Annons

Allround objektiv till Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

echo2me

Medlem
Jag skulle vilja byta ut mitt standard objektiv, Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 men vet inte riktigt vad jag ska välja.

Det jag skulle vilja ha är ett allround objektiv som fungerar bra både inom- som utomhus. Gärna ett objektiv som presterar något bättre än mitt nuvarande.

Bland annat har jag tittat lite på Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM. Men om ni har fler tips får ni jätte gärna komma med förslag!

Priset får gärna ligga mellan 1500-5000.

Tack på förhand!
 
Hej,

Det finns ju en hel del varianter här, med en budget på 5 000:-
Jag har en EOS 400D & gick i samma funderingar i somras.. Man skulle nog kunna använda kitobjektivet bättre, köp av en extern blixt. Men jag satsade på: Kolla min profil.

Lycka till med dina val.

// Tobias
 
Hej, många byter ut sin kitoptik mot Sigma 17-70mm/2.8-4.5 för att få just ett allround-objektiv som är bättre än kitobjektivet. Det finns många trådar om just detta objektiv i forumet, sök, så hittar du!

Tredjepartstillverkarna har också objektiv som ligger på 18-50mm med 2.8 i ljusstyrka över hela zoomomfånget, men med dessa tappar du området från 50-70 mm. Prioriterar du hög ljusstyrka genom hela zoomomfånget före 70mm brännvidd är dessa ett bättre val än Sigmas 17-70.

Det du själv föreslår har ingen vidvinkel på din Eos350D. 28mm på den motsvarar 45mm bildvinkel tack vare cropfaktorn. Nu beror det ju på vad du fotar, men jag skulle i alla fall sakna vidvinkeldelen. Jag tror heller inte att 28-105 är så mycket bättre rent optiskt än vad du har nu, så det kanske inte blir det "lyft" du förväntar dig.

//Leif
 
"Jag skulle vilja byta ut mitt standard objektiv, Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 men vet inte riktigt vad jag ska välja."

Vad är problemet med ditt nuvarande objektiv:
A: För dålig skärpa
B: För ljussvagt
C: För snävt zoomomfång
D: För lite tele (tänkte på att du nämner 28-105)
E: För lite vidvinkel
F: Ingen macrofunktion
G: Vill han nåt nytt i största allmänhet
H: Annan orsak .........

Lista svaret/svaren här:

Även om inte jag är kvalificerad att hjälpatill så blir det enklare för de som är det om du kan specificera problemet.
 
Spramdoctor skrev:

Lista svaret/svaren här:


Bra frågor!

Kommer att så småningom byta ut mitt kitobjektiv främst pga för låg ljusstyrka och för dålig skärpa. Har fastnat för Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) Pris på Cyberphoto 4037 kr
 
Stina har kollat på dina bilder och vilka fler gluggar du har. Med tanke på den budget du anger så håller jag med Anders, den Tamron gluggen är det du skall ha.
 
Smart drag.

Problemet med mitt nuvarande objektiv är väl främst:
A: Dålig skärpa
B: Den är dålig i sämre ljus (T.ex. inomhus)
G: Vill ha ny i största allmänhet
H: Opålitlig autofokus i vissa fall
 
echo2me skrev:
Smart drag.

Problemet med mitt nuvarande objektiv är väl främst:
A: Dålig skärpa
B: Den är dålig i sämre ljus (T.ex. inomhus)
G: Vill ha ny i största allmänhet
H: Opålitlig autofokus i vissa fall

Vad sägs om ett Sigma 18-50/2.8 EX DC Macro?
Det fick utmärkelsen toppklass och mycket prisvärt i tidningen foto's test (nr 4/2007).

A: "Skärpa: Mycket bra skärpa över större delen av bilden redan vid full bländaröppning, oavsett brännvidd."

B: Max bländare 2.8 mot 3.5-5.6 som du har nu.

G: Det är alltid kul med nya (lek)saker, helst ska de också ha många knappar och funktioner som man inte behöver :).

H: Kan inte uttala mig om autofokusen men den borde inte var sämre iallafall.

Den främsta motkandidaten är Tameron 17-50/2.8 som redan är nämd i tråden, tror de ligger ganska nära varandra i pris dessutom. Se till att Sigmaobjektivet har ordet Macro i namnet om du bestämmer dig för det, eftersom det är den uppiffade verisionen.

Själv valde jag efter mycket vånda ett Sigma 17-70/2.8-4.5 för det längre zoomomfånget och ångrar mig inte. Men jag skulle gärna komplettera den med en ljusstart 35mm någon gång i framtiden. En kompis bytte ut sitt 17-70 mot ett ?-50/2.8 och saknade den extra brännvidden mer än det nya objektivet gav i ökad bildkvalite.

Tameron 17-50/2.8 och Sigma 17-70/2.8-4.5 testas i Foto nr 7-8 2006.

28-105/3.5-4.5 ger lite dålig vidvinkel (om du inte har en FF kamera) och är inte lika ljusstark som de ovan om du vill använda den inomhus. Det kan vara bättre att komplettera ett av objektiven ovan med ett tele senare om de blir för korta.
 
echo2me skrev:
Bland annat har jag tittat lite på Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM. Men om ni har fler tips får ni jätte gärna komma med förslag!


Hej Stina

Tänk på att 28-105 på din kamera inte ger någon vidvinkel alls. Kan bli lite snäva bildvinklar inomhus. Men då har du ju 18-55 att ta till :)

Du tyckte att det blev dålig skärpa. Min fråga är då: Hur efterbehandlar du bilderna. En systemkamera ger mindre skarpa bilder direkt ur kameran än vad en kompaktkamera gör. De kräver lite uppskärpning i något bildbehandlingsprogram för att bli kanon. 18-55 kan ge riktigt bra bilder med lite handpåläggning.

Vad du än väljer, så lycka till.

/Sven
 
tack för alla tips och för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar! Det lutar nog trotts allt mot Tamron, men man kanske borde överväga sigma trotts allt.
 
Re: Re: Allround objektiv till Canon 350d

Sven_H skrev:
Hej Stina

Du tyckte att det blev dålig skärpa. Min fråga är då: Hur efterbehandlar du bilderna.

/Sven

Hej, jag brukar efterbehandla i photoshop cs2 men det räcker inte alltid. Ibland får man riktiga pangbilder med 18-55 men som sagt, innomhusbilder blir rätt tråkiga och de är svåra att "piffa" upp
 
Re: Re: Re: Allround objektiv till Canon 350d

echo2me skrev:
Hej, jag brukar efterbehandla i photoshop cs2 men det räcker inte alltid. Ibland får man riktiga pangbilder med 18-55 men som sagt, innomhusbilder blir rätt tråkiga och de är svåra att "piffa" upp
Om du tar mycket bilder inomhus så kanske en extern blixt borde bli nästa investering.
 
Är i en liknande situation själv och har valt att kompletera med en extern blixt och canons 50 mm/1,8. Väldigt billigt objektiv, Håller just på och utvärderar det.
 
Hejsan! Jag har och nyttjar Sigma 17-70mm 2,8-4.5
till min 30D likaledes,så använder jag Canon 28-105mm 3,5-4.5 typ I både till Canon Eos 5 och till Canon 30D med mycket bra resultat. detta til trots att det sistnämda objektivet fanns rdan 1995.
Visst det når inte lika höga värden gällande skärpa vid tester,som nyare konstruktioner,men är det inte så att flera optiska parametrar samverkar för att få ett objektiv att prestera bra?


Mvh

Ne
 
Hej

Sitter i lite samma sits. Köpte kitet till reklambyrån för att kunna fota lite småjobb. Nu har vi fått mera fotojobb för enklare fotograferingar.

Kommer köpa en extern blixt nu också, men vill gärna ha en ny glugg för att kunna exprimentera lite till.

Kommer fota mycket inomhus och i studio och saknar det där djupet man inte riktigt får med 18-55mm gluggen. Så gärna ett zoomobjektiv med riktigt bra skärpa och bra ljusinsläpp för att även kunna fota utomshus om så skulle behövas.

Budget max 8-9000 kr.
 
Canons 50 mm/1,8 har visserligen ingen zoom men är mycket bra att fotografera med inomhus. Dessutom är det väldigt billigt.Kanske inte så mycket allroundobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.