typiska familjebilderna. Inte en enda gång hade jag polfiltret på, det var ju inga blåa himlar att fota. :(

Så här såg det i alla fall ut från hotellrumsbalkongen, 1,6 s @ f/8.0 stöd mot balkongräcket.

Mvh
Anders
 

Bilagor

  • phuketpool.jpg
    phuketpool.jpg
    71.8 KB · Visningar: 173
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.