Ajdå! Bara att lägga sig på rygg och dö alltså.
AMAZON är i princip kanalen i USA. De har en enorm marknadsdominans som de utnyttjar hänsynslöst och de ser till att både slippa betala skatt på multisars traditionella vis och tvingar även till sig bidrag från städer och stater i USA och annorstädes. Usla arbetsvillkor för personalen med löner som är svåra att bära de sociala kostnaderna med kompletterar den bilden från andra länder man är verksam i
När de skulle etablera ett andra huvudkontor i USA gick de med håven till 280 städer i landet och spelade tydligen ut dessa mot varann. 25 gick till en final som New York vann. Priset den "vinsten" kostade var ett erbjudande för etableringen på 3 miljarder dollar av skattepengar. I dagens växelkurs är det nästan 30 miljarder. Hur mycket fick de av Sverige? Hos oss har de pressat regeringen för att slippa den nya elektronikskatten och kommunen de hamnat i har givit dem olika typer av förmåner. Enligt uppgift i DN lär de även fått 95% rabatt på elen, vilket inte kommer vara någon liten grej med tanke på vad deras infrastruktur kräver.
Idag omsätter de 96 miljarder ....dollar alltså nära 1000 miljarder (Q3 2020) och de erbjuder 150 miljoner produkter, vilket är en siffra svår att tro på. Jag vet från min tid som utvecklare på Scribona vad det krävde att rodda en bråkdel av det. Till de som kritiserar Amazon för hur webben ser ut initialt så kan jag väl säga att alternativet med manuell korrläsning av texter inte riktigt var öppet inför själva driftstarten. 150 miljoner produkter säger man tydligen ska kunna erbjudas även här inklusive massor av lokala produkter. Fan trot.
Amazon är inte en traditionell återförsäljare till utan en hel PLATTFORM som är mer än exv. alla de olika tillverkare/leverantörer - distributörer - återförsäljare tillsammans som traditionellt i IT-distributionsvätlden brukade kallas kanalen. Den är inte en branschkanal utan de är i exv. USA den helt dominerande kanalen för ALLA detaljhandelsbranscher och det har vi aldrig tidigare sett i Sverige.
Tidningen "Dina Pengar" skrev 17 augusti 2020 att Tyskland utreder Amazon för konkurrensbrott. Skälet var att de försökt styra sina leverantörers prissättning. Amazon blockerade eller hotade att kasta ut de leverantörer från Amazon-plattformen som sålt till lägre priser till konkurrerande distributörer eller stora återförsäljare.
Normalt i IT-distributionsvärlden har det varit det de stora PC-tillverkarna som kortslutit marknaden och satt priskonkurrensen helt ur spel. Det med början första årtiondet på 2000-talet. Då hatades DELL av övriga kanalen för att de gick förbi "övriga kanalen" och kortslöt marknaden genom att hoppa över två led i den. Det hotade att konkurrera ut de tillverkare som gick genom kanalen med HP i spetsen.
Att jag vet detta beror på att det var jag på Scribona som fick utveckla den första versionen, väldigt ad hoc, av en ny lösning den sommaren då Hewlett Packard lanserade en helt ny affärsmodell som kom att helt kortsluta relationen tillverkare storkund. Affärsmodellen kallades "Bid and Claims" och gick/går ut på att HP erbjöd de viktigaste av dustributörernas och återförsäljarnas viktigaste en helt kundunik prislista med mycket billigare priser än de de fått genom kanalen. Att detta faktiskt fick ske utan ingrepp av både EU och Konkurrensverket har jag aldrig fattat.
Till riktigt stora kunder levererade HP dessutom pallvis direkt, i övrigt fick dustributörerna deras leverera av de varor de köpt till ofta klart högre priser än vad de såldes för till exv. ERICSSON. Det innebar då en förlustaffär under kostpris för distributören som fr.o.m. då tvingades ta en helt ny risk i affärerna utan att få ett dugg för det och de fick dessutom ligga ute med pengar och fungera som bank åt HP m.fl. som senare följde efter. Det blev början till slutet för Scribona. Missade de att kräva dessa pengar av HP p.g.a. slarv, dålig ordning eller resursbrist så blev även det en intäktskälla för tillverkaren och en förlust för distributören.
För att kunna hantera dessa mängder av "Bid and Claims" och undvika att förlora de pengar man hade rätt till i form av claims, så tvingades distributörerna att anställa mängder av folk för att hantera detta och/eller bygga nya stora, dyra och komplicerade IT-system. Dessa kunde lätt gå på en miljon och mer att utveckla under några år för detta var som sagt obruten mark. Detta system kom att innehålla miljontals prisposter för de kundunika prislistorna som skapades för varje kund större kund som ingick i upplägget. Det krävdes konstant bemanning för att hantera alla stora dataöverföringar från HP och andra som skedde. I praktiken blev denna affärsmodell en ordentlig etabletingsspärr för nya distributörer och början till en konsolidering av distributörsledet genom utslagning och uppköp.
Till och med Scribona som var störst i Norden var för litet för denna våldsamna volymhantering med låga marginaler som ofta långt under 5%. Företaget köptes upp av den amerikanska bransch- och IT-distributionsjätten Tech Data. Idag slukar Amazon även en del av de mer nischade distributörerna i de länder man verkar. Vi ser nog förmodligen slutet på eran med nischade distributörer och återförsäljare. Nu har vi fått en superplattform som aggregerar vad en massa nischade distributörer och återförsäljare gjorde tidigare. Förstår vi verkligen vidden av detta fullt ut nu, både som återförsäljare och kunder?
I IT-distributionsvärlden fick den fiktiva lilla återförsäljaren PC-Grottan i Kramfors eller DOS i Loos (som faktiskt en gång funnits på riktigt) tjäna som en metafor för alla små återförsäljare av IT-prylar på landsorten som var vanliga under exv. 90-talet. Själv tänker jag på Datagrottan som fanns på riktigt i Arninge Centrum tills de byggde om där förra året och de fick flytta till Åkers Berga. De gjorde tydligen en vinst på 19 000 spänn förra året. Vad ska den lilla skutten leva av när Amazon skruvat ner prisnivån på allvar (tills de vunnit total narknadsdominans - efter det kan de ostört ta monopolpriser - om ingen sätter ner foten) och börjar köra skiten ur både svenska tillverkare/leverantörer, nischdustributörer och återförsäljare på allvar. Jag tror inte det är på att sälja IT-grejor i alla fall.
Jag tror inte folk i gemen riktigt förstått magnituden i det som nu riskerar att ske även i Sverige. Från och med nu är det slut även på både Scandinavians skyddade verkstad och andras. Nu kommer det inte funka längre att leka affär men inte ha resurser att hålla butikslager så man kan leverera direkt över disk, för då kommer de handla av den som kan leverera d.v.s. Amazon. En av Amazons styrkor är att kunna leverera verkligt snabbt genom att de ser till att ha det i lager som verkligen säljer. Det kommer inte funka längre att skylla på Coronan när man har tomma butikshyllor och helst riskminimerar genom att beställa från leverantörerna mot kundbeställning. I själva verket kommer nog Coronan att påskynda utslagningen av många återförsäljare, när den nu landat på toppen av Amazons marknadsinflytande.
Det är nog lite för tidigt att göra vågen för billiga Amazon-priser både som kund och skattebetalare innan vi vet vad Amazon faktiskt kommer att kosta oss genensamt på helt andra plan.