Annons

Alternativ till Canon 70-200/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Är inne på att köpa ovanstående objektiv, men troligtvis blir 200mm för kort ibland/ofta. Finns några alternativ till detta? Gillar att det är lätt och fint.

Telekonverter 1.4x kostar ca 3300 kr extra...är detta verkligen värt pengarna? Finns det inte billigare nånstans? Är det svårt att få tag i begagnat?

Telekonverter 2x är detta inte att rekommendera pga dålig bildkvalitet?
 
Sigma EX 100-300/4 HSM kanske??? ger ungefär samma brännvid som 70-200 med 1,4 extender... men bätre ljusstyrka och kostar typ lika mkt...
 
Korrekt. Sigmas EX 100-300/4 HSM är förmodligen det enda zoomobjektiv under 10000:- som kan mäta sig med EF 70-200/4L. Dessutom får du stativfäste med, men du får också ett ganska mycket tyngre objektiv..nästan dubbla tyngden.
 
Det beror väl på om objektivet ska sitta på en analog eller digital EOS? Håller med om att 200mm inte är särskilt extremt, men med tex. en 20D är det plösligt 1.6x mer...
Kraftigare brännvidder än så och måste ta problem med ljusstyrka/slutartid/stativ etc. på allvar.
 
Lövet skrev:
Telekonverter 1.4x kostar ca 3300 kr extra...är detta verkligen värt pengarna? Finns det inte billigare nånstans?

Sigmas dito?

Fick detta från Zebra Media;

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM till Canon AF kostar 7475:-

Sigma EX 1,4x APO telekonverter till Canon AF kostar 1575:-

Jämnfört med Canons 70-200/2,8L är detta rena rånet. Är själv spekulant men frugan och jag är just nu inte riktigt på samma nivå vad det gäller investeringar av fotoutrustning....

Ca priser objektiv 70-200 och 1,4x konverter;
Sigma modell "EX" med ljusstyrka 2,8 = 9000 kr
Canon modell "L" med ljusstyrka 4 = 10900 kr (inkl stativfäste)
 
Rån vet jag inte... Kan man klara sig utan stativfäste så kommer man betydligt billigare undan med ett Canonobjektiv + extender. Särskilt nu när Canon ger pengar tillbaka:

Canon 70-200 4L 6181:-
Canon pengar tillbaka -900:-
Extender EF 1,4x II 2990:-
Canon pengar tillbaka -450kr
----------------------------
Summa 7821:- (utan stativfäste)
 
Hur räknar du med pengar tillbaka om du inte har en nyinköpt 350D eller 20D å andra sidan. Eller har Canon dragit igång ytterligare en kampanj.
 
Objektivet ska sitta på en 300D - eller 350D. Funderar på ett nyköp, men vet inte om jag har pengar till mellanskillnaden däremellan just nu.

Tyngden på Sigma 100-300 känns jobbig, och Sigma 70-200 blir varken billigare eller lättare - så det är väl Canon 70-200/4L som gäller då. Det blir väl något kort om jag tänkt att fota fotboll bl.a?

Slår kanske till på en extender senare....men förlorar en del pengar på det.

Förlorar man ett bländarsteg? 5.6 kanske inte räcker för suddig bakgrund? Tänkte inte på det...förresten fungerar autofokusen?
 
Autofokus fungerar så länge bländaren håller sig på en storlek av F/5.6 eller bättre. Annars måste du ha ett av Canons proffshus. De ger autofokus ner till F/8.

En 2x konverter stjäl 2 steg, en 1.4x stjäl 1 steg. Har du en 2x behöver du i regel också blända ner något steg för att det ska bli riktigt bra. Beror lite på vilken konverter du köper. 1.4x ger nästan ingen inverkan på bilden dock.
 
300D + 70-200/4 + EF 1,4x II

Har precis köpt en EF 1,4x II.

Jag undrar om någon prövat kombinationen 300D + 70-200/4 + EF 1,4x II.

Hur upplever ni:

Skärpan?

Är det användbart på största bländare?

Och vad blir egentligen slutliga brännvidden?
 
Re: 300D + 70-200/4 + EF 1,4x II

Lunatique skrev:
Har precis köpt en EF 1,4x II.

Jag undrar om någon prövat kombinationen 300D + 70-200/4 + EF 1,4x II.

Hur upplever ni:

Skärpan?

Är det användbart på största bländare?

Och vad blir egentligen slutliga brännvidden?

Skärpan är mycket god

Ja, enligt min uppfattning så fungerar det bra att använda på full öppning, även med extender.

Den slutgiltiga brännvidden blir 200*1,4= 280mm, detta ändras inte, den är oberoende av formatet. Men bildvinklen ändras och motsvarar ett 448mm objektiv på en 35mm. (200*1,4*1,6)

Jag skulle kunna leta upp en bild tagen med en 10D och ett 70-200/4L + 1.4x..men har inte tid, du får helt enkelt lita på mitt ord :)
 
Ett smidigare, skarpare, lättare, mindre(storleksmässigt), ljusstarkare bättre val:

200/2.8L + EF 1.4x mkII

Blev mitt val efter att ha varit inne på ditt spår.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.