Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"alien" ögon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du med alien-ögon?

Beskriv lite mer ingående hur du har tänkt dig, så blir det lättare att hlälpa till :)

Menar du stora ögon kanske "Gör flytande"
-verktyget är det rätta men som sagt berätta lite mer hur du tänkt díg.

Vet inte om du menar som på bilden nedan, men jag ska beskriva hur jag gjorde.

Först använde jag lasso-verktyget för att markera ögonen (Håll ner shift för att göra ytterligare en markering utan att den första försvinner). Markerade precis i kanten mellan det vita och ögonlocken. Sen så valde jag select->grow. Sen Select->feather. Radien beror på storleken på bilden, mellan 2 och 5 pixlar brukar vara lagom.

Sen valde jag Layer->New Adjustment Layer (Justeringslager)->Hue/Saturation (Den som är nedanför Ljushet och kontrast).

Där drog jag ner saturation till noll, och lightness till noll.

Då blev inte kanterna helt perfekt, men det är bara att klicka en gång på justeringslagrets lagermask (den lilla bilden till höger om ikonen som symboliserar justeringslager) och använda penseln med svart/vitt för att trimma. Måla med vitt för att "lägga till" effekt, och måla med svart för att "dra av" effekt.

Bilagor

• withouteyes.jpg
    withouteyes.jpg
    17.4 KB · Visningar: 286
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar