ANNONS
Annons

ALternativ till LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik, är inte detta i mycket en semantisk fråga?

...och en del andra verktyg i Lightroom är "non destructive"... .
Kan jag inte tänka mig om du frågar ngn som använder det flitigt, som Erik Johansson. Han kan ha flera hundra lager för en bild...

Går bra att göra i PS också, starta med att göra en lagerkopia så har du non destructive...

Kan jag inte tänka mig om du frågar ngn som använder det flitigt, som Erik Johansson. Han kan ha flera hundra lager för en bild...

Går bra att göra i PS också, starta med att göra en lagerkopia så har du non destructive...

Men Lightroom är entry level Erik. Det är för alla. Vad jag vet finns inga spärrar för hur många lagersessioner man kan starta i Lightroom men det skulle nog vara rätt opraktiskt att ha så många eftersom det inte finns något annat hanteringsgränssnitt än dessa grå "pluppar".

Men Lightroom är entry level Erik. Det är för alla. Vad jag vet finns inga spärrar för hur många lagersessioner man kan starta i Lightroom men det skulle nog vara rätt opraktiskt att ha så många eftersom det inte finns något annat hanteringsgränssnitt än dessa grå "pluppar".

Lightroom kan knappast ses som entry level, eftersom det numera bara säljs som prenumeration i paket med Photoshop där man har tillgång till hur avancerade verktyg som helst. Adobes entry level heter Elements.

Om man använder Lightroom CC (och CC Classic) av senaste snitt kan man maska justeringspenseln baserat på färg eller ljushet. Fungerar mycket bra.

Hur funkar det? Väljer man exv. den färg penseln ska markera och sedan ritar?

I så fall är ju det lite inverterat mot CO.

Det har ju funnits olika ansatser i PC-program en gång i tiden också.
Det som väl gäller hyfsat generellt i Windows idag är ju att man först markerar och sedan väljer verktyg.
Bland annat Lotus skilde sig från detta genom att man där välde verktyg först och sedan markerade vad som skulle påverkas.

Inget fel i något - båda funkar men det är ju lite olika tänk.

Lightroom kan knappast ses som entry level, eftersom det numera bara säljs som prenumeration i paket med Photoshop där man har tillgång till hur avancerade verktyg som helst. Adobes entry level heter Elements.

Jo, när det gäller lagerhanteringen så är det väl inte särskilt avancerat - den är ju i princip helt dold och finns ju knappt ens i gränssnittet. Det är en jättebra design om avsikten är att göra det komplexa i lagerhantering mindre komplext, för att exv. sänka inlärningströsklarna. Att det säljs ihop med PS idag i CC är väl bara en mer sentida "distributions- och förpackningsfråga". I övrigt har det väl inte hänt särskilt mycket med "Adjustment brusch" i sig. Lagerhanteringen sker som sagt helt transparent i bakgrunden och så har det varit i princip från första början.

Fördelen och nackdelen med Lightroom är att det är enkelt och snabbt att komma igång med men det är en bedräglig enkelhet om man som användare stannar vid enkel "trial and error" användning för LR är alls inget "enkelt" program i strikt mening om man vill använda dess funktioner det fullt ut. Det inser man snabbt om man sätter igång och läser Scott Kelbys över 500 sidor tjocka Lightroom-bibel "The Photoshop Lightroom book for digital photographers" som dessutom håller minst två kolumner på varje sida.

Det snygga med LR:s lösning är ju att även Adjustment brusch är öppen för tredjeparts presets speciellt framtagna för Adjustment brusch från exv. SLR Lounge och att det trots sitt tvådimmensionella gränssnitt ändå möjliggör en tredimensionell kummulativ redigering när man exv. vill retuschera porträtt. Med dessa tillägg till LR kände jag aldrig något behov av Photoshop ens för porträtt. Det här är ju fortfarande klart bättre än i DxO Photolab som ju först nu fått en liknande funktion men DxO:s lösning behöver nog några versioners ytterligare utveckling för att finna sin form. För många kommer Adjustment brusch i LR att vara allt de någonsin behöver men det många kanske inte vet är att man kan göra även själva Adjustment brusch mycket bättre för exv. porträtt retusch än det är från Adobe.

https://fstoppers.com/SLR_Lounge_Lightroom_Presets_CC

Dng

Då jag har en Sony a7riii så ligger jag lite lågt med tester då det i dagsläget enbart är Sonys egna program och capture one som har support. Har annars varit inne och petat i:

* Darktable
* DxO
* Capture One
* On1
* Imaging Edge (Sony)
* Photoscape X
* After Shoot 3
* Acdsee
* Exposure X3
* XnViewMP

Säkert glömt några. Äger i dag ON1 som jag hoppas snart släpper sin raw konverterare så man kan testa på allvar. Enligt mina preliminära tester på andra kameror än A7riii så har capture one, on1 o h DxO skött sig bäst, Tar konverter väntas hos de flesta i februari. Har också Affinity som ersättning för PS, funkar hyfsat för mina behov.

Du kan väl konvertera till DNG först. Konverteraren har version 10.1

Man ritar först. Finns massor av information om det på webben och andra trådar här. Här är en länk som förklarar mer: http://blogs.adobe.com/jkost/tag/color-and-luminance-range-masking

Ja inte för att det kanske spelar någon roll men det där var väl inte en referens till Lightroom utan Camera RAW men över tid brukar väl teknik från den ena hamna i den andra sett lite över tid. Ibland har de legat ur fas och en del saker har ibland kommit först i LR istället.

Men du menar att det finns i LR också? Lite svårt att veta eftersom allt numera tydligen kallas Photoshop CC. Det har ju hetat Photoshop Lightroom länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar