Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Och om det ovanliga inträffar är det inte ovanligt att den som levererat den negativa kommentaren attackeras av både fotografen och andra kommentatorer.

/Johan
Sånt här är ju inte tillåtet... och det ska anmälas till red. isåfall.
Jag ser inte allt... men jag ser mycke, och jag har inte sett att någon blivit attackerad så som du menar.

Men om du menar när någon skriver en "billig skitkommentar" under vissa modellbilder. Då är det väl inte så konstigt att folk reagerar, det är ju en del som gått på med personangrepp mot både fotograf och modell. Men om det inte var dessa kommentarer du menar så har jag inte sett något som du menar. För just detta kanske vi inte ska dra in i denna diskussionen.

malinphoto skrev:
Av dessa 70 000 medlemmar är de få som är aktiva, så egentligen kan man ju då säga att det är ett tillhåll för ett fåtal medlemmar, de byts ju ut efterhand och sen är det nya namn som är aktiva o s v. FS medlemmar mäts väl helt och hållet i de som är aktiva och syns.

Jag vet inte den exakta siffran aktiva medlemmar. Men för det första är inte det här ett "problem" som påverkar min utveckling. Jag blir varken mer eller mindre utvecklad av att det här sker eller inte sker.

För det andra anser jag inte att det är ett problem, utan en symptom på ett annat problem nämligen att kommenterandet inte längre får vara spontant. Kommenterandet är en av flera viktiga motorer som driver fotosidan, och jag anser att kommentaren skall vara skyddad på samma sätt som ett fotografi - ingen ska kunna säja att den är rätt eller fel. När det accepteras kan man på olika sätt uppmuntra folk att kommentera bättre, men idag diskuteras kommentarer lika flitigt som bilder - och det är det som jag ser är grundproblemet.

jkene skrev:
För det andra anser jag inte att det är ett problem, utan en symptom på ett annat problem nämligen att kommenterandet inte längre får vara spontant. Kommenterandet är en av flera viktiga motorer som driver fotosidan, och jag anser att kommentaren skall vara skyddad på samma sätt som ett fotografi - ingen ska kunna säja att den är rätt eller fel. När det accepteras kan man på olika sätt uppmuntra folk att kommentera bättre, men idag diskuteras kommentarer lika flitigt som bilder - och det är det som jag ser är grundproblemet.

Håller med dig till viss del men tycker att det är bra att man har krav på kommentarerna oxå. Spontanitet är bra men att bara skriva "skitbild" ger ju ingenting. Meningen är ju att kommentarerna ska hjälpa fotograferna. Även dom fotografer som bara tittar på bilden och läser kritiken. Jag ser ofta fel kommenterade som jag då ser att jag själv oxå gör och sen kan tänka på. Detta ger mig nog mer än vad den enskilda kommentaren på mina bilder ger.

TTG skrev:
Håller med dig till viss del men tycker att det är bra att man har krav på kommentarerna oxå. Spontanitet är bra men att bara skriva "skitbild" ger ju ingenting. Meningen är ju att kommentarerna ska hjälpa fotograferna. Även dom fotografer som bara tittar på bilden och läser kritiken. Jag ser ofta fel kommenterade som jag då ser att jag själv oxå gör och sen kan tänka på. Detta ger mig nog mer än vad den enskilda kommentaren på mina bilder ger.

Det går inte att dra en gräns vid 30 tecken och säga att allt under 30 tecken är dåliga kommentarer. Inte heller kan man definiera en uppsättning av kommentarer som är dåliga och underförstått påstå att resten är bra. Allt beror på situationen, vad den som skriver ser, hur väl skribenten kan uttrycka sig, vad mottagaren förväntar sig och hur väl mottagaren kan tolka det som skrivs.

Vi kan nog alla ge exempel på vad vi tycker är bra eller dåliga kommentarer, men när vi jämför dem med varandra kommer vi hitta kommentarer som vissa har klassificerat som dåliga och vissa som bra. Att utifrån det sedan försöka sätta upp ett regelverk går bara inte.

Det enda sättet är att tillåta alla typer av kommentarer och den ende som kan anmärka på kommentaren är mottagaren via länken rapportera kommentar.

Uppmuntra sedan det som är kreativt, inspirerande, utvecklande och konstruktivt.

jkene skrev:
Kommenterandet är en av flera viktiga motorer som driver fotosidan, och jag anser att kommentaren skall vara skyddad på samma sätt som ett fotografi - ingen ska kunna säja att den är rätt eller fel.
På ett sätt håller jag med dig - kommentarer bör vara fria, korta, långa, geniala eller imbecilla. You name it. Det spelar ingen roll, ordet är fritt och spontaniteten guld värd. Av det skälet anser jag att en kommentar ska kunna få vara så kort som ett (1) tecken långt. Låt säga "!" eller "?". I vilket fall som helst får fotografen någon sorts bekräftelse som kan leda till en förtjänstfull egotripp eller vidare diskussion. Bra i båda fallen alltså.

Från en annan synvinkel verkar det dock bakvänt att en kommentar ska kunna skyddas. Som individ måste man alltid vara beredd att stå för vad man gör, oavsett om det handlar om att fotografera eller kommentera.

Kritik är för övrigt utvecklingens moder.

U

jkene skrev:
Det går inte att dra en gräns vid 30 tecken och säga att allt under 30 tecken är dåliga kommentarer. Inte heller kan man definiera en uppsättning av kommentarer som är dåliga och underförstått påstå att resten är bra. Allt beror på situationen, vad den som skriver ser, hur väl skribenten kan uttrycka sig, vad mottagaren förväntar sig och hur väl mottagaren kan tolka det som skrivs.

Vi kan nog alla ge exempel på vad vi tycker är bra eller dåliga kommentarer, men när vi jämför dem med varandra kommer vi hitta kommentarer som vissa har klassificerat som dåliga och vissa som bra. Att utifrån det sedan förska sätta upp ett regelverk går bara inte.

Det enda sättet är att tillåta alla typer av kommentarer och den ende som kan anmärka på kommentaren är mottagaren via länken rapportera kommentar.

Uppmuntra sedan det som är kreativt, inspirerande, utvecklande och konstruktivt.

Håller helt med dig. Det går inte att sätta upp regler. 30 tecken-regeln menar jag är kass. Men jag vill betona att man bör motivera sin kritik. Sen tycker jag oxå att det är ok att ta upp en enskild kommentar här i forumet som man tycker bryter mot reglerna.

evalisen skrev:
Sånt här är ju inte tillåtet... och det ska anmälas till red. isåfall.
Jag ser inte allt... men jag ser mycke, och jag har inte sett att någon blivit attackerad så som du menar.

Hmmm, har sett det några gånger under bl.a dina bilder. Se nu inget konspiratoriskt i detta, jag konkretiserar eftersom du verkar så frågande.

/Johan

hansen2 skrev:
Senast såg jag det under denna.

/Johan

Mmm tänk att jag visste att du skulle dra fram den! :eek:))
Men nu undrar jag VILKA andra har gått till attack under den här bilden, för du menar ju förstås att Jag har attackerat en person.
Jag har fått nog... och det har jag svarat denne.
Jag har inte attackerat en enda person någonsin.. men jag måste väl få säga när jag känner mej trakasserad eller? Och när jag fått nog.

evalisen skrev:
Mmm tänk att jag visste att du skulle dra fram den! :eek:))
Men nu undrar jag VILKA andra har gått till attack under den här bilden, för du menar ju förstås att Jag har attackerat en person.
Jag har fått nog... och det har jag svarat denne.
Jag har inte attackerat en enda person någonsin.. men jag måste väl få säga när jag känner mej trakasserad eller? Och när jag fått nog.

Generellt sett har du blivit bättre. Förut fick de negativa kommentarerna ett ganska syrligt bemötande eller rena bortförklaringar.

/Johan

hansen2 skrev:
Generellt sett har du blivit bättre. Förut fick de negativa kommentarerna ett ganska syrligt bemötande eller rena bortförklaringar.

/Johan

Där har du faktiskt inte rätt heller...
för syrlig är jag inte, och har inte varit.
Bortförklaringar är inte detsamma som att tala om att man hade den eller den tanken med bilden.
Jag bortförklarar inte... men däremot kan jag ju få ha en egen åsikt, och den överensstämmer inte alltid med andras. Vi tycker olika om saker och ting, det är ganska så vanligt i vårt samhälle.

evalisen skrev:
Bortförklaringar är inte detsamma som att tala om att man hade den eller den tanken med bilden.
Jag bortförklarar inte... men däremot kan jag ju få ha en egen åsikt, och den överensstämmer inte alltid med andras. Vi tycker olika om saker och ting, det är ganska så vanligt i vårt samhälle.

Det är ju alltid svårt att vara självkritisk, vilket jag har förståelse för.
Det har varit hetskt under andra bilder du haft upplagda så jag är inte ute och hojar. Men skit i det, det här blev ett sidospår.

En annan sak, varför bemöts eller svaras (tackas) det så ofta på kommentarer? Jag tror också detta kan bidra till att folk drar sig för att bryta mönster och komma med negativ kritik. Bättre då att leverera ett kollektivt tack när kommentarerna ebbat ut, eller vad säger ni?

Och för att komma tillbaka till ämnet; "skitbilder" får vi dras med så länge vi inte får ärlig respons från betraktarna. Kritiken är alltså kärnan och motorn på denna sajt. När motorn inte får bränsle går det inge vidare ...

/Johan

evalisen skrev:

Jag tycker att fotografen (och andra) har samma rätt att kritisera en kommentar som man har att kritisera en bild. Det verkar som det i exemplet har varit en hel del tidigare som vi inte vet så jag tycker exemplet är illa valt. Men generellt stör det inte mig om en kommentar leder till debatt. även då direkt under bilden

hansen2 skrev:
Det är ju alltid svårt att vara självkritisk, vilket jag har förståelse för.
Det har varit hetskt under andra bilder du haft upplagda så jag är inte ute och hojar. Men skit i det, det här blev ett sidospår.

Jo jag tycker det... och du har ju varit emot mej redan från början. Det vet vi ju båda två.
Men det är ok... va de om du vill. Men behåll det gärna för dej själv, eftersom du inte kan se "klart" på det hela.

evalisen skrev:
Jo jag tycker det... och du har ju varit emot mej redan från början. Det vet vi ju båda två.
Men det är ok... va de om du vill. Men behåll det gärna för dej själv, eftersom du inte kan se "klart" på det hela.

Nja, jag har aldrig varit emot dig personligen, vi känner ju inte varandra. Det jag varit emot är/var det bekräftande kulsprutekommenterandet och den illa bemötta kritiken, that's all.

/Johan

TTG skrev:
Jag tycker att fotografen (och andra) har samma rätt att kritisera en kommentar som man har att kritisera en bild. Det verkar som det i exemplet har varit en hel del tidigare som vi inte vet så jag tycker exemplet är illa valt. Men generellt stör det inte mig om en kommentar leder till debatt. även då direkt under bilden

Jag tycker absolut att fotografen får säga sitt i ett svar till en kommentar.
Sen om alla andra ska börja kritisera andras kommentarer är risken att det nog bli ett j-vla liv. Vilket kan bli lite dumt tror jag.

Och jag håller med dej om att expemlet va inget bra exempel.

hansen2 skrev:
Nja, jag har aldrig varit emot dig personligen, vi känner ju inte varandra. Det jag varit emot är/var det bekräftande kulsprutekommenterandet och den illa bemötta kritiken, that's all.

/Johan

Det var inte riktigt sant... och självklart känner du inte mej.

Jag brinner för BILDEN, därav alla kommentarer. Jag kan helt enkelt inte låta bli att tycka under bilder... detta borde ses som något positivt.
Men jag försöker att hålla igen då och då... vilket inte alls känns bra för mej.

evalisen skrev:
Jag tycker absolut att fotografen får säga sitt i ett svar till en kommentar.
Sen om alla andra ska börja kritisera andras kommentarer är risken att det nog bli ett j-vla liv. Vilket kan bli lite dumt tror jag.

Och jag håller med dej om att expemlet va inget bra exempel.

*S* Ja men det kanske kan behöas ett j-vla liv här lite då och då. Skämt åsido förstår jag vad du menar. Men som sagt det kan ge en hel del med en debatt under bilden

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto