Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör behöver lite hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Helena79

Aktiv medlem
Jag har fått låna en systemkamera av min arbetskamrat, för att ta reda på om jag vill ha en sån. Jag behöver lite tips och hjälp.

Vad behövs för att ta den perfekta natur-bilden. Jag älskar att fota Norska fjordar, berg, dalar och vattendrag. Även Svenska vyer är fint, det är väl mestadels det jag kommer fota den närmsta tiden. Vad behöver jag veta om inställningar osv. Finns det några bra böcker om amatör fotografering?

Utrustningen jag lånat är en Canon EOS1000FN.

Börja med automatiklägena, de sköter sig ofta ganska bra. På kameran du har lånat finns det några färdiga motivprogram (Landskap, Porträtt o s v), som ställer in kameran utifrån vad du vill fotografera. Komplettera det hela med ett stativ som Erik föreslår, och använd gärna negativ förgfilm som tål en del felexponering.

Rätt forum

Hej Helena,
ta inte illa upp men jag tror du har bättre chans till bra svar om du lägger inlägget under "Forum>Teknikfrågor per Tillverkare>Canon" istället för som nu "Nikon Digitalt" ;-)

Helena79 skrev:
Vad behövs för att ta den perfekta natur-bilden.

Har du inte förmågan att se och visualisera så hjälper inte den bästa utrustning eller teknik i världen. Träna på att se motiv helt enkelt och försök föreställa dig hur de ter sig med en viss film, svartvit, dia eller färgneg. Detta är inte så lätt om man är nybörjare men med erfarenhet och träning växer denna förmåga. När du tränat upp ditt bildseende/visualiseringsförmåga och även din teknik så att du kan få det resultat du vill åstadkomma, då har du mycket bättre förutsättningar att ta den perfekta naturbilden. Ett bra sätt att träna bildseende är att se på andras bilder och analysera vad det är som gör att du själv tycker en viss bild är bra/perfekt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar