Annons

Aktiebolag Jens Assur

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Den är i två feta delar om jag inte missminner mej... den såldes ut på efterrean förra året för 395 spänn för båda banden. Jag köpte dem inte. Tänkte som Kamprad, de kommer bara att ligga i vägen ;-)

Hade Assur haft lite affärssinne hade han snabbt kontrat Kamprads kommentar om att böcker bara står i bokhyllor med att det måste vara utmärkt för just IKEA... ju fetare böcker ju fler Billy...

Ja, eller, "Jaha, men om böcker inte är till någon nytta, vad skall man då med bokhyllor till?". Nån av dessa kommentarer hade nog till och med fått Herr Kamprad och bli stum för en stund..

mange78 skrev:
Ja, eller, "Jaha, men om böcker inte är till någon nytta, vad skall man då med bokhyllor till?". Nån av dessa kommentarer hade nog till och med fått Herr Kamprad och bli stum för en stund..

Men den gamle nasaren säljer ju den dynga folk - i alla länder - verkar vilja ha.

Två underbara böcker som varmt rekomenderas för den bildjournalistiskt intresserade.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1424

Ska spela in avsnittet på fredag. Jens är riktigt bra. Dels för att han tar bra bilder och för att han säger det som många andra inte vågar eller orkar.

Det där med att han var med om att sparka expressens fotografer är väl en sanning med modifikation. Enligt vad jag har hört så sa han vid nått tillfälle att det kanske vore bra om de var frilansande istället så det fick tummen ur arslet och faktiskt gjorde det de var anställda för istället för att sitta på redaktionen och fika och enbart plåta av nån kändis.

Men jag vet ju inte exakt, jag sympatiserar med mycket av det han säger iaf. Tyvärr hade jag inte möjlighet att se hela programet när det gick första gången.

Mvh
Maverick

Assur är väldigt duktig, men anledningen till att han gjorde sig osams med en stor del av fotografkåren var vill jag minnas att han sablade ned dom jämns med fotknölarna genom att förklara att han tyckte att de var mer eller mindre värdelösa. Dessutom vill jag minnas att han var en av de huvudsakliga förespråkarna för att tidningarna skulle avveckla sina bildredaktioner, sparka sina fotografer och bara köpa in material från i första hand frilansare, där han argumenterade för att endast de som var tillräckligt ambitiösa och duktiga (läs Assur själv och ytterligare något odefinierat fåtal) skulle överleva. Har man den framtoningen är det kanske inte så konstigt att man skaffar sig ovänner innom kåren.

Han har vidare alltid propagerat för att reportagefotot inte skall vara en egen proffesion utan att det skall vara en skrivande fotograf (bildjournalist) som gör reseach och skriver själv. Då journalistkåren av traddition är den starkare har vi i stället fått journalister som tar bilderna själv, vilket bidragit till den katastrofala utvecklingen inom bildjournalistiken.

Dessutom har han fällt några mindre genomtänkta uttalanden som retat en del, bla att Capa var en medioker fotograf med dålig teknik, och att det inte går att ta oplanerad spontana bilder som är bra. Alla vi som gillar Capa och Bresson mfl tycker kanske att sådana uttalanden i kombination med hans hållning mot andra fotografer vittnar om en viss hybris.

Icke dessto mindre var han en utsökt fotograf som saknas i dagens svenska bildjournalistik.

Jag tyckte också det var intressant det som Assur hade sagt när de skulle göra Himlen därovan (jag tror det var den boken) att det fick inte finnas någon annan text än ren och skär fakta runt bilderna. Eftersom att han har en stenhård tro på att bilderna säger precis allt som måste sägas.

Info om Jens Assur

Jens Assurs 2 böcker är väldigt bra, men vad har han gjort sedan dess ? Vad gör han av det bildmateriel som han producerat sedan expressen och sina böcker ?

Jag har letat men finner ingen hemsida eller liknande. Någon som vet?

Teori: Lever han på gamla meriter?

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com

Han pysslar ju med spelfilm nu. Gamla meriter är inte de sämsta, vi är nog många som hade velat ha lite såna i bagaget.

Sen lär han ha fightats med Erik Penser, vilket inte är den motståndare jag skulle välja i första hand...

Vill du träffa honom så finns han här i helgen

http://www.norrlandsdagarna.se/forelasare.html

Bra dokumentär tycker jag. I början uppfattade jag Assur precis så kaxig och lite arrogant som man hört att han är, och kände lite besvikelse över det. Jag har svårt för den där "jag är bäst"-attityden. Men allt eftersom kom en annan Assur fram, en med otroligt höga krav på sig själv, med ett inte helt okomplicerat förflutet och ett dåligt självförtroende inom sig. Då blev han en männsika och inte bara en foto-maskin.

Sen har jag alltid gillat hans krigsbilder lite extra. Om man jämför med en annan av mina favoriter, James Nachtwey, så har många av Assurs bilder en en symbolik, och ibland en humor, som gör dem till mer än dokument -- kanske "sanningskonst".

Jag tyckte också om hans tankar om den omanipulerade bilden, även om backslick-bilderna inte gav mig något direkt.

Mina tankar om varför man genast ställer frågor om hans utrustning: vi har alla svårt att förstå varför en fotograf eller annan yrkesutövare kan producera material som så till den milda grad överglänser våra egna alster. Det är svårt att acceptera att det är personens kunskaper, attityd eller kreativitet som är avgörande -- det är att ifrågasätta sig själv -- och därför tittar vi på utrustningen: kameran, optiken, filmen, stämjärnet, penseln, pigmentet. Det är den enkla vägen.

Jag ställer mig dock frågande till varför han ränkar med 250 kr per rulle? Jag betalar 100 kr inkl. framkallning. Jag gissar att han lägger in arbetet i den kostnaden? Visst skulle han kunna köra digitalt, men det är ju en hel del grundkostnader associerade med det: nya kameror, datorer, kunskaper etc. Jag tror också att han plåtar på film för att det ger en speciell look på bilderna, något som han är förknippad med.

Jag var på biblioteket häromdagen och lånade hans bok "Och himlen därovan". Två böcker egentligen, på vardera ca 250 sidor med ca 100 bilder i varje.

Varje bild ligger på ett helt uppslag i storlek ca 50*35 cm, så det är inga småbilder.

Första boken är enbart svartvita bilder från Sverige, typ "sociala reportage".

Andra boken är färgbilder från resten av världen, mycket krig och elände (men sådan är väl nyhetsrapporteringen allt som oftast).

Jens är ju som sagt helt övertygad om att bilden säger allt, och därför finns ingen text alls vid bilderna. All fakta ligger i slutet av böckerna i ett "bildregister". Den största (enda) bristen enligt mig. Visst är hans bilder i sig fascinerande, men jag tycker att de blir ännu bättre med lite bakgrundsinformation. Var är bilden tagen? När? Varför? Vad är det man ser egentligen? Med böckernas upplägg måste man bläddra fram och tillbaka mellan de stora bilderna och det lilla registret längst bak. Synd.

Men om 395:- är rea-priset för båda böckerna tillsammans så är det ju rena fyndet.

Till skillnad från Kamprad tror jag inte att denna typ av böcker "ligger i vägen". -)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar