Erik Schalin
Aktiv medlem
Har jag inte använt. Eller är det detsamma som ett tröskelvärde?Om man använder Lightroom CC (och CC Classic) av senaste snitt kan man maska justeringspenseln baserat på färg eller ljushet. Fungerar mycket bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har jag inte använt. Eller är det detsamma som ett tröskelvärde?Om man använder Lightroom CC (och CC Classic) av senaste snitt kan man maska justeringspenseln baserat på färg eller ljushet. Fungerar mycket bra.
Kan jag inte tänka mig om du frågar ngn som använder det flitigt, som Erik Johansson. Han kan ha flera hundra lager för en bild...Erik, är inte detta i mycket en semantisk fråga?
...och en del andra verktyg i Lightroom är "non destructive"... .
Kan jag inte tänka mig om du frågar ngn som använder det flitigt, som Erik Johansson. Han kan ha flera hundra lager för en bild...
Går bra att göra i PS också, starta med att göra en lagerkopia så har du non destructive...
Men Lightroom är entry level Erik. Det är för alla. Vad jag vet finns inga spärrar för hur många lagersessioner man kan starta i Lightroom men det skulle nog vara rätt opraktiskt att ha så många eftersom det inte finns något annat hanteringsgränssnitt än dessa grå "pluppar".
Om man använder Lightroom CC (och CC Classic) av senaste snitt kan man maska justeringspenseln baserat på färg eller ljushet. Fungerar mycket bra.
Lightroom kan knappast ses som entry level, eftersom det numera bara säljs som prenumeration i paket med Photoshop där man har tillgång till hur avancerade verktyg som helst. Adobes entry level heter Elements.
Då jag har en Sony a7riii så ligger jag lite lågt med tester då det i dagsläget enbart är Sonys egna program och capture one som har support. Har annars varit inne och petat i:
* Darktable
* DxO
* Capture One
* On1
* Imaging Edge (Sony)
* Photoscape X
* After Shoot 3
* Acdsee
* Exposure X3
* XnViewMP
Säkert glömt några. Äger i dag ON1 som jag hoppas snart släpper sin raw konverterare så man kan testa på allvar. Enligt mina preliminära tester på andra kameror än A7riii så har capture one, on1 o h DxO skött sig bäst, Tar konverter väntas hos de flesta i februari. Har också Affinity som ersättning för PS, funkar hyfsat för mina behov.
Du kan väl konvertera till DNG först. Konverteraren har version 10.1
Beror på vilken version man använder...Behövs inte. Adobe har support för A7R3
Man ritar först. Finns massor av information om det på webben och andra trådar här. Här är en länk som förklarar mer: http://blogs.adobe.com/jkost/tag/color-and-luminance-range-masking