Annons

Aktiebolag Jens Assur

Produkter
(logga in för att koppla)
timeUnit skrev:
...I början uppfattade jag Assur precis så kaxig och lite arrogant som man hört att han är, och kände lite besvikelse över det...
Jag förundrades över hur ofta det nämndes att han stöter sig med folk han jobbar med, särskilt andra fotografer.

Jag har träffat honom en gång och avskydde honom, inte för hans kaxighet utan för att tjejen han gick hand i hand med var supersnygg. ;-)

Men faktisk är det typiskt att just andra fotografer (jag menar inte dig Henning, tar ditt inlägg som utgång för en diskussion bara) som ser honom som kaxig.
Och med den kunskap jag har från fotografvärlden (lite från pressvärlden) förstår jag varför.
Fotografer ser sig själva som viktiga eftersom de är fotografer, men de gör inget för att förtjäna respekten.

Många pressfotografer läser inte på inför jobb, de gnäller över att de får köra bilen men efter att ha tagit standardbilderna är det kaffe som gäller. Och de är alltid klädda enligt standardformen, jeans, stora kameror, skäggstubb med mera.

Om man anser att bilden är så viktig (vem har sagt att det skall vara någon naturlag förresten) får man jobba för det.
Gräla, klaga, kräva plats och ta bättre bilder varje gång man höjer kameran.

Jag har mest erfarenhet från reklamvärlden men min tid på Sydsvenskan visade att fotografer är fotografer.

Jag har assisterat fotografer som väntar på att få skissen från AD:n och sedan tar bilderna som förväntas.

Jag har assisterat fotografer som diskuterar, frågar, bråkar och ställer krav på omgivningen. Inte för egen skull utan för bildens.
Ingen av dem har jag sett som kaxig eller dryg, däremot som krävande.

Jag minns ett jobb från Sydsvenskan där det skulle göras ett reportage från Mobergs Småland.
Jag pratade med fotografen och på frågan om varför denne inte satt i biblioteket och läste på om trakterna och Moberg blev svaret ungefär; ”det gör den som skriver, jag skall ju fotografera...”

Nej, självklart är alla fotografer inte lata drönare med mindervärdeskomplex, men jag vill bara ge min syn på ”kaxiga” Assur.

samma tryck i färgerna som jens

hej, ursäkta frågan - är nybörjare i dessa sammanhang. Har precis köpt en Canon 350d och undrar om man med digital fotografering kan få samma "tryck" i färgerna som jens har i sina. Eller sitter färgerna i sättet som han framkallar på, val av filmtyp. Eller kan man använda filter på en digital systemkamera alt. justera i photoshop för att nå ett likvärdigt resultat?

Peter

ASSUR

Jag håller faktiskt med Assur på det han säger. Många av dagens fotografer har blivit väldigt bekväma och har inget engagemang i sitt bildskapande.

Re: samma tryck i färgerna som jens

fyrboll skrev:
hej, ursäkta frågan - är nybörjare i dessa sammanhang. Har precis köpt en Canon 350d och undrar om man med digital fotografering kan få samma "tryck" i färgerna som jens har i sina. Eller sitter färgerna i sättet som han framkallar på, val av filmtyp. Eller kan man använda filter på en digital systemkamera alt. justera i photoshop för att nå ett likvärdigt resultat?

Peter

Lite synd att fråga i denna tråd men...

Jag tror personligen att du kan få ungefär samma känsla i photoshop, men inte att du når hela vägen utan att ha samma erfarenhet av ljus, exponering och komposition som Assur. Dessutom, och jag vet att detta är en het potatis, tror jag att du inte kan få känslan av "film" som Assurs bilder har utan att fotografera på film.

George W Bush kan tyckas vara off topic, men jag kunde inte låta bli att citera denne man (som man om det inte vore för att han är världens mäktigaste inte skulle behöva ta på allvar). Apropå vad Kamprad lär ha sagt till Assur, och den diskussion som följt här:

"En av de bästa sakerna med böcker är att det ibland finns fina bilder i dem."

=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar