Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allround-objektiv till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats Björnström skrev:
Jag tar det som ett 'Ja-- vi är överens' :)

Fortfarande relativt ny här med 16 inlägg och förvirrad av hur diskussionerna går till här. Ingen säger t.ex någonsin något positivt (som "Tack") som respons till ett inlägg, och den allmänna stämningen är närmare "passa dig!". Jag vänjer mig..
Tänk dit en smiley, även om du inte ser någon, så brukar det kännas bättre. Oftast menas inget illa, även om det kan kännas så när man inte hör tonfallet. :)

Tacka gärna för något speciellt, som hjälp i en trängande fråga, men fyll inte trådarna med tack! Fast tackas gör det, även om du inte sett det ännu! Du kan även maila någon privat via deras medlemssida om det är något du vill diskutera som kanske inte har allmänt intresse. ;-)
 
Ang diskussionen om IS och slutartider/ISO e t c.

Hej,

Mats Björnström skrev:
Detta är inkorrekt. För att utnyttja IS måste du ta bilder med längre slutartider.
Här kommer förvirrade Bosse igen....

Jag har ju som jag tidigare skrivit beställt ett 17 - 85 IS objektiv till en 20D med den föreställningen att IS:n skulle hjälpa mig för att fota snabba hundar.

Mats skriver dock att för att utnyttja IS måste man ta blider med längre slutartider.

Men varför står det då så här på Canon:s egna hemsida???? Citat.

"Objektiv med bildstabilisator

I vissa av Canons EF-objektiv finns det en bildstabilisator som förhindrar att bilderna förstörs om kameran skakar. Det här är särskilt användbart vid närbilder, korta slutartider eller i situationer där stativ inte kan användas. Optiska skakningar uppfattas av gyro-sensorer som balanserar skakningarna. Vissa EF-objektiv har två IS-lägen där det ena fungerar för panoramabilder, så att du får ännu större frihet som fotograf." Slut citat.

Canon skriver alltså att det är SÄRSKILT användbart vid korta slutartider. Även tidningen Allt om Digitalfoto skriver i nr 8/04 följande:

"Inbyggd stabilisator underlättar också vid fotografering av människor eller djur som rör sig snabbt och när du vill hänga med i rörelserna med kameran".

Förstår ni att jag som nybörjare blir förvirrad :) ?

Mvh
Bosse
 
Förstår absolut att folk blir förvirrade med de citat som du visar till här ovan.
Jag har dock inte läst reklamen själv som du citerar.

IS,gyron stabiliserar ett linselement i objektivet för de rörelser som uppstår när det handhålls eller på annat sätt utsätts för sådana grader av frekvenser (vibrationer) som gyron är konstruerad för att reducera. Alltså så reduceras skakningarna i kamerans objektiv och har inget att göra med motivens rörelser.

Denna skakningsreducerande funktion möjliggör således att längre slutartider används utan att man får oskarpa bilder. Längre slutar tider är såklart ingen fördel för hundar som springer,,

Med andra ord så kommer IS,en till sin huvudsakliga nytta vid situationer där motiven står mer eller mindre stilla.

Mvh Niclas,
 
Jag har varit i kontakt med flera erfarna fotografer/säljare och diskuterat för och nakdelar med olika objektiv till 20D. Visst ska man ta det med en nypa salt för att de flesta säljare bryr sig bara om att lura dig på att köpa det som går dåligt eller svindyra saker som du egentligen inte alls behöver.
Men iaf alla säger samma sak: Tamron ska man glömma direkt, sigma bara om man inte har råd med äkta Canon. Orsaken är objektivens mekanism och att tillverkning av "tredje parts" objektiv sker på olika fabriker, alltså man kan få ett helt OK objektiv eller ett sådär - lotteri. Så alla tycker samma sak att Canon 17-85 IS är bästa valet som allraound objektiv för 20D.

Men det som jag var ute efter att se oberoende testbilder av samma objekt med samma belysningsförhållandet bara man byter objektiv. Jag blev lovad iaf att få testa några objektiv med demokamera (20D) imorgon.

Bifogar en bild som jag tog på mässan med 20D och 18-55 objektivet.
 

Bilagor

  • canon-eos-20d-18mma.jpg
    canon-eos-20d-18mma.jpg
    45.9 KB · Visningar: 253
Bild brus på bilden....
Bildbrus är reduserad på grund av minskad kvalite vid beskärning. Bildbrus är lägre med samma ISO på bild tagen PowerShot Pro 1, WOW!!!
Kolla kromatisk abberation på lampan.
 

Bilagor

  • canon-eos-20d-18mmb.jpg
    canon-eos-20d-18mmb.jpg
    47.6 KB · Visningar: 251
Crop från samma bild - proportioner på ett ansikte vid kanten samt abberation.
 

Bilagor

  • canon-eos-20d-18mmc.jpg
    canon-eos-20d-18mmc.jpg
    45.7 KB · Visningar: 280
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.