Re: Amtör behöver hjälp med förlängningsfaktor
Bobbyfuller skrev:
Det här med foto är väldigt roligt. Hållt på i ca 1 år. Känner att jag behöver plugga och lära mig grunderna mer ordentligt. Till min hjälp har jag köpt ett par böcker. Det tråkiga är att jag inte riktigt har någon som jag kan fråga om jag fattat rätt eller fel.Håller på att plugga förlängnings faktor nu och behöver veta om jag fattat det hela rätt.Om ett objektiv tex mitt Nikon har beteckningen 18-200mm så motsvarar de det analoga som det var förr?
Det finns några olika begrepp att hålla reda på som ibland blandas samman och orsakar en del förvirring. Begreppen är
- Brännvidd
- Bildvinkel
- Bildcirkel
Vi börjar med brännvidd: En 18-200 har alltså en variabel brännvidd från 18 mm till 200 mm. Brännvidden hos ett objektiv är en egenskap för just det objektivet och förändras inte vilken kamera du än sätter objektivet på. Så en 18-200 är alltid en 18-200.
Bildvinkel är lurigare, den beror nämligen av två saker: Brännvidden och hur stor sensor (eller filmyta) du har. Enkelt uttryckt blir bildvinkeln mindre och mindre med ökande brännvidd om sensorstorleken är konstant. Så när du zoomar från 18 till 200 så minskar bildvinkeln. Så långt är allt enkelt.
Men minskar du sensorns storlek så minskar också bildvinkeln -- effekten är ju densamma som att beskära en bild (en mindre sensor kan ju sägas vara en beskuren sensor). Den här förändringen i bildvinkel uppfattas ofta felaktigt som att brännvidden förlängs, men det är ett missförstånd.
Bildcirkel har inget direkt med de två ovanstående att göra men blir ändå ofta inblandat i diskussionerna. Alla objektiv har en bildcirkel av en viss storlek. Viss objektiv (som de till en Hasselblad) kan täcka en yta på 60 x 60 millimeter, andra objektiv (som de vanliga till Canon, Nikon, Pentax osv) kan täcka en yta på 24 x 36 millimeter. Vissa moderna objektiv har en ännu mindre bildcirkel och fungerar därför bara optimalt med sensorer som är mindre än 24 x 36 -- Nikons DX-objektiv är ett exempel på detta.
Din 18-200 är ett DX-objektiv. Det innebär inte att det är något ovanligt med dess brännvidd, bara att dess bildcirkel är så liten att den inte täcker hela sensorn på en kamera med 24x36-sensor (som Nikons D3). Sätter du det objektivet på en sådan kamera hamnar bildcirkeln innaför bildytan och du får en mycket kraftig vinjettering (mörka hörn).
Om jag vill veta vad det blir digitalt så måste jag multiplicera med förlängningsfaktorn som med min D 40 är 1,5 ? Då blir siffrorna
27-300 mm? korrekt? helt plötsligt har man ett 300 mm objektiv .
Förlängningsfaktorn har i sig inget med digitalt att göra, det hade blivit samma fenomen om du haft en film med mindre bildyta.
Din 18-200 är fortfarande en 18-200, men dess bildvinklar blir på din D40 desamma som du fått med en 27-300 på en Nikon D3 (som ju har större sensor än din D40).
Att man säger att den är som en 27-300 är alltså mest ett sätt att beskriva hur du kommer att uppleva bildvinklarna om du är van vid bildvinklarna hos klassiska småbildskameror (som ju hade en filmyta på 24x36 millimeter). Tyvärr skapar den här "förenklingen" en väldig massa missförstånd ...
Tycker nämligen att detta med objektiv är lite svårt därför att jag inte vet inom vilka definitoner jag ska titta om jag tex vill ha ett macro,vidvinkel,normalzoom. kanske är en idiotisk fråga men hur vet jag vad jag ska kolla efter?
Tacksam för svar
/Simon
Normalobjektivet på en klassisk småbildskamera (24x36 mm sensor/film) har brännvidden 50 millimeter. Det handlar om att bilddiagonalen på en sådan film-/sensoryta är ungefär 50 millimeter. Allt kortare än 50 mm är alltså en vidvinkel, allt längre är alltså någon form av teleobjektiv -- så länge vi har en sensorstorlek på 24x36 mm!
På din D40 är normalbrännvidden runt 35 mm, alltså blir alla objektiv kortare än 35 mm vidvinklar, alla längre än 35 mm är teleobjektiv. Hade du haft en Hasselblad (med sin stora sensor) så är 50 mm en vidvinkel och 35 millimeter en extrem vidvinkel. Här är normalobjektivet istället runt 80 mm om jag inte minns fel.
Makro i sin tur har inget med brännvidden att göra utan handlar om objektiv där du kan bilder på extremt nära håll, det finns både vidvinkelmakron, normalmakron och telemakron.
Hoppas den här långa förklaringen var till någon hjälp ...