Annons

Amatör till mer professionell

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag är 17 år gammal och fyller snart 18 (har dock inget med saken att göra) och jag har fotograferat med min systemkamera Sony Alpha 350 och diverse objektiv m.m. i ungefär 3-4 år nu. Jag är nu på väg att byta upp mig men problemet är att jag inte vet till vad. Först och främst vill jag gå ifrån Sony pga. dålig service och istället gå över till Canon. Då jag är student har jag inte världens bästa ekonomi men nu när jag ändå ska byta upp mig så spelar priset ingen större roll.
Mina krav på kameran är att det är en digital systemkamera och att man ska kunna filma i HD.
Gärna vinklingsbar skärm men är inget stort krav.
Och främst så vill jag kunna utvecklas med den och ha en längre framtid med den än med min Sony.

Eftersom att det finns otroligt många erfarna och skickliga fotografer här på fotosidan så tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig att komma fram till ett beslut.

Jag har även en annan liten fråga som jag tänkte jag kunde ställa samtidigt, hur fungerar det med raw? Laddar man ned programmet gratis någonstans eller finns den automatiskt i Photoshop (CS5). Detta var bara en liten fråga utöver men jag vill främst ha svar på den första.

Tack på förhand! /Sara Andersson
 
Hur ser din budget ut? Du säger att priset inte spelar någon roll men det måste väl finnas något tak. Antar att du inte är så sugen på att lägga ut 60k för en 1D X.

Ang. RAW i Photoshop så öppnas Camera Raw som är inbyggt i CS5 automatiskt när du öppnar en RAW-fil i PS. Ska du använda PS är Bridge ett bra komplement för att organisera och ha koll på filerna.

Ett riktigt bra program som är dubbelt så smidigt som PS är Lightroom.
 
Har du någon kompis som redan har en kamera du är sugen på? Om du studerar kanske skolan har några du kan titta på eller fråga lärare om hjälp. När jag jobbade som lärare på lbs i Varberg brukade vi hjälpa och vägleda elever inför köp.

7d skulle nog passa mycket bra