Annons

Amatör till mer professionell

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag är 17 år gammal och fyller snart 18 (har dock inget med saken att göra) och jag har fotograferat med min systemkamera Sony Alpha 350 och diverse objektiv m.m. i ungefär 3-4 år nu. Jag är nu på väg att byta upp mig men problemet är att jag inte vet till vad. Först och främst vill jag gå ifrån Sony pga. dålig service och istället gå över till Canon. Då jag är student har jag inte världens bästa ekonomi men nu när jag ändå ska byta upp mig så spelar priset ingen större roll.
Mina krav på kameran är att det är en digital systemkamera och att man ska kunna filma i HD.
Gärna vinklingsbar skärm men är inget stort krav.
Och främst så vill jag kunna utvecklas med den och ha en längre framtid med den än med min Sony.

Eftersom att det finns otroligt många erfarna och skickliga fotografer här på fotosidan så tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig att komma fram till ett beslut.

Jag har även en annan liten fråga som jag tänkte jag kunde ställa samtidigt, hur fungerar det med raw? Laddar man ned programmet gratis någonstans eller finns den automatiskt i Photoshop (CS5). Detta var bara en liten fråga utöver men jag vill främst ha svar på den första.

Tack på förhand! /Sara Andersson
 
Hur ser din budget ut? Du säger att priset inte spelar någon roll men det måste väl finnas något tak. Antar att du inte är så sugen på att lägga ut 60k för en 1D X.

Ang. RAW i Photoshop så öppnas Camera Raw som är inbyggt i CS5 automatiskt när du öppnar en RAW-fil i PS. Ska du använda PS är Bridge ett bra komplement för att organisera och ha koll på filerna.

Ett riktigt bra program som är dubbelt så smidigt som PS är Lightroom.
 
Har du någon kompis som redan har en kamera du är sugen på? Om du studerar kanske skolan har några du kan titta på eller fråga lärare om hjälp. När jag jobbade som lärare på lbs i Varberg brukade vi hjälpa och vägleda elever inför köp.

7d skulle nog passa mycket bra
 
Nikon D7000 kanske? Om du gillar att fota utan blixt så är Nikon D3s den vassaste kameran och även mycket mångsidig med snabb AF, kraftigt batteri mm.

Det viktigaste att tänka på inför ett systembyte är vilka objektiv som finns och vilken service som finns att få från tillverkaren. Nikon har t ex bättre vidvinkelobjektiv än Canon medan Canon har fler teleobjektiv över 300 mm brännvidd, t ex 400/5.6 och 800mm som inte finns hos Nikon.

För tillfället så tror jag att du får bättre kamerahus och mörkerprestanda hos Nikon. Prova några kameror från flera tillverkare innan du slår till, det är viktigt att man gillar att använda sin kamerautrustning :)
 
Jag har funderat en hel del över Canon eos 60D eller 7D, med tanke på att jag ville ha vridbar skärm så är det ju 60D som gäller men nu i efterhand har jag tänkt att det är nog inte så viktigt för mig att den har vridbar skärm så så är ju frågan till, är 60D eller 7D att satsa på främst? Kan tänka mig att det är 7D men eftersom jag är inte är erfaren som ni är så är det bättre att fråga. :)

Sen undrar jag även lite över en sak som jag lagt märke till vid främst porträttfotografering.
När jag tar porträtt finns det alltid en tendens till att bli lite oskarpt och "grumligt" eller hur man ska förklara det, det är liksom inga skarpa linjer i till exempel ansiktet och så vidare. Vad beror det på? Är det kameran, avstånd, dålig inställning, objektiv, ljuset.
Skulle uppskatta om ni kunde svara på det så jag kan få en chans att förbättra mig, är ju som sagt på amatör nivå och behöver all hjälp jag kan få! :)

tack på förhand!
 
Jag har funderat en hel del över Canon eos 60D eller 7D, med tanke på att jag ville ha vridbar skärm så är det ju 60D som gäller men nu i efterhand har jag tänkt att det är nog inte så viktigt för mig att den har vridbar skärm så så är ju frågan till, är 60D eller 7D att satsa på främst? Kan tänka mig att det är 7D men eftersom jag är inte är erfaren som ni är så är det bättre att fråga. :)

Tja, 7D är en mer avancerad kamera. Men 60D är absolut inte en dålig kamera. Frågan är, är det något 7D har som inte 60D har som du känner att du vill ha? Och är det i såfall värt den extra kostnaden? Om inte, köp 60D istället och spara de pengarna. Eller lägg dem på objektiv istället.

/Jonas
 
Sen undrar jag även lite över en sak som jag lagt märke till vid främst porträttfotografering.
När jag tar porträtt finns det alltid en tendens till att bli lite oskarpt och "grumligt" eller hur man ska förklara det, det är liksom inga skarpa linjer i till exempel ansiktet och så vidare. Vad beror det på? Är det kameran, avstånd, dålig inställning, objektiv, ljuset.

Du måste nog lägga upp en bild som illustrerar problemet för att kunna få några meningsfulla råd.
 
Hej jag är 17 år gammal och fyller snart 18 (har dock inget med saken att göra) och jag har fotograferat med min systemkamera Sony Alpha 350 och diverse objektiv m.m. i ungefär 3-4 år nu. Jag är nu på väg att byta upp mig men problemet är att jag inte vet till vad. Först och främst vill jag gå ifrån Sony pga. dålig service och istället gå över till Canon. Då jag är student har jag inte världens bästa ekonomi men nu när jag ändå ska byta upp mig så spelar priset ingen större roll.
Mina krav på kameran är att det är en digital systemkamera och att man ska kunna filma i HD.
Gärna vinklingsbar skärm men är inget stort krav.
Och främst så vill jag kunna utvecklas med den och ha en längre framtid med den än med min Sony.

Eftersom att det finns otroligt många erfarna och skickliga fotografer här på fotosidan så tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig att komma fram till ett beslut.

Jag har även en annan liten fråga som jag tänkte jag kunde ställa samtidigt, hur fungerar det med raw? Laddar man ned programmet gratis någonstans eller finns den automatiskt i Photoshop (CS5). Detta var bara en liten fråga utöver men jag vill främst ha svar på den första.

Tack på förhand! /Sara Andersson

Vore kul att höra vad "dålig service" innebär.Om du har lite objektiv till Sony vore det väl smartare att fortsätta med detta märke.A77 finns ju nu och är en underbar kamera (har en själv sedan i höstas).Lysande bildkvalitet och filmningen är kanon. Förstår inte riktigt varför du tror att du ska ha "längre framtid" med ett annat märke.Men om du ska byta märke så blir mitt råd Nikon D7000.(Bytte åt andra hållet från Nikon till Sony i våras).
 
Du måste nog lägga upp en bild som illustrerar problemet för att kunna få några meningsfulla råd.

Jag beskärde bilden så att ansiktet bara syns, just för att man ska se suddigheten jag menar när det gäller ögon, haklinjer och ja egentligen allt.

Bilden finns här: http://i39.tinypic.com/5ehbg5.png

dock ingen som helst efterbehandling då jag vill att ni ska se hur den ser ut direkt från kameran.
Var liiite dåligt ljus där jag fotade denna men inte så pass att det borde ha någon större betydelse. Den är även fotad med en fjärrutlösare så det kan inte bero på att jag är skakig på handen.
Hoppas det finns en lösning. :)
 
För att kunna säga någonting om den bilden måste vi veta hur stor beskärningen är, slutartid, bländare, ISO, kameramodell, objektiv m.m.
 
Vore kul att höra vad "dålig service" innebär.Om du har lite objektiv till Sony vore det väl smartare att fortsätta med detta märke.A77 finns ju nu och är en underbar kamera (har en själv sedan i höstas).Lysande bildkvalitet och filmningen är kanon. Förstår inte riktigt varför du tror att du ska ha "längre framtid" med ett annat märke.Men om du ska byta märke så blir mitt råd Nikon D7000.(Bytte åt andra hållet från Nikon till Sony i våras).


Med dålig service menar jag att det tog flera månader för Sony att laga ett av mina objektiv, trots att de hade lovat att det skulle ta högst ett par veckor då jag skulle iväg utomlands och ville ha med objektivet. Och trots att det tog nästan 3 månader så fick jag inte heller låna ett objektiv.
Kan vara så att det var en engångsföretegelse men ändå.

Ja jag funderade på att fortsätta med sony trots den dåliga servicen men jag känner ändå att Canon känns mer tilltalande.
Det är dock så att det där med "längre framtid" handlar om 7D istället för 60D och inte om sony eller canon. Det var nämligen så att Emelie Ohlsson listade 7D som en kamera som man kan tänka en längre framtid med än 60D.

Jag ska ta en titt på Nikon D7000 och Sony A77 också, tack för hjälpen :)
 
För att kunna säga någonting om den bilden måste vi veta hur stor beskärningen är, slutartid, bländare, ISO, kameramodell, objektiv m.m.

Kameramodell: Sony Alpha 350
Objektiv: Sony AF-DT 50/1.8 SAM
ISO: 400
Slutartid: 1/60 sek
Bländare: F/2
Beskärning: Jag tog bara en bit ur bilden, den är varken förstorad eller förminskad.

Jag är förmodligen helt ute och cyklar när det gäller inställningarna och ni har säkert många synpunkter på dem, men det är ju därför jag frågar er så det är bara att säga! :)
 
Tja, 7D är en mer avancerad kamera. Men 60D är absolut inte en dålig kamera. Frågan är, är det något 7D har som inte 60D har som du känner att du vill ha? Och är det i såfall värt den extra kostnaden? Om inte, köp 60D istället och spara de pengarna. Eller lägg dem på objektiv istället.

/Jonas

Ja det är ju egentligen så att 60D är mer tilltalande då jag inte kan finna något som 7D har som inte 60D har som jag är ute efter, det var mer att jag tänkte att 7D kanske har bättre kvalitet och så vidare, men så verkar det ju inte vara, så tack så jättemycket, jag överväger verkligen att köra på 60D. Sanningen är ju den att 60D har vinklingsbar skärm vilket jag är väldigt sugen på. Så ja 60D blir nog mitt val.

Tack igen!
/Sara
 
Kameramodell: Sony Alpha 350
Objektiv: Sony AF-DT 50/1.8 SAM
ISO: 400
Slutartid: 1/60 sek
Bländare: F/2
Beskärning: Jag tog bara en bit ur bilden, den är varken förstorad eller förminskad.

Jag är förmodligen helt ute och cyklar när det gäller inställningarna och ni har säkert många synpunkter på dem, men det är ju därför jag frågar er så det är bara att säga! :)

Okej, jag ger det ett försök så får vi se vad andra tycker.

Grumligheten i den mörka delen känns som brus pga dåligt ljus. Men ISO400 borde väl inte vara några problem ens för en ingångskamera, eller hur bra/dålig är egentligen SONY 350?

Softningen över hela bilden skulle jag koppla till att du inte fått fokus i ansiktet. Kanske det var för mörkt för att autofokusen skulle hitta rätt.
 
Med dålig service menar jag att det tog flera månader för Sony att laga ett av mina objektiv, trots att de hade lovat att det skulle ta högst ett par veckor då jag skulle iväg utomlands och ville ha med objektivet. Och trots att det tog nästan 3 månader så fick jag inte heller låna ett objektiv.
Kan vara så att det var en engångsföretegelse men ändå.

Ja jag funderade på att fortsätta med sony trots den dåliga servicen men jag känner ändå att Canon känns mer tilltalande.
Det är dock så att det där med "längre framtid" handlar om 7D istället för 60D och inte om sony eller canon. Det var nämligen så att Emelie Ohlsson listade 7D som en kamera som man kan tänka en längre framtid med än 60D.

Jag ska ta en titt på Nikon D7000 och Sony A77 också, tack för hjälpen :)

Ja den väntetiden var ju inte kul.Har dock inte hört att Sony ska vara sämre än någon annan på den biten. Hoppas du tittar på A77 då den är ett utmärkt val och fullt i klass med 7D.Vad har du för övriga objektiv till kameran förutom 50/1,8 som jag såg att du har?Kanske finns nåt man kan köpa billigt om du byter märke ;)
 
Med datorer har iallfall Sony bra service.De kommer hem och hämtar datorn och lämnar den igen .Har för mej inom 5 dagar.
 
Alla märken har problem med långa reparationstider till och från. Det kommer du inte ifrån genom att byta märke. Trivs du med Sony tycker jag att du ska behålla dina objektiv och köpa ett nytt hus.

Angående bilden, så ser det ut som att den är både ur fokus och har en hel del brus i sig, speciellt färgbrus. Mer ljus och noggrannare fokusering är lösningen på problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.