Annons

Alternativ till 17-40/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan, det var nog mig som det där var riktat till, eftersom, han citerade mig...

Men Stefan, De kan inte ange brännvidden 28mm eftersom det inte är 28mm. Den faktiska brännvidden är 18mm. För att föklara det lite mer pedagogiskt, så kan man säga att det är som om du hade tagit en bild (24x26) med din EOS 5 och ett 18mm objektiv och sedan beskurit denna bild till 15x21. 18mm ger ett helt annat perspektiv än 28mm som, du förmodligen är väl medveten om. Dock blir inte effekten så synbar eftersom du beskär bilden.
 
Jeppe skrev:
Va? - Nu får du förklara dig Johannes.. för det där kändes som ett påhopp.

Nej inte als, flesta vet att 18mm brännvid motsvarar ca 29mm på FF (35mm) män det skiljer litet på APS crop factor 1,5 1,6 och 1,3
bränvidden ändras inte men utsnittet motsvarar
de som en FF hadde gett.
 
Jeppe skrev:
Stefan, det var nog mig som det där var riktat till, eftersom, han citerade mig...

Men Stefan, De kan inte ange brännvidden 28mm eftersom det inte är 28mm. Den faktiska brännvidden är 18mm. För att föklara det lite mer pedagogiskt, så kan man säga att det är som om du hade tagit en bild (24x26) med din EOS 5 och ett 18mm objektiv och sedan beskurit denna bild till 15x21. 18mm ger ett helt annat perspektiv än 28mm som, du förmodligen är väl medveten om. Dock blir inte effekten så synbar eftersom du beskär bilden.
Hmm..ok var lite snabb på tangenterna där...

Jag tror jag fattar hur du menar. Brännvidden är 18mm men utsnittet 28mm. Då är jag med. Men borde man inte kunna lösa det lite bättre så man inte ska behöva multiplicera och ha sig =)
 
Joi skrev:
Nej inte als, flesta vet att 18mm brännvid motsvarar ca 29mm på FF (35mm) män det skiljer litet på APS crop factor 1,5 1,6 och 1,3
bränvidden ändras inte men utsnittet motsvarar
de som en FF hadde gett.

Nu diskuterade vi EF-S..och mig veterligen är de knutna till Canons 1.6x DSLR-modeller. Ingen anledning att blanda in andra modeller således. Som du (och jag) säger så är 18mm alltid 18mm oavsett vilken kamera det sitter på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.