Annons

Aktiebolag Jens Assur

Produkter
(logga in för att koppla)
daniel1210 skrev:
Synd, Expressen har SÅ många bra fotografer

Du menar hade...nu är det bara 3 fast anställda i Stockholm -ett beslut som Herr Assur bland annat var med om att fatta och debattera kring.

Jag borde kanske inte gnälla på mina nya kollegor men ärlighet varar längst...

Hehe , nej jag reagerade på att du behövde använda ordet svarta för att poängtera att det var skrämmande män på gatan som var farliga . .
Jaja låt os nu inte lämna grunddiskusionen . .
mvh Ale

ngr tankar bara..

Uttryck skrev:
Ja, kanske ska man inte vara imponerad av detta då (kanske är på gränsen till dumdristighet många ggr) men jag skulle då fasen inte våga.

Vi är instinktivt lite smårädda och ovetande vad gäller sånt som händer ute i tex de mindre demokratiska delarna av världen..

Vi tror tex ofta att vapen är farliga bara situationen har med politik att göra.
Säger inte att det kan vara farligt MEn betänka att detta ofta handlar om människor som vill nå ut med ett budskap.

De som marsherar nedför en gata med dragna vapen vill säga ngt och de har kontrollen över situationen där och då,,
Jag tror att det oftast är relativt ofarligt för den som står med rak rygg och inte backar med svansen mellan benen...

Hur många historier har man inte hört om fotografer som hamnat i kniviga lägen.
!!Kontaken människorna emellan och en orädd öppenhet med ett lätt leende har ofta varit det raka receptet.
!!Fotografer Är ofta respekterade.
!!De fotografer som går sin egen väg utan att ställa sig i skuggan av en fotografflock är också ofta de som får de bästa bilderna/situationerna..

Ngr tankar.. utan att vara expert,,

MVH Niclas,

Hmm, programmet lämnade nog tyvärr ett relativt stort hål i plånboken för mig. Nu bara måste jag skaffa "Och Himlen där ovan"! Hans bilder av idrotten som samhälleligt fenomen är rentav genialiska i min mening.

En intressant person med många sunda åsikter, tycker jag. De negativa sidor av honom som antyds av hans medarbetare är väl bara ett synliggörande av jantelagen i egen hög person, lite kryddat av den svenska modellens solidariska lagarbetstänkande...

Om det verkligen var rätt att Expressens chefredaktör, efter Christina J, kunde säga till honom att hans bilder var betydelselösa så kan man ju undra vad det är för luftskallar som får såna jobb!?

mange78 skrev:
Hmm, programmet lämnade nog tyvärr ett relativt stort hål i plånboken för mig. Nu bara måste jag skaffa "Och Himlen där ovan"! Hans bilder av idrotten som samhälleligt fenomen är rentav genialiska i min mening.

En intressant person med många sunda åsikter, tycker jag. De negativa sidor av honom som antyds av hans medarbetare är väl bara ett synliggörande av jantelagen i egen hög person, lite kryddat av den svenska modellens solidariska lagarbetstänkande...
[/QUOTE

Med inte med ett ord för mycket beskrev Assur sin fotografering, arbetssätt och målmedvetenhet.
Flertal av hans arbeten vittnar om envishet engagemang,genuint människointresse, kunskap.
Jävligt duktig -helt enkelt.

Mikael

erro_67 skrev:
När såg någon senast ett 18-sidigt bildreportage i kvällspressen för övrigt? Känns som att de dagarna är sorgligt försvunna...

Finns det nyhetstidningar som satsar på bilder idag ens?
Assur har fotat för Life-magazine.

När jag först läste den här tråden tyckte jag ungefär som Magnus F:
"Märkligt att vi diskuterar kameror efter ett sånt här progam med många fantastiska bilder och en intressant personlighet."

Men nu tänker jag själv fråga en teknikfråga, men av en anledning. Assur berättade att han gör av med ungefär 500 rullar på ett reportage, och att varje film kostar honom omkring 250 kr.
125 000 kr för ett reportage, bara i filmkostnad...

Senare sa han att han önskade att han inte var så beroende av sponsring från näringslivet.

En lösning vore väl då att plåta digitalt?
Kostnaderna skulle begränsas väsentligt, och friheten blir därmed större.

Så hur tänker han egentligen?

adamhaglund skrev:

Förmodligen utifrån mjuka variabler. Han använder det fotomedia han trivs bäst med, litar på, känns bäst, upplevs ge störst frihet etc. Men att friheten dessvärre kostar och att han då är beroende av spons. Och är det då konstigt att ibland önska att kunna vara mera fri i det hänseendet?

Inte svårare än så.

Varför måste alla såna här trådar obönhörligen hamna i en gegga av digitala vs traditionella tekniker?

adamhaglund skrev:

Jens Assur har sagt att han gillar filmkorn. Han tycker väl att känslan bllir bättre med film.

Kan tillägga att inga svenska tidningar verkar ha råd att anlita Jens. Det är väl därför han jobbar med företag.

Johan Okker skrev:

Varför måste alla såna här trådar obönhörligen hamna i en gegga av digitala vs traditionella tekniker?

Ja, jag håller ju med.
Men i det här fallet tyckte jag ändå att det var intressant. Om man hårdrar det så finns det två sätt för Assur att göra det han vill: 1. Sponsras av företag, eller 2. Dra ner ordentligt på kostnaderna, tex genom att plåta digitalt.
Pest eller kolera, och Assur verkar tycka att det digitala är mer pest än det andra.
Och det tycker iaf jag är intressant.

-Ale skrev:
Hehe , nej jag reagerade på att du behövde använda ordet svarta för att poängtera att det var skrämmande män på gatan som var farliga . .
Jaja låt os nu inte lämna grunddiskusionen . .
mvh Ale
Nä, visst tänkte inte på det men i det här fallet var dom ju just svarta. Men hade nog varit lika hotfullt m vita män i det fallet förmodligen.

adamhaglund skrev:
Ja, jag håller ju med.
Men i det här fallet tyckte jag ändå att det var intressant. Om man hårdrar det så finns det två sätt för Assur att göra det han vill: 1. Sponsras av företag, eller 2. Dra ner ordentligt på kostnaderna, tex genom att plåta digitalt.
Pest eller kolera, och Assur verkar tycka att det digitala är mer pest än det andra.
Och det tycker iaf jag är intressant.
En opera skulle ju kunna dra ned ordentligt på kostnaden genom att slänga ut orkestern och satsa på förinspelad musik. Eller så behåller man orkestern och leta efter en sponsor istället. Jag vet vilket jag föredrar.

Hur som helst tyckte jag att det var en underbar dokumentär om en väldigt speciell och målmedveten fotograf!
Synd att det inte fanns mer film från "fältet". hade vatt intressant att se hur hans arbetsmiljö såg ut under sina första år för expressen.
Håller själv på att planera ett projekt ner till Bosnien med de svenska fredsstyrkorna!

Den är i två feta delar om jag inte missminner mej... den såldes ut på efterrean förra året för 395 spänn för båda banden. Jag köpte dem inte. Tänkte som Kamprad, de kommer bara att ligga i vägen ;-)

Hade Assur haft lite affärssinne hade han snabbt kontrat Kamprads kommentar om att böcker bara står i bokhyllor med att det måste vara utmärkt för just IKEA... ju fetare böcker ju fler Billy...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar