Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alltid manual mode?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl egentligen inte auto-iso som tar hänsyn till brännvidden utan programautomatiken (eller slutartidsautomatiken). Men har man auto-iso påslaget så utnyttjar automatiken den om ljuset inte räcker till.

Jag kör bara i M och A läget på mina Nikon, på D300 finns ingen direkt automatik av typen gröna läget eller motiv program. ganska tacksamt.

Det är väl egentligen inte auto-iso som tar hänsyn till brännvidden utan programautomatiken (eller slutartidsautomatiken). Men har man auto-iso påslaget så utnyttjar automatiken den om ljuset inte räcker till.

Det har du rätt i.

Diagrammet finns i tredje appendix i handboken och heter "Exposure Program" i den engelska versionen som jag har till hands just nu.

Per.

Kameratillverkarna borde läsa denna tråd - här finns smarta idéer, önskemål om hur det borde fungera och redogörelse för hur använderna använder dagens funktioner och hur väl de fungerar. Kör copy paste och skicka till Nikon, Canon och Pentax utvecklingsavdelningar på hela tråden. :)

Jag kör oftast bländarprioritet (A), kanske 60-65%. Resterande kör jag manuellt (M), speciellt använder jag manuellt när det är svåra ljusförhållanden och när jag använder blixten. Enstaka gånger använder jag slutarprioritet (S), oftast om jag behöver använda auto-ISO. Jag har aldrig förstått mig på vad programautomatiken (P) har för funktion, går ju lika bra att använda (A) eller (S). Motivprogrammen använder jag aldrig, känner mig bara maktlös när jag använder dem.
Men min fru gillar att kameran har full automatik eftersom hon inte är så intresserad av att fota. Men hon älskar att titta på bilder.

Ändras maximala slutartiden när man ändrar objektivets brännvidd?

För att inte få så långa slutartider att man får skakningsoskärpa på långa brännvidder men ändå kunna använda lite längre slutartider på kortare brännvidder.

Programautomatiken (åtminstone på Nikon) tar hänsyn till om du sätter på en lång brännvidd och väljer då hellre en kortare slutartid än en större bländare. Exakt hur bra det funkar vet jag inte, jag kör som sagt aldrig med P :).

Jag har aldrig förstått mig på vad programautomatiken (P) har för funktion, går ju lika bra att använda (A) eller (S).

Gör det? Om du använder A kan du ju få problem med rörelseoskärpa om ljuset blir för dåligt och du valt för liten bländare. Omvänt, om du använder S, kan ju bländaren slå i taket eller golvet. P är lösningen och funkar som en bred fin medelväg! Man kan till och med använta grön punkt (hemska tanke!) om man inte vill att full öppning ska ge rörelseoskärpa; då kan blixten hoppa upp och hjälpa till! Men då är man ju nere i träsket med din fru bland folk som hellre vill se på bilderna än ta dem...

Per.

Omvänt, om du använder S, kan ju bländaren slå i taket eller golvet.
Fungerar moderna kameror så?
På min gamla kamera, som släpptes 1977, ställer kameran automatiskt in en längre tid än den fotografen valt om största bländare inte räcker till. Jag trodde det gällde moderna kameror också.

Olle

Gör det? Om du använder A kan du ju få problem med rörelseoskärpa om ljuset blir för dåligt och du valt för liten bländare. Omvänt, om du använder S, kan ju bländaren slå i taket eller golvet. P är lösningen och funkar som en bred fin medelväg! Man kan till och med använta grön punkt (hemska tanke!) om man inte vill att full öppning ska ge rörelseoskärpa; då kan blixten hoppa upp och hjälpa till! Men då är man ju nere i träsket med din fru bland folk som hellre vill se på bilderna än ta dem...

Per.

Justerar kameran med auto-ISO då? För om det är så kan man ju få samma funktion i S och A.

Jag har aldrig använnt autoiso och ser inga fördelar med det, då jag själv kan skruva på den om jag behöver mer iso. Jag ser ISO i sökaren och är det så att det fattas tid vid handhållet så tar man till andra knep först, sist ändrar jag isot. Oftast när man fotograferar och ställer upp iso så behöver man det kanske hela tiden och då är det bätre att ha kontroll över det själv.

Låter man kameran göra för många inställningar till en kan det bli galet. Jag fotograferar i olika miljör men helt olika inställningar, använder hellre bankerna i min kamera för att ändra på många pararmetrar snabbt än att låta kameran göra det till mig.

Fördelen med auto-iso tycker jag är att kameran kan ta hand om iso-talen där bilderna påverkas minimalt, tex mellan 100-400 eller 100-800.

Högra känslighet som påverkar bilderna vill man oftast ta beslut om själv när de ska användas.

Finessen med auto-ISO ser jag främst när jag har fullt sjå att reda ut vad det är jag ska fotografera, var målet är och vart det tänker ta vägen. Om det då blir in i skuggan istället för ut i solen hinner jag inte alltid fixa med att ändra exponeringen också, men det gör kameran.

Visst blir det ibland feltänkt av kameran, på grund av för mycket ljust eller mörkt i bilden, men den hinner oftare än jag rätta till exponeringen när belysningen ändras.

Även Canon tar hänsyn till brännvidden i P-läget. Zoomar man kan man få en annan kombination av tid/bländare.

En Nikon-kamera verkar då fungera tvärtom jämfört med en Canon. På en Canon väljer man olika kombinationer av tid/bländare (i P-läget, alltså) med främre hjulet men olika exponering med det bakre.
Men avståndsinställningar och zoom går ju också baklänges på en Nikon, så varför inte...

Det är inte alla kameror idag som har det Canon kallar Safety Shift, alltså att kameran automatiskt förlänger slutartiden om störtsta bländare inte räcker till, eller på vilket håll det nu är. Det finns på min 40D men inte på 400D.

Kan säga att på Nya Nikon kameror kan man ändra vilket håll reglagen skall gå åt bakvännt och bakvännt det handlar mer om vana. Jag tycker canons går bakvännt :)

Fördelen med auto-iso tycker jag är att kameran kan ta hand om iso-talen där bilderna påverkas minimalt, tex mellan 100-400 eller 100-800.

Högra känslighet som påverkar bilderna vill man oftast ta beslut om själv när de ska användas.

Hmmmm? Det är intressant vilka olika prefenser man har. Personligen tycker jag 800 är ett väldigt högt iso-tal. Men det beror mycket på att min D80:a suger vid höga iso-tal. Redan vid iso 400 märker man brus. Men just iso-talet är någon som jag absolut INTE vill att kameran själv ska få välja "hejvilt". Jag vill vara medveten om vilket iso-tal som är inställt. Vid vissa tillfällen vill jag undvika brus till varje pris. Vid vissa tillfällen kan det till och med vara snyggt. Tycker jag.

Kom på en sak. Jag håller inte med om, oavsett kamera, att t ex iso 800 påverkar bilden minimalt. Jag skulle säga tvärt om, att det påverkar maximalt.

Kom på en sak. Jag håller inte med om, oavsett kamera, att t ex iso 800 påverkar bilden minimalt. Jag skulle säga tvärt om, att det påverkar maximalt.
Jag skulle inte ha några problem med iso 800 bilder från tex Nikon D700.

Kan hålla med om att i vissa situationer så behöver man sköta iso:t manuellt, men jag tycker auto-iso fungerar så bra att jag inte ser någon anledning att sköta det manuellt i de flesta fall.

Jag märker inte mycket på iso 800 på min D300, D80 ja där blir det brus. På D300 har jag kört 3200 ibland.

Om bilden har något slags innehåll som talar till betraktaren är det bara fotografen själv som ser bruset.

Om bruset är det första man tänker på är det nog något fel på bilden. Åtminstone om det är den nivån på brus som dagens kameror lämnar ifrån sig vid såpass måttliga nivåer som ISO 800.

Jag var medveten om D80'ns brusegenskaper när jag köpte den. Än så länge begränsar det inte mitt fotograferande så mycket.

Tillfällen när jag verkligen saknar en kamera som har lite brus vid höga iso-tal, är typ fester. Då är belysningen ofta otillräcklig. Dels kan man inte gå omkring med stativ. Och även om man kunde det så rör folk på sig hela tiden så då blir det i alla fall rörelseoskärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar