Jag har haft mitt Sigma 18-50 F2.8 EX DC till min Canon D60 i cirka två veckor nu och är mycket nöjd. Jag måste ärligt talat leta intensivt för att hitta skillnader mellan detta och Canons 16-35L F2.8 som jag tidigare använt i cirka ett år tillsammans med en Canon D60 och en 1Ds. Självklart är inte Sigman lika bra som detta objektiv för 16'000kr, men för mitt relativt tränade öga är skillnaden inte så stor att det motiverar prisskillnaden [på en D60/10D/20D].
I flera dagar inför köpet jämförde jag intensivt olika vidvinkelzoomar samt fasta vidvinkelobjektiv från Canon, Sigma och Tamron genom att följa diskussioner på bland annat dpreview:s forum och fredmiranda.com. I början var jag fast övertygad om att jag skulle köpa ett Canon-objektiv då jag enbart jobbat med Canon-utrustning tidigare med bra resultat. Sigma kändes lite tveksamt-- "är det inte de som tillverkar de lite billigare objektiven som man köper när man inte har råd med de riktiga från Canon?"
Jag kunde inte ha haft mer fel. Till min förvåning var det ett Sigma-objektiv som kom ut som vinnare efter dessa åtskilliga timmar av jämförelser. Inget objektiv var egentligen i närheten av detta när jag jämförde det som var viktigast för mig.
Styrkorna hos Sigman ligger i:
- Ljusstarkt-- F2.8 utan kompromisser.
- Bra vidvinkel (motsv. 28.8mm) och utmärkt räckvidd ända upp till motsv. 80mm. 80mm med bländare 2.8 ger mjuka bakgrunder på porträttfoton.
- Utmärkt bildkvalitet. Jämförbar med Canon 17-40 4L enligt många (bättre enligt ett fåtal). Även om 17-40 hade levererat en märkbart bättre bildkvalitet är det fortfarande långsamt, dyrt och med kortare räckvidd (40mm mot 50mm).
- Vettigt pris. 5000kr är en rejäl investering, men med tanke på att det inte går att få något jämförbart från Canon för i närheten samma pris så är det ett fynd. Skälet till att priset kunnat sättas så lågt måste kunna tillskrivas att objektivet kan byggas mindre då en full bildsensor inte behöver fyllas ut. Jämför man med Canons 16-35 2.8L är frontglaselementet lika stort, men resten av konstruktionen är påtagligt mindre och lättare. Det kan kännas onödigt att bära på glas som en liten CMOS-sensor aldrig ser ändå.
- Bra bokeh-- faktiskt. Klart överlägsen den på EF-S 17-85 F4-5.6 enligt mina jämförelser.
- Tåligt byggt (dock ej L-kvalitet, och inte vattentätt) och lätt.
- Relativt tyst motor trots bristen på HSM, Sigmas version av USM.
Många 20D-ägare uppgraderar nu till snabba objektiv för att kunna utnyttja den nya snabba autofokusen som kickar igång på objektiv med bländare 2.8 och nedåt på 20D. Det kan vara värt att läsa på hur mycket denna autofokusfunktion är värd för just dig. Själv använder jag en Canon D60 med relativt dålig AF, och på ett liknande sätt behöver jag allt ljus jag kan få. Ju snabbare objektiv, desto bättre AF.
Testbilder samt kort recension:
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29093
Till dessa kan jag addera två nytagna;
www.jpop.se/xboxin.jpg
www.jpop.se/doktorsydowsgata.jpg
Självklart vill man känna att det objektiv man just lagt 5000kr på var värt pengarna, så ursäkta min entusiasm. Jag hoppas att bilderna säger sitt. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fotta mer på grund av förkylning och mycket att göra. Inom kort ska jag se till att ordna en ordentlig fotoserie som visar vad objektivet går för!
Mats