Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

amazon.co.uk

Produkter
(logga in för att koppla)

luisito74

Aktiv medlem
Har ngn handlat från amazon.co.uk tidigare? kollar man på picerunner i England så kommer alltid amazon fram med de bästa riser!!! har ni ngn erfarenhet? är det säkert? pålitligt?

MVH Luis.
 
Amazon.co.uk har jag handlat många gånger på, men inte fotoprylar.
De säljer inte elektronik utomlands, om de inte har ändrat den policyn nu....
 
Jag har handlat flera ggr ifrån amazon.co.uk; böcker, fotoväskor, optik. Det har alltid fungerat fint. Snabba leveranser och billig frakt (oftast billigare än att skicka paket med Posten, inom Sverige!). Att tänka på är dock att de priser som anges på siten är inkl brittisk moms (ca 17% tror jag). När man sedan går till kassan och väljer leverans till Sverige så räknas priserna upp till svensk moms (25%).
 
jag köpte en lx3:a där i våras... inga problem. Med tanke på att amazon är världens största internetbutiker så ska det gå att lite på dem... Det som är värt att notera är att priserna beräknas med UK-moms - 17.5% har jag för mig, men när du beställer från/till Sverige får du betala svensk moms p.g.a. att amazon måste ha ett svenskt skattekonto då försäljningen överstiger något visst belopp - 1000000? Detta ser man först i sista steget före man godkänner ordern och redan har knappat betalkort...

edit: to slow...
 
jag köpte en lx3:a där i våras... inga problem. Med tanke på att amazon är världens största internetbutiker så ska det gå att lite på dem... Det som är värt att notera är att priserna beräknas med UK-moms - 17.5% har jag för mig, men när du beställer från/till Sverige får du betala svensk moms p.g.a. att amazon måste ha ett svenskt skattekonto då försäljningen överstiger något visst belopp - 1000000? Detta ser man först i sista steget före man godkänner ordern och redan har knappat betalkort...

edit: to slow...


tack allihopa!!! men är det prisvärt då momsen går up till 25%? gäller detta bara Amazon eller alla andra internet-butiker också?

MVH Luis.
 
tack allihopa!!! men är det prisvärt då momsen går up till 25%? gäller detta bara Amazon eller alla andra internet-butiker också?

MVH Luis.

Det gäller de internetbutiker inom EU som årligen säljer över ett visst belopp till Sverige. Dom måste då vara momsregistrerade i Sverige och lägga den svenska momssatsen på sina priser. Jag har bara råkat ut för det med amazon.co.uk - tror inte det gäller så värst många andra internetbutiker.
 
Hände mig precis

Det gäller de internetbutiker inom EU som årligen säljer över ett visst belopp till Sverige. Dom måste då vara momsregistrerade i Sverige och lägga den svenska momssatsen på sina priser. Jag har bara råkat ut för det med amazon.co.uk - tror inte det gäller så värst många andra internetbutiker.

Jag har handlat hur mycket som helst från UK i många år, både fotoprylar, böcker och annat. Det mesta via eBay/PayPal, men också direkt mot företag. Aldrig någonsin har någon pratat svensk moms i sammanhanget. Utom nu plötsligt amazon.co.uk som mycket lurigt plussar på detta när man är alldeles sist i köp-processen. Jag har trott att köp inom EU, som beskattats i utlandet, inte momshanteras i Sverige? När ändrades detta?
Jag vill altså varna för amazon.co.uk. Om du handlar från dem, tag i beräkning svensk moms på priset, och granska noga alla siffror innan du klickar det sista OK till köpet. Eller välj ett annat företag som inte säljer så mycket till Sverige och bara lägger på engelsk VAT.
 
Jag har handlat hur mycket som helst från UK i många år, både fotoprylar, böcker och annat. Det mesta via eBay/PayPal, men också direkt mot företag. Aldrig någonsin har någon pratat svensk moms i sammanhanget. Utom nu plötsligt amazon.co.uk som mycket lurigt plussar på detta när man är alldeles sist i köp-processen. Jag har trott att köp inom EU, som beskattats i utlandet, inte momshanteras i Sverige? När ändrades detta?
Jag vill altså varna för amazon.co.uk. Om du handlar från dem, tag i beräkning svensk moms på priset, och granska noga alla siffror innan du klickar det sista OK till köpet. Eller välj ett annat företag som inte säljer så mycket till Sverige och bara lägger på engelsk VAT.

Du kan ju inta varna för ett visst företag bara för att de följer de lagar som finns. Varnar du för företag i Sverige som lägger på svensk moms också?

Det som däremot är bristfälligt är att man inte kan ställa om visningen av priserna så att det visas priser med rätt pålagd moms när man är inloggad.
 
Jag har handlat hur mycket som helst från UK i många år, både fotoprylar, böcker och annat. Det mesta via eBay/PayPal, men också direkt mot företag. Aldrig någonsin har någon pratat svensk moms i sammanhanget. Utom nu plötsligt amazon.co.uk som mycket lurigt plussar på detta när man är alldeles sist i köp-processen. Jag har trott att köp inom EU, som beskattats i utlandet, inte momshanteras i Sverige? När ändrades detta?
Jag vill altså varna för amazon.co.uk. Om du handlar från dem, tag i beräkning svensk moms på priset, och granska noga alla siffror innan du klickar det sista OK till köpet. Eller välj ett annat företag som inte säljer så mycket till Sverige och bara lägger på engelsk VAT.

Vilket företag väljer du som har samma utbud, sortiment och priser istället för Amazon då ?
 
Jag har handlat hur mycket som helst från UK i många år, både fotoprylar, böcker och annat. Det mesta via eBay/PayPal, men också direkt mot företag. Aldrig någonsin har någon pratat svensk moms i sammanhanget. Utom nu plötsligt amazon.co.uk som mycket lurigt plussar på detta när man är alldeles sist i köp-processen. Jag har trott att köp inom EU, som beskattats i utlandet, inte momshanteras i Sverige? När ändrades detta?
Jag vill altså varna för amazon.co.uk. Om du handlar från dem, tag i beräkning svensk moms på priset, och granska noga alla siffror innan du klickar det sista OK till köpet. Eller välj ett annat företag som inte säljer så mycket till Sverige och bara lägger på engelsk VAT.

När ändrades det här? För ungefär 15 år sedan när Sverige gick med i EU.

Gränsbeloppet varierar mellan olika länder men här är det 350 000 kr/år som gäller. Överstiger den utländska firmans försäljning till Sverige denna summa skall de, precis som Nicklas skriver, momsregistrera sig i Sverige. Säga vad man vill men Amazon följer bara lagen (till skillnad från många andra handlare som inte orkar bry sig).
 
Illa formulerat kanske.

Du kan ju inta varna för ett visst företag bara för att de följer de lagar som finns. Varnar du för företag i Sverige som lägger på svensk moms också?

Det som däremot är bristfälligt är att man inte kan ställa om visningen av priserna så att det visas priser med rätt pålagd moms när man är inloggad.

Jag borde kanske skrivit:
Jag vill alltså varna för att amazon.co.uk ändrar till svensk moms på priset strax innan du gör din beställning, och att du bör noga granska alla siffror innan du klickar det sista OK till köpet.

men det kanske de flesta förstod. Om du väljer ett företag med mindre omsättning mot Sverige är det lagligt korrekt att betala Engelsk moms eller VAT på köpet. Det finns många sådana. Man får leta lite längre bara. För vissa varor redovisar även Amazon andra leverantörer, av begagnade eller fabriksrenoverade varor. Jag tror inte att det kan vara ditt ansvar som kund att ta reda på hur mycket en leverantör säljer till Sverige.
 
Hur gör ni för att genomföra ett köp av fotoprylar från uk dock?? har handlat mycket på amazon också, men så fort jag försöker handla telefon eller foto så står det att dom inte säljer till det landet etc, Så hur går ni tillväga??
/Martin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.