Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alla dessa filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Catch-it

Ny medlem
jag är en nybörjare inom fotografin, var inte länge sedan jag köpte mina första systemkamera
(nikon d40)
och under tiden här på Fs så har jag fått nys på att man kan använda olika filter när man fotograferar.
så frågan är vad finns de för olika filter och vad är det bra för?
En annan fråga med, när man tar kort mot solen, hur gör jag för att undvika att korten blir utfrätta?
tack i förhand!

Catch-it skrev:
jag är en nybörjare inom fotografin, var inte länge sedan jag köpte mina första systemkamera
(nikon d40)
och under tiden här på Fs så har jag fått nys på att man kan använda olika filter när man fotograferar.
så frågan är vad finns de för olika filter och vad är det bra för?
En annan fråga med, när man tar kort mot solen, hur gör jag för att undvika att korten blir utfrätta?
tack i förhand!
Din första fråga är inte lätt att ge ett enkelt svar på eftersom det finns filter för de mest skiftande behov.
Kortfattad kan man väl dela in filter i två kategorier. Dels de som används vid svart/vit fotografering, dels de som används vid färg-fotografering. Båda har egentligen ett syfte - att på olika sätt korrigera det ljus som når sensorn eller filmen.
En bra början kan kanske vara att titta på den här sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotografiska_filter
Jag skulle tro att det finns bättre sidor att läsa om filter, och det kanske någon annan kan tipsa om?

Din andra fråga är enklare: Bilden blir utfrätt för att den är överexponerad och man måste alltså exponera "snålare" för att det inte ska bli utfrätt. Detta i sin tur kan man göra på ett par olika sätt: kortare exponeringstid, mindre slutaröppning eller maskera de ljusa partierna i motivet (med t.ex ett filter)

hakar på här med filterfunderingarna.

gråfilter: används ju för att kunna använda längre slutartider, tex att få vattenfall att se mjölkvita ut.

men jag har en fråga ändå. som inte rör just vattenfall men...

ett gråfilter hindrar ljuset. bara det ljusa på en bild eller allt ljus? (tror jag vet svaret men hellre en fråga för mycket).

sen denna fråga. om jag ska ta kort på en solnedgång vid tex vatten eller nått. solen går ner snyggt bland molnen. graduerat filter ska användas för att balansera exponeringen (rätt?).
men blir inte himmlen också mörkare då? dvs hela den del av himmlen beroende på hur filtret placeras?
det är väl ändå så att ett filter som bara täcker solen är att föredra men sånna finns väl inte?

Det finns två olika gråfilter. Dels ett jämnt färgat som normalt sätt sätts i objektivets filtergänga. Det asvänder man dör att kunna få längre slutartid. Det tonade gråfiltret sitter i en ram framför objektivet (cokin tex.). Med det kan du klara en ljusare himmel och få resten av bilden rätt exponerad.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Muni skrev:
Det finns två olika gråfilter. Dels ett jämnt färgat som normalt sätt sätts i objektivets filtergänga. Det asvänder man dör att kunna få längre slutartid. Det tonade gråfiltret sitter i en ram framför objektivet (cokin tex.). Med det kan du klara en ljusare himmel och få resten av bilden rätt exponerad.

//Martin

Inte helt korrekt ändå! :)

De tonade gråfiltren finns inte bara för lösningar med filterhållare utan även som vanliga sorten för objektivets filtergänga.

De tonade filtren med gänga finns i olika modeller. T ex 25%, 50% och 75% där procenttalet anger hur stor del av filtret som är neutralt.

Chewbacca skrev:
sen denna fråga. om jag ska ta kort på en solnedgång vid tex vatten eller nått. solen går ner snyggt bland molnen. graduerat filter ska användas för att balansera exponeringen (rätt?).
men blir inte himmlen också mörkare då? dvs hela den del av himmlen beroende på hur filtret placeras?
det är väl ändå så att ett filter som bara täcker solen är att föredra men sånna finns väl inte?
Jag brukar justera filtret så att den gråa delen täcker himlen. Himlen är ändå så mycket ljusare än marken så det är inget problem. Täcka för bara solen har jag aldrig ens funderat på... Här http://www.wendelbo.eu/ finns ett gäng just sådana bilder. /FW

tack Mats för sidan, har vart inne och börjar förstå lite mera iallafall. & jo, jag förstod nästan att det var exponeringen man fick ändra angående att fota i motljus. Men de är ju alltid bra att veta stensäkert, så tack för rådet :)

Catch-it skrev:
tack Mats för sidan, har vart inne och börjar förstå lite mera iallafall. & jo, jag förstod nästan att det var exponeringen man fick ändra angående att fota i motljus. Men de är ju alltid bra att veta stensäkert, så tack för rådet :)
Problemet med att fotografera i motljus är ofta att kontrasten mellan motivets ljusa delar (solen och himlen) och dess mörka delar blir större än vad kameran egentligen klarar av. Då får man antingen välja det som man vill ha rätt exponerat eller använda med ett avtonat gråfiler (så som grabbarna diskutterat här ovan i tråden).

Chewbacca skrev:

Jag mäter först förgrunden och sedan himmlen och räknar ut skillnaden, sedan sätter jag i ett ND filter som ligger närmast skillnaden av dom tre filter jag har, sen exponerar jag efter förgrunden och låter den mörka delen av ND-filtret täcka himmlen.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar