Hej på er, och till dig Ulf!
Jag såg din gubbe i ditt inledande foruminlägg, förresten.
)
Om jag nu ska vara helt ärlig så måste jag säga: DU HAR HELT RÄTT! Vi har alltid varit överens Ulf, så även nu.Och jag förstår så innerligt väl varför du gör det med så knivskarp syrlig tydlighet som du gör.
Hur var det nu man sa: Skit är skit, även om det serveras i lyxförpackning...
Jag måste vidare ärligt säga att jag själv till och från är mäkta trött på FS. Särskilt under senaste året har jag ofta funderat på att hoppa av som medlem. Tyst och obemärkt, utan att synas. Så fick jag det sagt.
Vad är då felet, enligt mig? Jo, det sker så förbannat lite nytt. Det läggs riktigt nog in mängder av nya bilder varje dag. FS är i sanning en guldgruva att hösta ifrån. Men allt går runt runt. Det stämmer dåligt med det att utvecklas mer och mer.
Som det är nu så försvinner det mängder av medlemmar. När de blivit tillräckligt duktiga, hoppar de av av olika anledningar. Kanske tröttnar de på FS, eller att de tycker att FS inte kan erbjuda dem något längre.
Dessa byts ut av nya medlemmar som hungrar efter kunskap. Som sedan blir bättre och bättre, för att tillslut också dessa hoppar av.
Långsamt sjunker genomsnittet. Synd tycker jag. För duktiga, hyfsade och mindre duktiga fotografer talar ofta olika språk. Och inte alls förstår varandra många gånger.
Några omdömen jag fått till mina bilder på FS sista tiden, dels via kommentarer, dels via mejl och dels i kommentarer till andra medlemmar (skvallret härskar på FS, jag vet!):
- Terje är så duktig så jag är inte tillräckligt duktig på att bedöma hans bilder...
- Jag har inget att tillföra som kommentar till hans bilder för de är så bra...
- Jag hittar inga fel i hans bilder, så jag låter bli att kommentera...
- Jag fattar inte hans bilder, det kanske beror på att jag inte är tillräckligt duktig - därför låter jag bli...
(Skvaller och skitprat väljer jag att inte skirva här, om ni ursäktar...)
Ofta får jag höra att många ifrågasätter varför jag som är så känd och duktig, är medlem på FS.
Vad säger det om vilken väg FS vandrar?
Tittar jag genom de år jag varit medlem, så ser jag att de flesta av de medlemmar som gett mig många kommentarer, numera slutat kommentera bilder eller att de inte varit online på lång tid. Några kommentarer har försvunnit, dels för att jag byter bilder med jämna mellanrum, men också för att många slutar som medlemmar. Tystnaden innebär att resten tröttnat eller förlorat intresset för FS av olika anledningar.
Varför har det blivit så? Jag har inga bra svar egntligen.
Idag har FS blivit tillhåll för ett fåtal medlemmar som under ett dygn höstar in 80-100 kommentarer - ofta på bilder som är allt annat än märkvärdiga. Många får kommentarer av en enda anledning, för att ge kommentarer tillbaka.
Vi är väl alla egoister...
Själv får jag i genomsnitt 3-5 kommentarer per bild. Och antalet sjunker succesivt. Jag tröttnar ju mer och mer, även i att själv kommentera andras bilder. En negativ trend med andra ord.
Ulf, jag förstår dig. Det behöver röras om i grytan. Det har du verkligen lyckats med, all heder åt dig för det. Några ömma tår blir det, men jag hoppas det i slutändan kan föra något gott med sig - att FS blir en vital fotosite, för alla nivåer av fotografer.
Och där vi förstår varandras önskemål och behov, utan att ständigt hamna i sandlådan - med sårad stolthet...
Här jag fel, eller har jag fel?