Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Håller fullständigt med om att de som kommenterar har lika stora krav på sig i en pool som Hård kritik. Även annat kommenterande tycker jag bör förbättras eftersom det oftast inte ger så mycket och därför är av mindre betydelse, annat än som ren uppmuntran och peppening då kanske (för det är nog den vanligaste kommentaren, ett enkelt konstaterande att man gillar bilden). Men objektivitét är nog väldigt svårt att uppnå och några mallar för vad som är bra finns heller inte. Dock tror jag att en begränsning av uppladdning i poolen Hård kritik skulle kunna höja kvalitén på bilderna i den poolen lite grand.

Kommentarer behöver inte vara (och kan aldrig bli) objektiva. Vad som behövs är motiveringar. Varför sågar jag bilden eller varför rosar jag den. Då först tillför kritiken något

Re: Vilka bildskatter!

cecber skrev:
Vilka bra bilder ni har länkat till, verkliga inspirationskällor!

Kritikpoolerna är väl mest intressant för att få just kritik. Det känns som att de här bilderna ni visat egentligen inte behöver kritik.

Mitt förslag: kan vi inte skapa en tråd under "Bilden i fokus" där man kan länka till favortibilder. Där kan vi ju få den inspirationskälla som alla vill ha!

Vad tror in om det?

Jätte bra förslag tycker jag. :eek:))

Re: Vilka bildskatter!

cecber skrev:
Mitt förslag: kan vi inte skapa en tråd under "Bilden i fokus" där man kan länka till favortibilder. Där kan vi ju få den inspirationskälla som alla vill ha!

Vad tror in om det?

Mycket bra förslag, satt faktiskt själv och funderade på att starta en tråd, men kände mig då tvungen att själv leta fram mina favoriter bland fotosidans bilder, vilket jag kände att jag inte orkar just nu :)

Re: Re: Vilka bildskatter!

evalisen skrev:
Jätte bra förslag tycker jag. :eek:))

Vad trevligt =)

Någon annan som tycker att det är ett bra förslag?

Var in och tittade och regeln säger ju att man bara kan ladda upp sina egna bilder. Men länkar till andras bilder måste väl vara okej, eller?

Det vore kanske bra om nån av er som har samlat på er finfina länkbibliotek inledde tråden? Meddela gärna vad ni kallar den.

TTG skrev:
Kommentarer behöver inte vara (och kan aldrig bli) objektiva. Vad som behövs är motiveringar. Varför sågar jag bilden eller varför rosar jag den. Då först tillför kritiken något

Precis vad jag menade, men det kanske inte framgick så bra?

Kom precis att tänka på en sak. Hur vore det med en automatisk pool? Alltså den bild i Bildkritik och hård kritik som fått... låt säga 5 st 5or i betyg automatiskt hamnar i en pop(ulär)-pool. Där kan den ligga i 30 dagar. Kritik fortfarande tillåten

Jag kan starta en tråd i "Fritt bildforum",
vad ska den heta?

"Bilder vi tycker om"

är mitt förslag... någon som har något bättre förslag?

bjanha skrev:
Det är bara du själv som kan se till att du höjer dig från mängden. Tänka kan ingen annan göra åt dig, det måste du göra själv.

Om man inte ser fotosidan som en av många metoder för att förbättra sig degraderar man fotosidan till ett simpelt webalbum. Om man bara vill se "snygga" bilder och inte bidra med något förstår jag inte varför man vill vara medlem här.

urbano skrev:
Bildväljaren, som redan finns är en variant.
Men jag har länge tjatat om att det behövs
fler sätt att gräva fram bra bilder i fotosidans
enorma arkiv.

Jag tror det skulle öppna ögonen på många.

Och även bidra till bättre kvalitet på "bredden"

Dina och Nils exempel är bra bilder men tenderar att ensidigt dra mot svartvita, tungsinta och skitiga bilder. Läste mycket Aktuell fotografi och Foto under 80-talet och då var det i princip bara den genren som gällde. Jo, jag har också haft den perioden och kan fortfarande uppskatta dylika alster.

I det ena diket har vi alltså alienslem, giftalger och monsterflugor och i det andra har vi svartvitt, tungsint och skitigt.
Nog måste det väl finnas plats för annat också?

Men vad jag främst reagerar på är att det levereras lite väl mycket inställsamma kommentarer i "hård-poolen".

/Johan

Genom bildväljarfunktionen tror jag att vi får ett ganska brett och representativt urval av vad som anses vara bra bilder. Inte alltför mycket alienslem, men inte heller för mycket svartvit dödsångest ;)

hansen2 skrev:

I det ena diket har vi alltså alienslem, giftalger och monsterflugor och i det andra har vi svartvitt, tungsint och skitigt.
/Johan

Det var roligt. ;)
Jag håller med. Men jag undrar sa flundran var redaktionen håller hus?

Bildväljaren är bra, men det räcker inte för att
få fram de bra bilderna. Så det vore kul att höra
vad fotosidans redaktörer tycker. Är någon revision av sajten planerad?

Hej på er, och till dig Ulf!

Jag såg din gubbe i ditt inledande foruminlägg, förresten. :))

Om jag nu ska vara helt ärlig så måste jag säga: DU HAR HELT RÄTT! Vi har alltid varit överens Ulf, så även nu.Och jag förstår så innerligt väl varför du gör det med så knivskarp syrlig tydlighet som du gör.

Hur var det nu man sa: Skit är skit, även om det serveras i lyxförpackning... :)

Jag måste vidare ärligt säga att jag själv till och från är mäkta trött på FS. Särskilt under senaste året har jag ofta funderat på att hoppa av som medlem. Tyst och obemärkt, utan att synas. Så fick jag det sagt.

Vad är då felet, enligt mig? Jo, det sker så förbannat lite nytt. Det läggs riktigt nog in mängder av nya bilder varje dag. FS är i sanning en guldgruva att hösta ifrån. Men allt går runt runt. Det stämmer dåligt med det att utvecklas mer och mer.

Som det är nu så försvinner det mängder av medlemmar. När de blivit tillräckligt duktiga, hoppar de av av olika anledningar. Kanske tröttnar de på FS, eller att de tycker att FS inte kan erbjuda dem något längre.

Dessa byts ut av nya medlemmar som hungrar efter kunskap. Som sedan blir bättre och bättre, för att tillslut också dessa hoppar av.

Långsamt sjunker genomsnittet. Synd tycker jag. För duktiga, hyfsade och mindre duktiga fotografer talar ofta olika språk. Och inte alls förstår varandra många gånger.

Några omdömen jag fått till mina bilder på FS sista tiden, dels via kommentarer, dels via mejl och dels i kommentarer till andra medlemmar (skvallret härskar på FS, jag vet!):

- Terje är så duktig så jag är inte tillräckligt duktig på att bedöma hans bilder...
- Jag har inget att tillföra som kommentar till hans bilder för de är så bra...
- Jag hittar inga fel i hans bilder, så jag låter bli att kommentera...
- Jag fattar inte hans bilder, det kanske beror på att jag inte är tillräckligt duktig - därför låter jag bli...

(Skvaller och skitprat väljer jag att inte skirva här, om ni ursäktar...)

Ofta får jag höra att många ifrågasätter varför jag som är så känd och duktig, är medlem på FS.

Vad säger det om vilken väg FS vandrar?

Tittar jag genom de år jag varit medlem, så ser jag att de flesta av de medlemmar som gett mig många kommentarer, numera slutat kommentera bilder eller att de inte varit online på lång tid. Några kommentarer har försvunnit, dels för att jag byter bilder med jämna mellanrum, men också för att många slutar som medlemmar. Tystnaden innebär att resten tröttnat eller förlorat intresset för FS av olika anledningar.

Varför har det blivit så? Jag har inga bra svar egntligen.

Idag har FS blivit tillhåll för ett fåtal medlemmar som under ett dygn höstar in 80-100 kommentarer - ofta på bilder som är allt annat än märkvärdiga. Många får kommentarer av en enda anledning, för att ge kommentarer tillbaka.

Vi är väl alla egoister...

Själv får jag i genomsnitt 3-5 kommentarer per bild. Och antalet sjunker succesivt. Jag tröttnar ju mer och mer, även i att själv kommentera andras bilder. En negativ trend med andra ord.

Ulf, jag förstår dig. Det behöver röras om i grytan. Det har du verkligen lyckats med, all heder åt dig för det. Några ömma tår blir det, men jag hoppas det i slutändan kan föra något gott med sig - att FS blir en vital fotosite, för alla nivåer av fotografer.

Och där vi förstår varandras önskemål och behov, utan att ständigt hamna i sandlådan - med sårad stolthet...

Här jag fel, eller har jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar