Advertisement

Annons

Allvarlig ågren... Inköp av D60 el bättre

Produkter
(logga in för att koppla)

J_A_S

Aktiv medlem
Jag behöver era råd eftersom jag drabbats av allvarlig ågren. Men först lite bakgrund.
Jag har fotat som hobby utan stora ambitioner under många år. Allt ifrån familjebilder till dokumantation av bröllop. Första kameran var en Olympus OM1, sedan en OM2n med fler gluggar, en Nikon F50 och för något år sedan den första digitala kameran - en Nikon P5100.

Nu vill jag köpa en digital SLR. Har kikat på begagnade men ju mer jag tittar ju mer tycker jag att de känns gamla både i menyer och utformning. Just nu har jag trillat dit på en D90 med kit 18-105 VR (ca 10-11 TKR). Underbar kamera att hålla i och att hantera. Men det är MYCKET pengar för mig. Jag stod och hanterade en D60 med en Sigma 17-70 2,8-4,5 på Elgiganten idag och jag gillade den skarpt. Kändes prisvärt med sina ca 5-6 TKR.

Har ni orkat läsa allt det här så kanske ni även kan ge mig lite råd?
 
Senast ändrad:
Har nyligen bytt upp mig från en D60 och har bara bra saker att säga om den kameran. Väldigt mycket kamera för pengarna.

Men jag råder dig att fundera på vilka objektiv du kan tänkas vilja skaffa till kameran. D60:n saknar nämligen inbyggd fokusmotor.Så vill man få AF måste objektiven ha inbyggd motor. En av orsakerna till att jag bytte, plus att man måste in i menyer för att ändra enkla saker som vitbalans mm.


Men som sagt den tar bilder i absolut toppklass för en rimlig peng.
Hoppas du blev lite klokare.
 
Sorry ;-P

Tänkte mest på att du tyckte att D90n låg skönt i handen. Men att D60 va närmare ett pris du tänkt dig.

Jag har en D80 och är superglad över den och vad den presterar.
 
Pentax k200d! påminner om d60(samma sensor)men k200an är något större och rejälare(vädertätad) med ok kittobjektiv,nu till bra pris i silver. 3990kr

/Sverker
 
Senast ändrad:
Jo, här kan man få en juste kamera med ett par objektiv för sisådär 6-8 TKR. Men nu gjorde du det ju inte lättare direkt. ;-)

Finns fler än Canon, Nikon på marknaden. Kolla in Sony A300 eller A350 den senare med 14mp, prisvärda, hög bildkvalitet, finurlig Live VieW fungerar som på en kompakt. /Bengt.
 
Jag skulle rekomendera D80/90, dom har så mycket mer att ge. Uppgdaderade mej från D50 till D90, har inte ångrat mej en dag på detta. Har inte fotat med 60n men 90n blir så mycket bättre, du får alla snabb knappar, AF Motor i huset, bättresökare + att du kan fota med trådlös blixt m.m.

En D90 med Nikorr 50 f1.8 kanske kan funka ihop???
 
D90 om plånboken tillåter det, annars D80.
Med ett kamerahus med af-motor har du fler bra objektiv att välja på.
Ett beg 80-200 2.8 t.ex kan man få för några tusenlappar. Kolla pris på motsvarande med inbyggd af-motor....

Kameran kan ge dig mycket men det är bara objektivet som kan ge skärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.