Terje skrev:
Jag måste vidare ärligt säga att jag själv till och från är mäkta trött på FS. Särskilt under senaste året har jag ofta funderat på att hoppa av som medlem. Tyst och obemärkt, utan att synas. Så fick jag det sagt.
Terje,
Det är trist att du känner så, men det eventuella beslutet är givetvis ditt. Jag tänker dock gå i klinch med dig här på några punkter:
Terje skrev:
Vad är då felet, enligt mig? Jo, det sker så förbannat lite nytt. Det läggs riktigt nog in mängder av nya bilder varje dag. FS är i sanning en guldgruva att hösta ifrån. Men allt går runt runt. Det stämmer dåligt med det att utvecklas mer och mer.
När jag blev medlem här för snart två år sedan ägde jag en kompaktkamera och visste noll, intet och nada om fotografering. Hur mycket jag har utvecklats kan jag inte svara på, men jag tycker själv att jag har utvecklats enormt med tanke på att detta är en hobby och inte ett heltidsjobb och att fotosidan både är min enda "fotoklubb" och "fotoutbildning". I stort sett hela den utveckling kan jag accreditera Fotosidan. Det finns mycket kvar att jobba på, och det hela handlar om att ge och att ta och att låta sig inspireras. Dina bilder har varit en av många inspirationskällor, likaså flera av dina artiklar. Feedbacken från fotografer på sajten är en extremt viktig källa för utveckling likaså.
Jag tror att om du tittar på individnivå, och
de som vill utvecklas (för det finns tveklöst också medlemmar här som är onitresserade av att utvecklas), så ser du också att en utveckling sker - för somliga snabbare än för mig, för andra långsammare.
Men om du tittar på sajten som sådan händer ingenting, och det är ju självklart.
Medlemmar kommer och går. Om vi fryser allt idag och förbjuder nya medlemmar att komma till och förbjuder befintliga medlemmar att gå, så kan jag lova dig att om man tittar på sajten som sådan om 2 år så ser man en klar förändring. Men dit kommer vi aldrig att nå.
Terje skrev:
Långsamt sjunker genomsnittet.
Genomsnittet sjunker inte för att vi som vill utvecklas står stilla. Det gör det för att det kommer mer nya än vad gamla hinner utvecklas. Det enda som kan ändra på det är ett stopp för nya medlemmar eller ett "inträdesprov".
Terje skrev:
Tittar jag genom de år jag varit medlem, så ser jag att de flesta av de medlemmar som gett mig många kommentarer, numera slutat kommentera bilder eller att de inte varit online på lång tid. Några kommentarer har försvunnit, dels för att jag byter bilder med jämna mellanrum, men också för att många slutar som medlemmar. Tystnaden innebär att resten tröttnat eller förlorat intresset för FS av olika anledningar.
Varför har det blivit så? Jag har inga bra svar egntligen.
Jag har heller inget svar på detta, det kan bara de berörda svara på själva, men jag kan tänka mig flera anledningar
- Tidsbrist. När man blivit så erfaren att man kan gå från hobbyfotograf till frilans/kommersiell fotograf får man nog mindre tid över för FS.
- Man har nått ett stadie där man dåligt kan utvecklas därför att alla andra erfarna också har ont om tid eller lämnar (ond cirkel)
- Man ger mer än vad man får. Vissa kan glatt gå på och fortsätta att ge fast de får så lite tillbaka, för andra fungerar det inte. Det ligger nog i människans natur.
- Det har blivit svårare att ge spontana kommentarer (se nedan).
Terje skrev:
Idag har FS blivit tillhåll för ett fåtal medlemmar som under ett dygn höstar in 80-100 kommentarer - ofta på bilder som är allt annat än märkvärdiga. Många får kommentarer av en enda anledning, för att ge kommentarer tillbaka.
Oftast säger du visa ord som är i nobelpristagarklass, men ibland kläcker du ur dig dumheter som är fullständigt obegripliga. Det här är ett sådant lågvattenmärke (och här ska noteras att jag varken är den som är mottagare eller givare till bilder som får bilddkommentarer i den storleksordningen).
Det här uttalande förutsätter att kommentarer är någon slags konstant "valuta" på Fotosidan. Att det finns en begränsad mängd kommentarer som fördelas orättvist och att fotosidan egentligen är en tävling i att få mest kommentarer.
Det finns ingen enkel förklaring till det här beteendet, men jag är övertygad om att det handlar om att man numera inte spontat får uttrycka sig om bilder man ser. En kommentar måste idag vara av en viss längd, likaså cirklar självutnämnda poliser runt och granskar "kvaliteten" på kommentarerna och lever man inte upp till "kvalitetskravet" startas det forumtrådar där medlemmar och kommentarer hängs ut.
Allt där här visar att avundsjukan styr i stället för viljan att utvecklas. När man utvecklas blir bilderna mer avancerade och det blir inte längre enkelt att bara klassificera den som "snygg" eller "ful". Det krävs mer av den som ger kommentarer. De flesta här har inte erfarenhet, färdighet eller kunskap att ge den typen av kommemtarer, men numera får de heller inte säga sin spontana mening. Det gör att något färre kommentarer ges, och de som ges koncenteras till bilder som är enkla att kommentera, och där det redan finns många kommentarer.
Att min kollega två steg kvarter bort i Fotosidanstaden får 100 kommentarer på en bild när jag får 1 kommentar på en annan bild som jag kanske själv tycker är bättre stör mig inte det minsta. Det som stör mig är att jag inte fick den spontana meiningen från de 99 andra besökare som såg min bild och inte skrev något.
Det här löses enklast genom att man låter det vara fritt att spontant uttala sig om bilder man ser
utan risk för represalier och att folk slutar stirra sig blinda på vad som händer i grannkvarteret. Med tiden kommer kommenatatorna att blir mer avancerade och kvalificerade och ge mer uttömmande tolkningar om vad dom ser, men låt dem för tusan få börja i sin egen takt. Vi är fotografer här inte skribenter (de flesta av oss).
Terje skrev:
jag hoppas det i slutändan kan föra något gott med sig - att FS blir en vital fotosite, för alla nivåer av fotografer..
Det gläder mig att du ser på Fotsidan på samma sätt som jag. Under en längre tid har de som vill ha mer än de ger fått husera här (jag vill ha
mer kommentarer, jag vill ha
min rättmätiga andel av de kommentarer som X får, jag vill ha
bättre kommentarer, jag vill
bättre bilder).
Det är dags för de som vill ge mer än de tar att stiga fram nu. Jag hoppas du blir kvar och tar det steget tillsammans med mig och många andra som delar den grundsynen.