Annons

Aktiebolag Jens Assur

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
I morgon (fredagen den 3/2) klockan 20.00 på SVT2 visar K special "Aktiebolag Jens Assur":

Fotografen Jens Assur har besökt några av världens farligaste platser. Krig, porr, dekadent överklassliv - här får vi se ett brett urval av hans bilder. Vi följer också hans debut som spelfilmsregissör med Reine Brynolfsson och Jonas Karlsson. Text-tv 299. Även i SVT1 5/2 och i SVT2 9/2.

-- Nicke

Vad var det för extra grå grej som var fasttejpad på kameran under Bollnäsfotograferingen. Såg ut som en liten kamera?

Undrade också va det var för grej han hade på sin kamera. I allafall så gillar jag hans bilder.

Förresten? Var det en mellanformats kamera han använde? Han gjorde såna enorma förstoringar. Kan man göra det med bra resulatat med en vanlig 35mm kamera annars.

C.H.R.I.S.T.I.A.N skrev:
Undrade också va det var för grej han hade på sin kamera. I allafall så gillar jag hans bilder.

Förresten? Var det en mellanformats kamera han använde? Han gjorde såna enorma förstoringar. Kan man göra det med bra resulatat med en vanlig 35mm kamera annars.

Ja man kan göra stora förstorningar med 35mm, samma typ av film som anväds i biofilmer som är oxå 35mm.
Mycket bra bilder som han har taget runt om i världen.

Nån slags videokamera var det nog som satt tejpad på Mamiya 7'an. Det gick en sladd till väskan han hade baktill.

Sen kan man ju undra vad han ska med film till...

/Erik

Jag tänkte att det kanske var en slags kamera som tog en digital bild samtidigt som han tog en analog bild.

JocheD skrev:
Vad var det för extra grå grej som var fasttejpad på kameran under Bollnäsfotograferingen. Såg ut som en liten kamera?

Det var antagligen tänkt att de skulle visa vad han såg med kameran. I dokumentären med James Nachtway gjorde de så. Man kan ju gissa att det inte funkade så bra i praktiken för dem.

Såg också filmen ..
Snyggt gjord och intressanta ämnen ..
Kameran var en Mamiya 7 ll Med extrasökare till vad som såg ut som en 43 F/4.5 . . + något annat som enligt vissa teorier alltså är en videokamera. .
Bra film och bra bilder iaf !

-Ale skrev:
Kameran var en Mamiya 7 ll Med extrasökare till vad som såg ut som en 43 F/4.5 . .

Både extrasökare och videokamera.

Märkligt att vi diskuterar kameror efter ett sånt här progam med många fantastiska bilder och en intressant personlighet.

-Ale skrev:
Såg också filmen ..
Snyggt gjord och intressanta ämnen ..
Kameran var en Mamiya 7 ll Med extrasökare till vad som såg ut som en 43 F/4.5 . . + något annat som enligt vissa teorier alltså är en videokamera. .
Bra film och bra bilder iaf !
Det satt en grej bredvid sökaren.(Du hann visst redigera inlägget.)

froderberg skrev:

Märkligt att vi diskuterar kameror efter ett sånt här progam med många fantastiska bilder och en intressant personlighet.
Tyckte det var intressant det han sa om Bollnäs att många undrade varför han tog så fula bilder. Och att han då kontrade med att det ser ju faktiskt ut såhär. Inte så som det ser ut i reklambroschyrer osv.

Sen förstår jag inte varför man alltid måste visa upp allt elände som finns ute i världen och alltid bege sig till de mest sargade och trasiga områdena. Även om det är viktigt naturligtvis, men det är också kul och viktigt tycker jag att visa upp att många av dessa länder också har mycket livskraft.

Merlin skrev:
Tyckte det var intressant det han sa om Bollnäs att många undrade varför han tog så fula bilder. Och att han då kontrade med att det ser ju faktiskt ut såhär. Inte så som det ser ut i reklambroschyrer osv.

Jag är också fascinerad av allt fult som finns, så jag förstår honom mycket väl.

Sen förstår jag inte varför man alltid måste visa upp allt elände som finns ute i världen och alltid bege sig till de mest sargade och trasiga områdena. Även om det är viktigt naturligtvis, men det är också kul och viktigt tycker jag att visa upp att många av dessa länder också har mycket livskraft.

Visst har han åkt på mycket elände. Men reportagen om boxning på Cuba och gymnastik handlar inte om elända. Inte heller reportaget om samer.

Men det är lättare för en tidning att motivera att skicka iväg någon om det hänt något än om allt är som det brukar vara.

Shit, så missade man det... Men går i repris i ettan på söndag 13.55 och på tvåan nästa fredag kl. 00.15, ifall det var någon mer som missade det...

froderberg skrev:

Haha , ja det är ganska tragiskt . .
Som du säger finner jag också Jens Assur som väldigt intressant och klyftig person ,
Och fotografin faller precis in min smak ..
Som jag sa tidigare så tyckte jag filmen behandlade intressanta ämnen och Assur hade mycket vettiga grejor att säga . .

Magnus:Jo det som är positivt har sällan högt nyhetsvärde.

Reportaget om Cuba var ju positivt ja, det stämmer.

jag tyckte konversationen om Ingvar Kamprad var kul, att han inte kunde förstå vad man ska med en bok till haha :)

mindre kul var väll den nya bossen på Expressen som tydligen inte fattar vad bra bildmaterial är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar