Annons

Alienslem, giftalger och monsterflugor

Produkter
(logga in för att koppla)
urbano skrev:
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte.



/Ulf

Jag håller med Ulf.

Ett problem med FS är allt gullegullande mellan "kompisar" på FS. Om man ger positiva omdömen till en bild och sedan som "tack" får positiva omdömen på ens egen mediokra bild så tror man förstås att den är bra och lägger upp en ännu mer medioker bild och så fortsätter det neråt i en oändlig spiral.
Jag hoppades på att poolen "Hård Kritik" skulle ta död på allt detta gullegullande men det verkar inte så..tyvärr..
 
Toste skrev:
Jag håller med Ulf.

Ett problem med FS är allt gullegullande mellan "kompisar" på FS. Om man ger positiva omdömen till en bild och sedan som "tack" får positiva omdömen på ens egen mediokra bild så tror man förstås att den är bra och lägger upp en ännu mer medioker bild och så fortsätter det neråt i en oändlig spiral.
Jag hoppades på att poolen "Hård Kritik" skulle ta död på allt detta gullegullande men det verkar inte så..tyvärr..

Jag håller inte med dig, Torsten! Visst, om nån tar sig tid att kommentera nån av mina bilder så vill jag -förr eller senare- återgälda intresset. En bra urvalsmetod i ett stort flöde av bilder är att motkommentera tycker jag. Jag är själv jäkligt dålig på att kommentera öht.

För mycket av den här typen av kritik du kommer med kan medföra att folk ledsnar och att antalet kommentarer sjunker ytterligare? Jag var alldeles nyligen inne och skrev några rader till den 90-årige pianisten som du la upp i hårda poolen. Du motkommenterade direkt ett av mina alster; "Stor & liten". Hur ska jag tolka det egentligen? Ska jag tro att du verkligen tycker om den eller ska jag se det som ditt "tack" fast min bild egentligen är "medioker"? Trovärdigheten, Helge!

Det här med gullegullandet som det skrivs om i tid och otid. Vad är problemet? Är det några som "finner varann" här på fotosidan som har samma smak vad gäller bilder osv. så är det väl bara kul och inget jag är avundsjuk över, tvärtom! Om du ser dig om så är det likadant inom alla genrer här på fs.
Missjö Fågelhammar, inom den svartvita skuggruffiga 70-talsrealismen (gärna med några obegripliga rader bifogade) har sina proselyter. Björkbom, Affe, Honkanen & Co på "Gatukontoret". Naturfotograferna har sina mäktiga kotterier och brudfotograferna sina ... Listan kan göras hur lång som helst. Många att vara avis på om man har den läggningen?

Det är inte lätt att göra en bra bild särskilt inte om man ska komma med något eget, vara en stilbildare och det är väl lite av charmen med fotografin? Jag tycker att det är för mycket begärt att storverken ska komma vällande in i hårdpoolen ja rent av orealistiskt. Dessutom så behövs de sk. skitbilderna! "Det där ska jag verkligen undvika det var inte bra" Som en härlig kontrast till det som anses som bra som en fingervisning om hur man INTE ska göra om inte annat.

Som en människas humör ungefär, ja som självaste livet faktiskt! Ibland så går det upp - Ibland så går det ner. Skulle vi ständigt mötas av de förväntade fyrverkier som var tilltänkta för hårda polen skulle många härinne tappa självförtroendet kanske? Mao, "Hårdpoolen" har en (!) bra funktion.

Nej, sanningen är att de flesta som kan sägas vara representativa för de som lägger upp bilder på fotosidan kan göra bra bilder oavsett vilken pool eller kategori dom väljer. Att sen bilderna motiven genren whatever inte passar ALLA det är en helt annan sak. Just den saken har fått alltför stort utrymme och intresse på forumen tycker jag.

Låt er inte nedslås av gnisslet som ibland genomsyrar fotosidan, bli istället såväl inspirerade som avskräckta av allt som kan ses härinne, det tycker jag är fotosidans storhet! Sprungen som man är ur den grovkorniga 70-tals Tri-X generationen tycker jag väldigt mycket om hr Urbanos bilder men det är en annan sak. (C;= Jag vet andra som tycker hans alster är keff. Det är ju så det är, vi tycker och tänker så olika och det MÅSTE accepteras - Även på fotosidan! Fridens, kamrater! JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Jag var alldeles nyligen inne och skrev några rader till den 90-årige pianisten som du la upp i hårda poolen. Du motkommenterade direkt ett av mina alster; "Stor & liten". Hur ska jag tolka det egentligen? Ska jag tro att du verkligen tycker om den eller ska jag se det som ditt "tack" fast min bild egentligen är "medioker"? Trovärdigheten, Helge!


När jag gör en motkommentar så brukar jag titta bland hans/hennes bilder och väljer ut en som jag gillar. Så gör säkert de flesta..man vill ju vara trevlig. Lite fegt, för egentligen skulle ju personen vara mer betjänt av att jag väljer ut en bild som jag inte anser vara så bra och ge konstruktiv kritik på den.
Värre är att säga att en bild är bra, trots att jag egentligen inte tycker det, därför att man har någon typ av relation till personen ifråga. Egentligen gör man personen en björntjänst.
Det är detta fenomen som jag menar med gullegullande, inte att folk med samma intresse kommenterar varandra flitigt.

"Hård Kritik" poolen fungerar hyfsat i ett avseende. Jag har gett min ärliga uppfattning av ett 100-tal bilder den senaste veckan utan att någon, vad jag vet, har tagit illa upp.
 
Senast ändrad:
Toste skrev:
"Hård Kritik" poolen fungerar hyfsat i ett avseende. Jag har gett min ärliga uppfattning av ett 100-tal bilder den senaste veckan utan att någon, vad jag vet, har tagit illa upp.

Det är ju kanon. Det är nämligen det enda avseende den behöver fungera i
 
TTG skrev:
Det är ju kanon. Det är nämligen det enda avseende den behöver fungera i


Det är en förutsättning i alla fall för en fungerande fotosida. Nu gäller det att kritikerna törs ge hård kritik också. Men det borde ju inte vara så svårt om de som vill ha kritik på sina bilder inte tar illa upp.

Om fotosidan kan få detta samspel, mellan kritik och mottagande av kritik, att fungera utan gnissel så tror jag att många skulle vara mer självkritiska innan de laddar upp en bild.
 
Toste skrev:
Det är en förutsättning i alla fall för en fungerande fotosida. Nu gäller det att kritikerna törs ge hård kritik också. Men det borde ju inte vara så svårt om de som vill ha kritik på sina bilder inte tar illa upp.

Om fotosidan kan få detta samspel, mellan kritik och mottagande av kritik, att fungera utan gnissel så tror jag att många skulle vara mer självkritiska innan de laddar upp en bild.

Återigen som någon annan sa. Vadå självkritisk?? Det är väl ingen som laddar upp bilder bara för att reta dig och Urbano m.fl. Vore idealet för er att inga bilder alls laddades upp? Eller ska vi maila dom till er först för godkännande? Jag förstår inte ert gnäll. Luta er istället tillbaka och plocka ut pärlorna och njut av dem. Hittar ni inga pärlor så ladda upp några själv.
 
TTG skrev:
Vadå självkritisk?? Det är väl ingen som laddar upp bilder bara för att reta dig och Urbano m.fl.

Aha. Jag blir inte särskilt uppretad. Bidrar bara med en åsikt bland många. Ska alla tycka lika?

Då kan det bli så här:

Min far åt potatisblast hela livet.
Jag har ätit potatisblast hela livet.
Alla ska alltid äta potatisblast.
 
Toste skrev:

Om fotosidan kan få detta samspel, mellan kritik och mottagande av kritik, att fungera utan gnissel så tror jag att många skulle vara mer självkritiska innan de laddar upp en bild.

Jag har följt diskussionen med intresse och den tar upp en viktig del av fotsidans verksamhet.

I alla pooler måste det med automatik bli en del bilder som är sämre och dom behövs. Om inte de sämre bilderna fanns skulle vi inte kunna urskilja de bra.

Sen vilka som är bra eller dåliga är subjektivt.

Jag kritiserar sällan i mitt tycke dåliga bilder, jag tittar i forumet och fastnar för vissa bilder som jag gillar. Till dom talar jag om vad jag uppskattar och vad jag anser kan göra bilden bättre.

I all enkelhet tror jag att jag hjälper till att utveckla de som redan är på väg med konstuktiv kritik. Jag tycker det är fel att bara såga en bild med taskiga kommentarer.

Jag anser att en bild sågar sig själv när ingen kommenterar den, det finns folk av alla kategorier och om min bild inte intresserar någon så .......... Då raderar jag den efter ett tag.


Så min slutsats är att beröm och konstruktiv kritik i på samma gång får fotgrafen att växa. dom andra bilderna kan man strunta i.
 
urbano skrev:
Aha. Jag blir inte särskilt uppretad. Bidrar bara med en åsikt bland många. Ska alla tycka lika?

Då kan det bli så här:

Min far åt potatisblast hela livet.
Jag har ätit potatisblast hela livet.
Alla ska alltid äta potatisblast.

Nej alla ska inte tycka lika och just därför ska inte några få berätta för många att dom ska vara självkritiska och inte ladda upp dom bilderna som dom vill. Det är BARA fotografen själv som avgör om bilden är värd att laddas upp
 
TTG skrev:
Återigen som någon annan sa. Vadå självkritisk?? Det är väl ingen som laddar upp bilder bara för att reta dig och Urbano m.fl. Vore idealet för er att inga bilder alls laddades upp? Eller ska vi maila dom till er först för godkännande? Jag förstår inte ert gnäll. Luta er istället tillbaka och plocka ut pärlorna och njut av dem. Hittar ni inga pärlor så ladda upp några själv.

Min avsikt är inte att gnälla. Jag försöker bara medverka till en bättre fotosida.
Jag förstår inte vad du menar...innebörden av självkritisk måste väl vara att man själv kritiserar sin bild..inte att någon annan gör det?
Faktum är att det ges för få kommentarer i förhållande till antalet bilder som laddas upp.
Ett sätt att lösa detta, som jag förstår diskuterats, är att begränsa uppladdningsfrekvensen. Om man t.ex. bara kan ladda upp en bild per vecka så tror jag att man noga tänker igenom vilken bild man laddar upp. Det vill säga man granskar sina bilder självkritiskt.
 
Toste skrev:
Min avsikt är inte att gnälla. Jag försöker bara medverka till en bättre fotosida.
Jag förstår inte vad du menar...innebörden av självkritisk måste väl vara att man själv kritiserar sin bild..inte att någon annan gör det?
Faktum är att det ges för få kommentarer i förhållande till antalet bilder som laddas upp.
Ett sätt att lösa detta, som jag förstår diskuterats, är att begränsa uppladdningsfrekvensen. Om man t.ex. bara kan ladda upp en bild per vecka så tror jag att man noga tänker igenom vilken bild man laddar upp. Det vill säga man granskar sina bilder självkritiskt.

Vad är då en bättre sida? Bättre för vem? Jag kan iaf inte bedöma hur självkritisk man är när man laddar upp en bild. Begränsningar löser inget. Men det är kanske som någon sa (Tror det var Romana) Vi mediokra eller kanske mindre självkritiska, fotografer kanske inte hör hemma här längre.

urbano skrev:
Jag har "bevakat" poolen "Hård kritik" ett tag och blir bara mer och mer förundrad över bristen på fantasi hos många av er som publicerar bilder där.
Bilderna ska "ha något extra". Men det har de
inte./Ulf

Låter misstänkt likt gnäll för mig och du Torsten började ju dina inlägg med att hålla med
 
TTG skrev:
Vad är då en bättre sida? Bättre för vem?

Tråden handlar om poolen "Hård Bildkritik" som är avsedd för mycker erfarna fotografer enligt fotosidans beskrivning av poolen. Det är till den kategorin fotografer jag menade att fotosidan kan förbättras.
Sen finns det ju andra pooler för dem som inte anser sig vara mycket erfarna fotografer.
 
Toste skrev:
Tråden handlar om poolen "Hård Bildkritik" som är avsedd för mycker erfarna fotografer enligt fotosidans beskrivning av poolen. Det är till den kategorin fotografer jag menade att fotosidan kan förbättras.
Sen finns det ju andra pooler för dem som inte anser sig vara mycket erfarna fotografer.
Nej Fotosidans beskrivning slutar med: "Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider". Mycket hårda hudar här. Man måste läsa allt och inte bara det som passar och du säger ju själv att fotograferna i "hård" bra tål kritik.
 
TTG skrev:
Nej Fotosidans beskrivning slutar med: "Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, eller så är man hårdhudad och tål när det svider". Mycket hårda hudar här. Man måste läsa allt och inte bara det som passar och du säger ju själv att fotograferna i "hård" bra tål kritik.

Ursäkta att jag inte tog med allt..
 
TTG skrev:
Det är BARA fotografen själv som avgör om bilden är värd att laddas upp

Jomenvisst. Jag har absolut ingen annan åsikt. Varför detta mantra om och om igen.
Hur skulle jag kunna förhindra någon?
Fattar inte vad du menar.
Men är det inte dags att lägga ner den här tråden nu.
 
urbano skrev:
Jomenvisst. Jag har absolut ingen annan åsikt. Varför detta mantra om och om igen.
Hur skulle jag kunna förhindra någon?
Fattar inte vad du menar.
Men är det inte dags att lägga ner den här tråden nu.
det ena mantrat är ju så gott som det andra. "självkritik" har jag sett ett antal ggr men ang tråden håller jag med. Jag är klar.
 
hansen2 skrev:


Nybörjarna skördar nya framgångar på löpande band. Men för oss som varit med ett tag går det sämre. Om man t.ex tar sig en titt i dina album är det ingen större skillnad jämfört med vad du publicerade förra året. Och detta är inget påhopp, jag sitter i samma båt, det är lika illa vad gäller min egen bildskörd och vi är många som trängs i nämnda båt.

Vi behöver som sagt vakna upp och kritiskt granska varandras bilder och tala ur skägget. Man bör ju leva som man lär så jag gav Hr Urbano en utmaning idag. Ni får gärna göra detsamma med mina bilder.

/Johan

hahaha
Du får tycka precis vad du vill, jag VET att jag utvecklas! :eek:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.