Annons

Alltid manual mode?

Produkter
(logga in för att koppla)
De allra bästa och mest genomtänkta inställningar trollar inte fram ett motiv.

Det är alltid så mycket prat om rättar inställningar när det handlar om att ta bra kort.
Jag tycker att hantera kamerans teknik och utveckla sinne för motiv måste gå hand i hand. Därför tycker jag det är ingenting att skämmas för om man också använder sig av (heter det också så på svenska?) motivprogrammen eller P-läget (vilket på Nikon inte är samma som fullt automatik). Jag menar det mesta som kameran kommer på själv är väl inte rent galenskap heller.
Som nybörjare tycker jag är det helt okej att noga bry sig om inställningarna när man har tid (landskap, arkitektur, tålmodiga modeller etc.) men lita på kameran när det gäller annat. Det kan man sedan ta till sig så småningom.

Så gör i alla fall jag. Eftersom jag sällan är själv och ostörd när jag fotar under dagtid (mammasyndrom) använder jag ofta den tiden jag har till att hitta en snygg vinkel, en bra bakgrund etc i stället.
Hade jag väntat med att fota allvarligt tills jag styr på tekniken 100% så hade det nu varit på bekostnad av att utveckla någonting som egen stil. Och av lusten att fortsätta.

Som regel kör jag med bländarförval och håller koll på vilken slutartid kameran ger. Mäter ofta nån annanstans i bilden än mitt i och låser exponeringen. Exponeringskompensation ibland, och nån enstaka gång helmanuellt. T ex om jag följer ett rörligt motiv mot en varierande bakgrund. Exempelvis en flygande fågel, då jag förhoppningsvis mätt mot lämplig yta innan fågeln kommer :)

Vartefter man plåtat mer och mer, märker man vad som funkar. Ibland kan man lita på automatiken, ibland inte. Det gäller att lära sig det. Jag använder mest A-läget. Men plåtar jag med blixt är det oftast M. På konserter är det manuellt och spotmätning som gäller. Men det blir många med programautomatiken också, inte minst med kompakten.

Nu har jag fotat så länge att de bilder jag tar med P-läget kan räknas i promille. Beroende på vilket hus jag använder mig av är det bara av "olyckliga omständigheter" som jag haft kameran inställd i P-läget. Det är som sagt ingen inställning jag väljer nu särskilt ofta. Annat var det förr när jag skulle lära mig den nya EOS:en efter att ha haft en AT-1:a.

Tillhör dem som oftast kör med Tv-läget, men försöker använda mig av Av-läget mer och mer. Manuellt brukar det bli när jag fått in känslan för fotograferingen, och då alltså först efter några bilder, eller att ljusförhållandena är sådana att jag måste köra i manuellt läge för att klara det.

De allra bästa och mest genomtänkta inställningar trollar inte fram ett motiv.

Så sant. Jag har hävdat i många år att automatiska kameror inte automatiskt ger bättre bilder.

Men för den som inte är ett dugg intresserad av hur kameran bär sej åt för att fixa bilden så finns ju ännu mera automatiserade kameror än det som diskuterats ovan. Även om jag själv förmodligen skulle stänga av fd-funktionen och automatisk exponering som triggas av ett leende, som första åtgärd, så fyller det säkert ett behov hos några. De är säkert jätteglada över lyckade bilder på släktingar och vänner.

Men jag är inte säker på att det är bra med sådan automatik när man ska ta en gruppbild på den samlade släkten, flicklaget, hockeylaget eller det stora företagets ledningsgrupp, med flera tiotals människor. Då behövs det inte bara bra rutin bakom kameran utan också en viss talang att få alla människor att le samtidigt utan att blinka. Det tror jag ingen automatik fixar.

Haha, vad skönt att höra. På tal om automatik. Familjens senaste kamera har en kul automatiskt funktion: Smile-detektor. Den var på utan jag hade märkt det (många fotografer i familjen liksom) och jag siktade och tryckte. Inget klick. På't igen. Tryck tryck tryck: Ingen bild. Fotoobjektet blev mycket road av scenariot och sken upp i ett stort leende. "Klick" sa kameran.

Det man vill kunna påverka är för det mesta skärpedjupet.

Till det behövs väl inget M-läge? Bländarförval duger väl fint?

Jag tror att de flesta av er pratar som om bländarförval resp tidsförval skulle kallas manuellt. Det jag menar är när du väljer både bländare och tid helt manuellt, och alltså inte går på kamerans rekommendation av vad som är en bra exponering.

De enda gånger jag använder M är när jag ska ta flera bilder i serie (i tiden eller rummet) och vill ha samma exponering på alla. Däremot använder jag P, T och A om vartannat.

Per.

Moderna kameror exponerar vanligen rätt men klarar inte alla situationer. Ex vis sådan som avviker från cirka 18%-modellen:

http://www.fotosidan.se/pools/view/7374/1792005.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/7374/1798301.htm

Ja, men dessa bilder kan väl inte kallas "rätt" exponerade? Att de är "snyggt" exponerade kan jag absolut hålla med om, men kameran hade nog försökt teckna ut detaljer i motivet. Det har väl inget med 18% att göra? Eller är jag bara dum?

Jag ser det som exempel på motiv där "rätt" exponerad inte blir snyggt, men det är väl en annan sak?

Per.

Du menar alltså att kameran exponerar fel för det mesta. Jag har inte uppfattat det så.

Per.

Som du kanske förstår spetsade jag till det lite. Är det stora kontraster, får automatik det svårt, är ett objekt vitt som i snö på vintern, blir fotona för mörka och ska man fota nåt svart blir korten för ljusa om man litar till automatiken.

Kan måste alltid kompromissa och låsa exponeringar mot det man vill ha korrekt exponerat eller köra manuellt och ställa in ett mellanting mellan det ljusa och det mörka.

Sedan hänger det naturligtvis på vad man har för krav på sig själv...

Haha, vad skönt att höra. På tal om automatik. Familjens senaste kamera har en kul automatiskt funktion: Smile-detektor. Den var på utan jag hade märkt det (många fotografer i familjen liksom) och jag siktade och tryckte. Inget klick. På't igen. Tryck tryck tryck: Ingen bild. Fotoobjektet blev mycket road av scenariot och sken upp i ett stort leende. "Klick" sa kameran.

Vad är det heter, nu igen? LOL var det ja!

Jag menar nog att snyggt = som fotografen vill ha bilden. Rätt- eller felexponerad enligt kamerans exponeringsalgoritmer. I avvikande, svåra situationer kommer resultatet inte att bli som fotografen vill och då kan/bör man köra över exp.automtiken på ett eller annat sätt.

Ja, men dessa bilder kan väl inte kallas "rätt" exponerade? Att de är "snyggt" exponerade kan jag absolut hålla med om, men kameran hade nog försökt teckna ut detaljer i motivet. Det har väl inget med 18% att göra? Eller är jag bara dum?

Jag ser det som exempel på motiv där "rätt" exponerad inte blir snyggt, men det är väl en annan sak?

Per.

Så här ser jag på det hela. Om man har som "enda krav" att få en korrekt exponerad bild så fungerar P-läget ofta.
Men hela idén med en systemkamera är ju att man vill kunna på verka bilden och vara kreativ, i alla fall för mig.
Jag fotar aldrig i P-läget, eftersom kameran väljer "hejvilt" skärpedjup och slutartid.Jag vill själv kunna välja om motivet ska vara skarpt eller ha rörelseoskärpa, och samma sak med skärpedjupet.
Därför använder jag oftast antingen bländarautomatik eller slutarautomatik.
Manuellt läge använder jag vid ex nattfotografering. Ska jag använda "bulb" så tvingas jag använda M.

Men jag blir lite trött på alla som skriver "jag fotar i P och det blir jättebra bilder". Skriver man så, så är man, enligt mig, insnöat på sitt eget sätt att tänka och fotografera.

Så här ser jag på det hela. Om man har som "enda krav" att få en korrekt exponerad bild så fungerar P-läget ofta.
Men hela idén med en systemkamera är ju att man vill kunna på verka bilden och vara kreativ, i alla fall för mig.
Jag fotar aldrig i P-läget, eftersom kameran väljer "hejvilt" skärpedjup och slutartid.Jag vill själv kunna välja om motivet ska vara skarpt eller ha rörelseoskärpa, och samma sak med skärpedjupet.
Därför använder jag oftast antingen bländarautomatik eller slutarautomatik.
.

Det är ju vad Du har i P-läget !
Dra på "hjulet" med Ditt pekfinger, efter att Du tagit "tryckpunkten" på avtryckaren, så kör Du tid ner/ bl. upp eller tvärsom, precis som Du vill.
Du har alltså både och i P-läget !

Dra på "hjulet" med Ditt pekfinger, efter att Du tagit "tryckpunkten" på avtryckaren, så kör Du tid ner/ bl. upp eller tvärsom, precis som Du vill.

Antingen så är det jag som inte förstår eller fungerar våra kameror olika (jag har D80). Jag testade just P. När jag tryckt ner avtryckaren till hälften och vrider på pekfingerhjulet (vilket förresten blir långfingret och känns väldigt klumpigt) så kan jag som du skriver ändra slutar tiden.
Vrider jag det andra hjulet med tummen så ändras både slutar tid och bländar. Det är inte vad jag vill. Alltså passar in P för mitt sätt att fotografera.

Rätta mig gärna om jag missuppfattat något. Alltid villig att lära mig nya saker. Ibland snöar man in sig...:)

Tack för den informationen! Har inte riktigt förstått mig på P-läget tidigare. Men med min D60 känns det läget lite klumpigt i alla fall, så jag kommer att fortsätta köra mest med A. Eller S då slutartiden är viktigast.

Det som jag ser som absolut lika viktigt för korrekt exponering som exponeringskompensation, är användning av rätt ljusmätningsmetod. Jag använder Spot om jag vill fota nåt ljusstarkt och det inte gör nåt att det som är runtomkring blir mörkt. Centrumvägd blir det i liknande fall men då man dessutom vill ha med lite mer av de omkringliggande detaljerna. Matrix blir det annars för det mesta...

Antingen så är det jag som inte förstår eller fungerar våra kameror olika (jag har D80). Jag testade just P. När jag tryckt ner avtryckaren till hälften och vrider på pekfingerhjulet (vilket förresten blir långfingret och känns väldigt klumpigt) så kan jag som du skriver ändra slutar tiden.
Vrider jag det andra hjulet med tummen så ändras både slutar tid och bländar. Det är inte vad jag vill. Alltså passar in P för mitt sätt att fotografera.

Ja, jag tror att det är något du missar. Jag tog en snabb titt och hittade följande passus i Ken Rockwells genomgng av D80:

"I use "P" for program auto exposure. In this mode the camera chooses the f/stop and shutter speed for you.

If I want different apertures or shutter speeds I rotate the rear command dial, which selects alternate combinations of f/stops and shutter speeds which give the same exposure. Nikon calls this "Program Shift." A *P symbol appears on the top LCD lets you know you've chosen a different combination for exposure.
"

Så med tummen väljer du alltså alla kombinationer av tid och bländare som (enligt kameran) ger korrekt exponering. Är det inte precis vad du vill åt?

Per.

PS. Jag kan inte hitta att det främre hjulet gör något alls i P-läge. DS

PPS. Kens genomgång är förresten ett bra komplement till Nikons bok, se http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/users-guide/d80-users-guide.pdf DS

Per du har rätt. Jag har faktiskt missuppfattat P-funktionen. Jag har nämligen alltid trott att enda skillnaden mellan Auto och P var att man själv väljer om det ska vara blixt eller inte. Att man alltså inte kunde välja mellan olika inställningar. Precis som du (Rockwell) skriver så dyker det upp ett P+ i displayen när man ändrat kamerans förslag med tummen.

Tack! Nu har jag lärt mig nåt nytt. Fan va bra, ursäkta franskan. Ska testa P ett tag framöver o se hur det känns.

Fel kamerafabrikat ?

Jag är så lyckligt lottad att jag är Canon 450-ägare.
"Hjulet" ovanför/bakom avtryckaren kanske det inte finns motsvarigheten till på Nikon ?
Om man inte kan rulla tid/bländare upp eller ner, på ett smidigt sätt, så är ju P-läget kanske inte det optimala.

På EOS450 kan man i P-läget enkelt förinställa bl.a. vilka fokuseringspunkter man vill ha, hur ljusmätningen ska ske,ISO etc.

Jo det kan man, funktionerna är desamma som på din Canon. Det är bara jag som varit ignorant. Jag har aldrig utforskat P-läget därför att jag felaktigt trott att P-läget var helautomatiskt...

Så nu har jag helt gratis fått extrafunktioner på min kamera:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar