** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Allt du behöver veta om VR

Produkter
(logga in för att koppla)

thansen

Aktiv medlem
Thom Hogan har skrivit en utförlig artikel om Nikons VR system - "Nikon's VR system explained". I korthet är Thoms grundrekommendation - stäng av VR om du inte behöver den. Läs vidare varför han tycker detta.

På Nikons supportsidor finns bl.a. följande information..

Naturligtvis finns det mer information som kan vara av intresse - hjälp gärna till och samla den i denna tråd.

Senast ändrad:
Thom Hogan har skrivit en utförlig artikel om Nikons VR system - "Nikon's VR system explained". I korthet är Thoms grundrekommendation - stäng av VR om du inte behöver den. Läs vidare varför han tycker detta.

På Nikons supportsidor finns bl.a. följande information..

Naturligtvis finns det mer information som kan vara av intresse - hjälp gärna till och samla den i denna tråd.

Kanon Tomas! Du kommer alltid med värdefull informaton och det uppskattas.

Skulle VR i huset därav vara onödigt på något sätt? Med VR i huset kan alla Nikons objektiv användas med skakreducering.
Det ena utesluter väl inte det andra. Antiskak i ett kommande Nikonhus står högt upp på min önskelista.

/K

Allt om VR - Nikon's VR system förklaras

Om vi ska försöka oss på en mycket förkortad översättning av Thoms åtta grundrekommendationer så ...

#1 - Använd inte VR om det inte är absolut nödvändigt.

#2 - VR ska vara avstängt vid exponeringstider kortare än 1/500 sek.

#3 - Om det du står på rör sig, använd active, om du rör på dig, använd normal.

#4 - Om det du fotograferar rör sig behöver du fortfarande en exponeringstid som stoppar rörelsen.

#5 - VR tar inte bort all rörelse, VR tar bara bort kamerarörelse.

#6 - Om du panorerar korrekt, ska VR vara på.

#7 - Om du förlitar dig på VR och använder blixt, använd en extern blixt i stället för den inbyggda, om du kan.

#8 - RTFM - Du måste läsa manualen till objektivet för att läsa vad det står om VR.

Nu vet jag inte om jag tänker rätt här, men jag håller inte med om VR nödvändigtvis skulle vara onödigt på snabbare tider än 1/500.

Orsaken till att det skulle vara onödigt skulle ju vara att VR skulle behöva 1/500 sekund för att börja kompensera för en rörelse eftersom uppdateringsfrekvensen skulle vara 1000 Hz.

Men det gäller ju att det halvvägs in i exponeringen på 1/500 skulle en rörelse med helt ny riktning påbörjas som VR måste ta hänsyn till.

Jag inbillar mig iallafall att skakningar som beror på att kameran handhålls är mycket långsammare än så, alltså kan VR hinna börja kompensera för rörelsen långt innan exponeringen sker och fortsätta kompensera för samma rörelse genom hela exponeringen. Visst, förr eller senare kommer ju den där gången när det inte stämmer och en helt ny riktning prickas in precis på exponeringen, men generellt sett tycker jag det borde hjälpa tillräckligt ofta?

Bara en tanke, vad säger ni som vet mer?

Jag är inte så himla tekniskt insatt, men en sak vet jag - det är bra mycket enklare att komponera vid 300mm brännvidd (på DX) om man har VR på... Och jag har då aldrig märkt att bilderna skulle bli suddiga av att VR är på (vid snabba slutartider).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar