Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AMS annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
DSe denna tråd som en möjlighet till att föra en seriös diskussion över vad fotograferna vill ha för villkor
Eftersom detta företag är en konkurrent till Fotosidan (enligt sitt eget investeringsprospekt) så är förståss inte det möjligt.

För den som vill sälja bilder erbjuder vi fn dels Fotosidan Portfolio som är en ren "visa upp"-tjänst, dels nya Imagedesk, lämpligt för de som har egna kundkontakter och försäljning, gör updragsfotografering, vill kunna sälja och leverera högupplösta bilder online mm. Sedan finns också Picturo som är en samlingsportal som bildköpare använder.

Genomgående för dessa tjänster är att fotografen sköter försäljning själv efter egna villkor, och behåller hela summan - vi tar ej procent på försäljning. Istället betalar man en månadshyra för att använda tjänsterna.

För de som bara har ett fåtal bra bilder och inte vill bedriva försäljning och betalningshantering själva, på de villkor som passar en själv och branschen, så har vi lösning för detta också i planerna.

Tittar man på MP:s sida så framstår de som tämligen oseriösa. Lite saxat från deras sida:

"Det är billigt - bilderna kostar en bråkdel mot vad bildbanker och proffsfotografer kräver"

Saxat från deras sida som riktar sig till investerare.

"Fotografen tjänar upp till 70 % av priset på de bilder man säljer hos oss. Vilket är otroligt bra i jämförelse med bildbanker som bara erbjuder några få procent av försäljningspriset."

Vilka bildbyråer är det som enbart erbjuder några få procent? Ingen jag sett iaf.

Nä, hoppas de går i graven snart. De är bara ännu ett gäng guldgrävare.

/Maverick

Jag tror man har 0 koll på hur mycket bildbyrån marknadsför din bild.Nä, jobba själv, det ger oftast mer resultat.

Jag har inte jämfört ännu, men spontant känns det lite i överkant. Men jag har som sagt inte kollat upp vad en betallösning för internet kostar annat än för SMS-lösningar.

Vet heller inte hur vanligt det är fotografer säljer på det viset. För dem flesta borde det vara vanligare att bara skicka en faktura än att ta betalt över nätet. Vanligtvis levererar man väl inte heller över nätet, bortsett från mail och ftp ibland.

/Maverick

jrydberg skrev:
Tycker Imagedesk verkar rätt dyrt, faktiskt.
Beror på hur du ser det.
Jämför du med att bygga något själv och köpa vissa tjänster så kommer du lätt upp över vad Imagedesk kostar. Du behöver en site med hyffsad bandbredd, kunna underhålla det hela etc. etc..

Samtidigt så blir det relativt mycket pengar för Imagedesk när man slår ut det på ett år.

Kikar man på vad Imagedesk erbjuder tycker jag att det är mycket bra tjänst men ändå blir det för mycket pengar för mig i dagsläget.

Hade jag lite mer pengar skulle jag köpa tjänsten hos Imagedesk.

Imagedesk prissättning kan man alltid diskutera. Vi har försökt göra en hyfsad avvägning för var det kan vara värt för fotografen. Låt säga att du är en hyfsad naturfotograf och efter kanske 10 år i branschen så har du ca 3.000 bilder som är verkligen klockrena, riktigt kommersiella och värda att visa upp.

Du sparar om dessa till högupplösta JPG bilder (i kvalitet 12) så lär de landa någonstans kring 5-10 Mb styck. Det ger ca 15-30 Gb bilder. Att köpa det utrymmet kostar 600-800 kr (+ grundmodulen), dvs strax under 1.000 kr per månad.

Då kan dels kunder köpa dina bilder, och dels så har du dina 3.000 bilder backupade på annan plats.

Fotografen måste alltså sälja för 1.000 kr mer per månad för att täcka kostnaden, och under året så har jag svårt att tro att det inte skulle gå med plus.

Man måste faktiskt ställa sig frågan, om jag har mina 3.000 bra bilder på min hårddisk, hur många vet om att det finns där!? Och hur många säljer jag då!? Det gäller ju att synliggöra sitt arkiv. Och om jag får en diskkrasch är det inte ganska skönt att de bilderna finns på annan plats!? Och är det inte värt 1.000 kr per månad?

Vi har redan anslutna fotografer till Imagedesk som genom att förstå hur man kan nyttja det digitala flödet så kan man sälja mycket mer än vad man trodde. Det gäller bara att vara kreativ och driven.

Läs tex denna nyhet http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=524&onPage=&sokord=

Imagedesk är dessutom utformad som ett komplement till din bildbyrå. Vill du ha vissa bilder skall säljas genom bildbyrån så kommer din kund hänvisas dit, men om du har ratade eller andra bra bilder så kan du sälja dem direkt utan att någon skär av kakan.

Imagedesk har dessutom flera spännande moduler på gång som kommer göra det till en ännu mer attraktiv tjänst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar