Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt om cykling

Produkter
(logga in för att koppla)
Appropå handbyggt... Hope Lightweight/Deore XT m. DT Competition/alunipplar och Mavic X517 fälgar. Lätt och mycket tålig XC-kombination.

Btw; senast jag körde på hjul som jag inte har byggt själv var -92, tror inte att jag någonsin tröttnar på att bygga! :)
 

Bilagor

  • 24 hjul.jpg
    24 hjul.jpg
    43.4 KB · Visningar: 655
Dammig XTR-broms, Mavic X517 Ceramic med Hutchinson Python Air Light-sula... Försökte mig väl på lite "arty" vinklar men hm.. det gick väl "sådär"...
 

Bilagor

  • 032 xtr-frambromsen.jpg
    032 xtr-frambromsen.jpg
    39.4 KB · Visningar: 643
Benganbus skrev:
Såg en riktig hårding i Götgatsbacken för några månader sedan!

En av cykelbuden körde en veldrom-hoj som budcykel!!!!

Där ligger vi nog i lä!!

Fast nav, en utväxling, inga bromsar!!

B)

Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Budcyklisterna i New York tävlar, på bifogad hemsida finns en video inspelad med hjälmkamera.

http://www.digave.com/videos/

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!"
 
Denna bild gjorde jag mest som en kul grej till min sida på tidningen Foto, då man fortfarande var kvar där... Hope Ti-glide med Mono:s navhylsa och XT-kassett, med inbyggt halmstrå (extrautrustning)!
 

Bilagor

  • 17 baknav och kassett,cut,ps,ram.jpg
    17 baknav och kassett,cut,ps,ram.jpg
    58.6 KB · Visningar: 636
cykling i helgen

Svenska cupen i XC i Mjölby i helgen. Emil Lindgren tävlandes för Italienska Bianchi Agos kämpade sig in på en 5:e plats
 

Bilagor

  • dsc_5254_lindgren_350.jpg
    dsc_5254_lindgren_350.jpg
    55.3 KB · Visningar: 624
Martin Gunnarson skrev:
Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Budcyklisterna i New York tävlar, på bifogad hemsida finns en video inspelad med hjälmkamera.

http://www.digave.com/videos/

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!"
U[/QOTE]


Tack för länken, kul! Lite skillnad i New York, med kriget mellan "cabsen" och buden... Testade citytrafik-racing en helg i Sthlm för många år sen (vattenfestival) tillsammans med polaren och det blev mycket adrenalin och spännande situationer! Roligt, men att buda i Sverige; tror inte att det blir av för egen del. Vintrarna blir nog rätt långa... Man börjar väl bli gammal och lite bekväm..?!
 
Martin Gunnarson skrev:
Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Budcyklisterna i New York tävlar, på bifogad hemsida finns en video inspelad med hjälmkamera.

http://www.digave.com/videos/

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!"


:)
Läste också om dom, tror det var samtidigt med tv-programmet! :)

I sammanhanget har jag en bild från Köpenhamn,
bilden kan vara en 10-15 år gammal.
Som nå'n använde i Köpenhamnstrafiken.
En velodromhoj, med stänkskärmar och lätt pakethållare!
Danskarna....!! :)

Och innan jag glömmer bort det, tänkta säga några ord om träfälgarna jag talat om tidigare i tråden.

Avdelning cykelallmänbildning alltså!! ;) ;)

Det kan ju verka underligt med träfälg!
Men, det var skiktlimmande träfälgar, med mycket bra hållfasthet, och lätta.
Tror några stall tom. prövade dom i Girot eller Touren på nå'n etapp.
Men, det var för tubdäck, inte för kanttråd.
 
Det där med velodromhoj har jag också sett. Verkar ju helt vansinnigt att cykla utan broms! Visst, någon bromsverkan har man ju genom att "hålla emot" med pedalerna eftersom de har fixerad utväxling utan frihjul, men det kan inte vara särskilt effektivt:-S En frambroms väger inte många gram heller, så man förstår ju att det är för att det är ballt. Lyckligtvis (?) så skadar man ju bara sig själv om man utsätter sig för dumheter på cykel.
Fördelen måste ju vara att cykeln väger extremt lite och att i princip inget kan paja.
 
Ohh va kul, folk som gillar cyklar.
Jag har en, Merida magnesium elite (mtb)
Vi brukar cykla i Sandsjöbacka, ett naturreservat söder om Göteborg.

Här är en bild på hojjen, som efter "krympning"till (Maxstorlek: 60000 bytes, 400x400 pixels ), blev helt kass??
Jag kan nog inte riktigt :)

Ha det bra alla cyklister
 

Bilagor

  • img_7028.jpg
    img_7028.jpg
    57.5 KB · Visningar: 553
Makten skrev:
Det där med velodromhoj har jag också sett. Verkar ju helt vansinnigt att cykla utan broms! Visst, någon bromsverkan har man ju genom att "hålla emot" med pedalerna eftersom de har fixerad utväxling utan frihjul, men det kan inte vara särskilt effektivt:-S En frambroms väger inte många gram heller, så man förstår ju att det är för att det är ballt. Lyckligtvis (?) så skadar man ju bara sig själv om man utsätter sig för dumheter på cykel.
Fördelen måste ju vara att cykeln väger extremt lite och att i princip inget kan paja.


Försökte stopp ett velodrombud i dag för en bild...

Men han hörde inte!! :(

I'll be back!! ;)
 
epep skrev:
Av ren nyfikenhet, varför är det inte tillåtet?

Christer måste mena i tävlingssammanhang.. självklart får man ha olika stora hjul "i det civila" om du fattar ;)

en fundering jag har kring det kan nog vara en enkel hastighetsreglering... olika stora hjul kan ge helt kroppsställningar och därmed aerodynamiska egenskaper.. även en sorts styre har blivit förbjudet efter att en snubbe rejsade och vann aldeles för mycket.. den hojjen såg mycket sjuk ut.

instick: Tex Specialized's BigHit är byggd för ett 24" hjul bak och ett 26" fram.. det ger bättre egenskaper i DH (Downhill)
 
harryett skrev:
Christer måste mena i tävlingssammanhang.. självklart får man ha olika stora hjul "i det civila" om du fattar ;)

en fundering jag har kring det kan nog vara en enkel hastighetsreglering... olika stora hjul kan ge helt kroppsställningar och därmed aerodynamiska egenskaper.. även en sorts styre har blivit förbjudet efter att en snubbe rejsade och vann aldeles för mycket.. den hojjen såg mycket sjuk ut.

instick: Tex Specialized's BigHit är byggd för ett 24" hjul bak och ett 26" fram.. det ger bättre egenskaper i DH (Downhill)

Tävlingscyklars utformning är starkt reglerad av UCI och menar många alldeles för konservativt. Till exempel måste ramen vara diamant/triangelformad med följden att mera innovativa ramtyper inte längre utvecklas eftersom det som inte får användas i tävling är svårsålt.

När fram och bakhjul fick vara olika stora körde en del tempolopp med diskhjul även fram. Ett diskhjul fram med full storlek tror jag anses vara för vindkänsligt så då gick inte det längre.

Som avslutning en bild på en långsam cyklist jag mötte idag.
 

Bilagor

  • _dsc4210.jpg
    _dsc4210.jpg
    44 KB · Visningar: 458
Ny fart i tråden?

Försökte mig på lite cykelfoto i helgen. Försökte panorera för att få rörelse i bilden men jag fick gå ner till 1/20 ungefär för att få oskärpa och då blev inte så många bilder bra. Hur brukar ni andra fota cyklister?
 

Bilagor

  • _dsc5274.jpg
    _dsc5274.jpg
    39.9 KB · Visningar: 401
Micke @ndersson skrev:
Vinterhojen igen- nu utrustad för mörkerracing på små ödsliga skogsvägar... Är nyfiken; nån annan här som kör med jäkligt mycket ljus på hojen? Ytterst rolig träningsvariant när man blivit lite less på dom gamla rundorna (rekommenderas)!

Mycket ljus är väl svårdefenierat, jag har 20+50W spots på styret samt 20W halogen på hjälmen, dvs maximalt krämar jag på 90W, en oslagbar kombination att ha ljus både på styret och på huvudet, då är det alltid ljust där man tittar och alltid just dit cykeln är på väg. Har provat att köra med bara lyse på styret och bara på huvudet och kommit fram till att båda är kass.

Bara på huvudet -> vrid på huvudet och du kan inte i ögonvrån se om det kommer någon rot eller andra överrraskningar framför dig.

Bara på styret -> du har inte ljus dit du tittar, dvs du kan inte se hur det ser ut efter svängen förrän du svängt.

Är mkt nöjd med min uppsättning men kör mest på 20+20W för att kunna köra ett längre pass. Instruktion om hur jag byggde mitt "styrlyse" finns på

http://home.student.uu.se/f/frso2193/lampguide/

för den som är intreserad av att bygga eget. Man kan komma riktigt billigt undan om man vill.
 
Haha, ja det klassas som jäkligt mycket ljus! En fråga; när du kör 90W- har du ett helt bilbatteri med dig då eller? ;)

Själv har jag färre watt, men rätt mycket candela ändå. Går på 6volt och 4,5 Ah så man har lång drifttid.

Lampplacering ja.. Instämmer i dina synpunkter i stort; för teknisk åkning i skogen (med "tighta situationer") är det nästan helt nödvändigt med pannlampa (eller gärna bägge, som du hade). Men kör man snabbare rundor på grus/asfalt funkar det utmärkt med bara styrmonterat OM man har en rätt bred ljusbild, som belyser i kurvtagning. Just detta är ju det som många dyra fina cykelbelysningar faller på; många candela ofta, men på fel ställe...

Min rigg som exempel: jag byggde med 5 lampor; två stora ut åt sidorna (kurvor), 1 stor mittenlampa som riktas långt framför hojen, och dom bägge mindre underlamporna lyser upp mellan framhjulet och övre lampornas ljuskäglor. Lamporna under och över kan skötas oberoende av varandra, så man kan ha underlamporna som halvljus (vilket uppskattas av bilister).

Förra året hade jag bara 3 lampor och pga det kunde jag inte få BÅDE ljus långt fram och samtidigt bred ljusbild som lyser upp i kurvorna, så då var man ibland tvungen att anpassa tempot efter det... Mitt syfte med hemmabyggda mtb-belysningar är ju att kunna köra som på dagen trots att det är mörkt ute (till en rimlig kostnad), och nu är jag tillslut där. Annan kul grej: alla lamporna är parallellkopplade- går en sönder när man är mitt ute i ödemarken så har man fortfarande 4 till som ska paja innan man är utan ljus...
 
Lida Loop

Nyss hemkommen från Lida Loop undrar jag om det är fler här på Fs som körde i dag?

Gjorde en DNF... =(
Benen orkade bara 2/3 av banan, dvs dom 2 första looparna, så det blev bara 44.5km mtb.
Varmt som attan.

Såg ett par fotografer där, en kille med Eos 1D(?)och ett 500 L(?)objektiv och en fotograf med
EOS 1D med en fast 30-50(?) L glugg.

Någon härifrån?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar