sagan skrev:
På vilket sätt är det jag skrev inkorrekt?
[..]
Det förutsätter att motivet inte rör på sig, i annat fall riskerar man rörelseoskärpa med så lång slutartid som 1/90.
Jag har antagligen missuppfattat det du skrev. Såhär står det:
"IS påverkar inte rörelseoskärpan, slutartiden blir ju den samma, den förhindrar endast skakningsoskärpa."
Detta har jag uppfattat som:
"IS har inte några negativa åverkningar på rörliga motiv, eftersom slutartiden kvarvar oförändrad".
Och det stämmer inte. Användandet av IS-funktionen har negativa åverkningar på rörliga motiv, då funktionen förlänger slutartiden avsevärt för att tillåta sensorn att samla in mer ljus. Detta är som sagt enbart genomförbart med bra resultat genom att antiskak-sensorn kompenserar för de rörelser som dina händer framkallar under denna förlängda slutartid.
Antiskak-sensorn kan dock självklart inte kompensera för ett rörligt motiv. Du skriver att IS endast förhindrar skakningsoskärpa-- men samtidigt som den gör det så försämrar den motivets rörelseoskärpa genom den längre slutartiden.
Man kan använda ett IS-objektiv för att fotografera rörliga motiv lika bra som ett icke-IS, men i fallet med till exempel Canon 17-85 IS F4-5.6 kan du då vid 85mm vara tvungen att använda bländare 5.6. För att få en snabb slutartid för att kunna fånga ett rörligt motiv utan rörelseoskärpa kan du vara tvungen att använda kanske 1/160 sekunds slutartid. Då kan du inte använda IS-funktionen, och du måste då ha mycket ljus för att inte underexponera bilden. Att göra detta under kvällstid blir därför svårt såvida ISO inte höjs avsevärt.
Med ett 85mm F2.8 objektiv behövs det inte lika mycket ljus för att nå samma 1/160 sekunds slutartid och exponera bilden rätt.
Då sammanhanget gällde en jämförelse mellan ljuskänsliga objektiv mot mindre ljuskänsliga med IS-funktion, kan man säga att det finns en klar nackdel med det senare i situationer med rörliga motiv. Eller ska jag säga brist på fördel?
Ljuskänsligheten ändra inte det allra minsta p.g.a. IS..lika lite som ljuskänsligheten påverkas av ett stativ.
Du har rätt-- men det är snarare jag som använt fel term. Med ljuskänslighet menade jag hur mycket ljus som når sensorn, och detta kan vara samma värde oavsett om det sker genom snabbt glas eller långa slutartider.
Jag vill inte bråka med någon-- absolut inte. De tidigare inläggen kändes oklart formulerade och jag vill förtydliga detta så att de i tråden som funderar på ett nytt objektiv inte köper ett IS-objektiv på fel grunder.
Är vi någorlunda överens, Kim?
Mats