ANNONS
Annons

Alternativ till canon 70-300/4-5,6 IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

minihopp

Medlem
Hej!
Jag försöker välja ut ett lämpligt teleobjektiv för fotografering av framförallt djur och fåglar.

Hittills har jag bara använt kitobjektivet till min 350d och är således lite trött på de "inte helt skarpa" bilderna som kommer av detta. Därför försöker jag nu hitta ett teleobjektiv som ger betydligt bättre bildkvalitet.

Har tittat lite på canons 70-300/4-5,6 IS USM objektiv och funderar dels på om det går att hitta ngt bättre alternativ från någon tredjepartstillverkare, men också på om detta objektiv leverar bilder med någorlunda bra kvalitet...

Jag har också funderat på canons 70-200/4,0 L USM som verkar vara ett bättre objektiv i ungefär samma prisklass. Hur långt räcker egentligen 200mm jämfört med 300? Är 300 och IS att föredra framför ett skarpare objektiv?

Jag hade tänkt hålla mig på en budget kring 5-6000kr. Har någon något bättre alternativ att föreslå för de pengarna?

Tack för ditt inlägg och länkarna! Dina bilder ser mycket fina ut =)

Just nu lutar jag väldigt mycket åt att köpa 70-300 IS USM.
Vad kör du med för längsta slutartider med IS på?

Jag håller med om att 70-300IS är ett bra och prisvärt objektiv. Mitt är skarpt även på 300mm. Det som är lite tråkigt (förutom bristen på ljusstyrka, som redan har nämnts) är att autofokus är ganska långsam. Inte extremt långsam, men så pass att det blir knepigt att fota t.ex. flygande fåglar.

Innan jag hade provat bättre grejer tyckte jag inte att det märktes vid annan fotografering. Jag fotade ändå inte så mycket fåglar, så jag var nöjd.

Dyrare objektiv ska ju vara bättre...

Använder ni motljusskydd till det här objektivet?
Jag läste en recension där det påstods att det var svårt att få fram "lens flare" (vet inte vad det heter på svenska) och att motljusskydd inte var nödvändigt.

Känns lite onödigt att lägga ut 300-400 kr extra på något man inte kommer att använda.

Hur känslig ett objektiv är för lens flare (linsöverstrålning på svenska), är väldigt olika.

Zoomar brukar vara känsligare än fasta, helt enkelt för att de har betydligt fler linser som ljuset kan "fastna" i.

Sen beror det på hur duktig tillverkaren är på ytbehandling av linserna, på själva konstruktionen och hur påkostade linstyper som sitter i objektiven.

Men i motljus är det rekommenendabelt att använda motljusskydd, även på riktigt dyra objektiv.

Men sen kan man ju oxå komma billigare undan genom att köpa begagnade eller "pirattillverkade" motljusskydd.

Köp 70-200/4 och en 1,4x canon konverter. Du blir garanterat inte missnöjd. Du slipper objektiv som blir längre och kortare när du zoomar och därmed sabbar balansen. Hittas beg för 4000+1500 kr.
Som budgetval rekomenderar jag canon 70-210/3,5-4,5 USM Det hittar du beg för under 2000 kr och är ruskigt snabbt och skarpt.

/KN

Köp 70-200/4 och en 1,4x canon konverter.

Som budgetval rekomenderar jag canon 70-210/3,5-4,5 USM Det hittar du beg för under 2000 kr och är ruskigt snabbt och skarpt.

/KN

Blir bildkvaliteten fortfarande bättre med 70-200/4 och konvertern än med 70-300 objektivet?

Hur långt efter hamnar 70-210/3,5-4,5 USM i jämförelse med de andra två? Priset för detta är onekligen lockande, men vill verkligen ha ett objektiv som presterar bra.

Finns det fler bra annonssidor för just foto-utrustning? Jag har inte lyckats hitta 70-200 och konvertern till de priser som du föreslår...

Jag angav ca priser för beg. 70-210 kan vara svår att hitta men jag har sett ett par på blocket, tradera och här på fotosidan den senaste tiden för priser runt 1300-2000 kr.

Jag använder själv 70-200/4 IS och är fruktansvärt nöjd med resultatet.

Det är bara att leta. annars finns det nytt att köpa.

/KN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar