Annons

Akta er för komplett.se

Produkter
(logga in för att koppla)
pellapoo skrev:
Fredrik Hultquist... Det första jag gjorde när jag upptäckte de dubbla paketen var att maila dem. Jag fråga dem om de skickat med den extra hårddisken som en extra Julklapp (det var vid juletid det skedde) samt att jag inte beställt fler ex än den jag betalt för.

Jag fick inget mail tillbaka från dem, de påstår dock att de skickat en kopia om deras villkor vid beställning. Jag har förgäves försökt att leta upp detta brev men har inte hittat det. Jag hade nog plockat ut den andra hårddisken om jag vetat att jag skulle få betala för återfrakt och deras administrativa avgift.

Jo du har sagt det, men varför nöjer du dig med att inte få nått svar.

Varför låter du det gå så långt att posten måste skicka tillbaka grejerna på egen hand ?

Du borde ju skickat fler mail eller ringt dom innan situationen gick så långt som den nu gjorde.

Eftersom du inte plockar ut paketet och heller inte hörde av dig så framstår ju du själv som "skyldig" det måste du väl förstå själv ?

Fredrik Hultquist - Jag tycker inte att det är upp till mig att jaga efter dom i Juletid. Ett brev borde räcka. Jag hade inte en enda tanke på att det var jag som hade gjort fel heller. Jag var så säker på att jag hade rätt så jag kolla inte ens orderbekräftelserna.

I framtiden så får jag välja mellan att handla på Komplett o kolla noga varenda grej stämmer och att de inte försöker lura mig... eller bara lugnt tryggt o skönt handla från Dustin eller Inwarehouse.. valet e ganska enkelt.

Har jag fattat rätt?

Du har av misstag beställt två hårddiskar.

Du hade all möjlighet att läsa köpvillkoren.

Du fick två orderbekräftelser.

Du reagerade inte förrän bägge hårddiskarna låg på ditt postkontor.

Komplett kräver betalt enligt köpvillkoren.

Du anser inte att du har gjort något fel. Hmmm... "orderbekräftelsen var ju likadan det var bara ett litet nummer i ena hörnet som skiljde" ... "tycker det är grisigt av dem att kräva mig på hela beloppet" ... "Allt jag vet är att jag beställde 1 hårddisk" och som kronan på verket "Jag var så säker på att jag hade rätt så jag kolla inte ens orderbekräftelserna."

I din medlemsprofil presenterar du dig som "Omogen 28 åring som inte vill bli vuxen." Jo, du...

Ja du Bengt.. Va kan jag säga..

Jag vill återigen påpeka att jag anser att jag "inte" beställt 2 st hårddiskar. Komplett hävdar att jag gjort det.

Tråden har ju visat att "vissa företag" har vett att höra av sig om något förefaller vara konstigt med en order. Min order borde ju uppfattats som konstig.

Jag antar att jag måste beskriva problemet på ett annat sätt för att vissa skall förstå.

Tänk om en kund beställde 1 fotografi av mig, tex 1 foto på ett äpple. Beställningen sker via mail, men av misstag skickar kunden samma mail 2 ggr.
Skulle jag då kunna skicka 2 bilder på samma sak o kräva honom dubbelt betalt, o hänvisa till köpvilkoren? Låter ganska korkat va?
Skulle det inte vara ännu mer korkat om jag skulle säga till kunden att tyvärr så är det bara att betala för att alla mina ordrar inkommer automatiskt och jag har så mycket kunder så jag kan omöjligtvis kolla över alla beställningar.

Jag tar det ännu en gång så att även såna som Bengt hänger med. Jag beställde 1st hårddisk men jag fick 2 försändelser. När jag säger att jag inte beställt detta så hävdar Komplett att jag gjort det.

Jag har under ett årstid hämtat ut nära 50 försändelser av varor köpta på Internet. Inte vid ett enda tillfälle så har jag haft strul.. förutom "första" o sista gången jag beställde från Komplett. När jag nu märker att frekvensen verkar vara ganska hög på kunder som känner lurade av dem så bör det väl ändå ligga något i det jag skriver?

pellapoo skrev:
Ja du Bengt.. Va kan jag säga..

Du kan gå emot mina sakfel.

Jag vill återigen påpeka att jag anser att jag "inte" beställt 2 st hårddiskar. Komplett hävdar att jag gjort det.

och hänvisar till de två orderbekräftelser som du har tagit emot.

Tråden har ju visat att "vissa företag" har vett att höra av sig om något förefaller vara konstigt med en order. Min order borde ju uppfattats som konstig.

Subjektiv uppfattning, och dessutom kräver det ju att en och samma människa tar emot ordrarna, möjligen att en och samma människa packar bägge ordrarna. Vet vi att det är så? Kan det vara så att inkomna ordrar tas om hand automatiskt och fördelas mellan olika packstationer som bemannas av olika personer?

Jag antar att jag måste beskriva problemet på ett annat sätt för att vissa skall förstå.

Tänk om en kund beställde 1 fotografi av mig, tex 1 foto på ett äpple. Beställningen sker via mail, men av misstag skickar kunden samma mail 2 ggr.
Skulle jag då kunna skicka 2 bilder på samma sak o kräva honom dubbelt betalt, o hänvisa till köpvilkoren? Låter ganska korkat va?
Skulle det inte vara ännu mer korkat om jag skulle säga till kunden att tyvärr så är det bara att betala för att alla mina ordrar inkommer automatiskt och jag har så mycket kunder så jag kan omöjligtvis kolla över alla beställningar.

Alldeles riktigt. Det skulle vara korkat om du (en och samma människa) tar emot, behandlar och packar bägge beställningarna.

Jag tar det ännu en gång så att även såna som Bengt hänger med. Jag beställde 1st hårddisk men jag fick 2 försändelser. När jag säger att jag inte beställt detta så hävdar Komplett att jag gjort det.

Jag hänger med. Du hävdar att du inte beställt enligt de orderbekräftelser du tagit emot utan protester.

Jag har under ett årstid hämtat ut nära 50 försändelser av varor köpta på Internet. Inte vid ett enda tillfälle så har jag haft strul.. förutom "första" o sista gången jag beställde från Komplett. När jag nu märker att frekvensen verkar vara ganska hög på kunder som känner lurade av dem så bör det väl ändå ligga något i det jag skriver?

Frekvens? Hur många procent av kunderna pratar du om?

Bengt Johansson

Att de skickar samma bekräftelse samtidigt betyder väl inte att jag har beställt 2 st hårddiskar. Varför skulle det inte kunna vara en bugg i deras system?

Jag har ofta väldigt fullt upp med jobb, barn mm. Jag tycker inte att det är rimligt eller en hinner att kolla upp mina ordrar siffra för siffra. Jag gjorde en snabb överblick och tog förgivet att det rörde sig om samma brev som kom 2 gånger pga de ankom samtidigt. Eftersom jag reggade mig på Kompletts konto i samma veva så fullständigt rasade det in brev från dem. Det var allt från medlemsregistreringar till erbjudandebrev och orderstatus.

Är det en subjektiv uppfattning att tycka det är "konstigt" att någon beställer samma vara i två olika försändelser till samma namn och adress med någon minuts mellanrum? Finns det någon situation man i ett sånt tillfälle skulle vilja betala dubbel frakt? Jag tycker att det är en konstig order, och många med mig skulle inte kalla den uppfattningen subjektiv.

Du försvarar komplett på samma sätt som de gör själva med att säga att de är så stora o många anställda. Tycker snarare ett stort företag skulle vara måna om att inte låta en kund drabbas av ett fel i deras system. För dubbla ordrar borde inte kunna läggas på det sättet. Va hade hänt om de hävdat att jag gjort 100 beställningar av samma vara?

Tycker det är ganska enfaldigt av dig att be om statistik. Jag har iallafall fått fram 5st som säger att de upplevt samma sak. Det är en ganska hög siffra tycker jag.

pellapoo skrev:
Bengt Johansson
Johnsson.
Att de skickar samma bekräftelse samtidigt betyder väl inte att jag har beställt 2 st hårddiskar. Varför skulle det inte kunna vara en bugg i deras system?
Olika. Olika bekräftelser.
Jag har ofta väldigt fullt upp med jobb, barn mm. Jag tycker inte att det är rimligt eller en hinner att kolla upp mina ordrar siffra för siffra. Jag gjorde en snabb överblick och tog förgivet att det rörde sig om samma brev som kom 2 gånger pga de ankom samtidigt. Eftersom jag reggade mig på Kompletts konto i samma veva så fullständigt rasade det in brev från dem. Det var allt från medlemsregistreringar till erbjudandebrev och orderstatus.
Fullt mänskligt, men det betyder ju att du har fått all information om dina beställningar utan att protestera.
Är det en subjektiv uppfattning att tycka det är "konstigt" att någon beställer samma vara i två olika försändelser till samma namn och adress med någon minuts mellanrum? Finns det någon situation man i ett sånt tillfälle skulle vilja betala dubbel frakt? Jag tycker att det är en konstig order, och många med mig skulle inte kalla den uppfattningen subjektiv.
Ja, att tycka är subjektivt.
Du försvarar komplett på samma sätt som de gör själva med att säga att de är så stora o många anställda. Tycker snarare ett stort företag skulle vara måna om att inte låta en kund drabbas av ett fel i deras system. För dubbla ordrar borde inte kunna läggas på det sättet. Va hade hänt om de hävdat att jag gjort 100 beställningar av samma vara?
Deras system verkar inte vara speciellt bra på att fånga kundernas fel, och i så fall är det dåligt, tycker jag. Själva felet i det här fallet verkar dock du stå för.
Tycker det är ganska enfaldigt av dig att be om statistik. Jag har iallafall fått fram 5st som säger att de upplevt samma sak. Det är en ganska hög siffra tycker jag.
Du använde uttrycket "hög frekvens" och jag undrade vad det betydde. Det vet jag fortfarande inte. 5 missnöjda kunder totalt, hos ett företag som säljer för 200 miljoner kronor i månaden, låter som en extremt låg frekvens

Utan att ge mig in i pajkastningen ska jag försöka komma med lite "fakta".
Jag har en kompis som jobbar på en av de större datafirmorna i Sverige och jag har varit där på studiebesök och sett hur det går till.
Alla ordrar som kommer via internet eller som läggs in av säljare skrivs omedelbart ut som en packsedel på en matrisskrivare på lagret där första bästa person tar tag i det pappret som skrivs ut (ett papper per order!)
När jag varit där har det alltid varit minst 5 personer som packar och möjligheten att samma person packar två ordrar "i rad" förefaller som väldigt liten. Jag betvivlar också att dom går och pratar med varandra om vad som läggs i paketen.

Annars förstår jag inte vad eller vem som skulle reagera på detta?
En hårddisk känns inte som en konstig order...?

Min kompis på datafirman har också berättat att dom varje dag drabbas av folk som inte hämtar ut sina paket och vad händer då?
Jo, dom får själva åka till posten och lösa ut paketen (2 x postens dyra frakt + tiden det tar att åka till posten och tillbaka).
Jag tror inte att någon datafirma skulle göra detta gratis.
Dom har t.o.m. diskuterat möjligheten att helt slopa Posten för att det är för enkelt att strunta i en försändelse utan använda fraktare (typ UPS) så paketen helt säkert blir levererade.

Men egentligen är detta en ointressant diskussion.
Tobias har ju bestämt att han inte ska köpa mer saker därifrån och det är väl bra med det? Komplett mister en kund så det är ju dom som drabbas i slutändan.

ulrik74 skrev:
Utan att ge mig in i pajkastningen
Nja, kanske en aning pajdeg i mitt första inlägg... :) Sedan försökte jag vara saklig.
där första bästa person tar tag i det pappret som skrivs ut (ett papper per order!)
När jag varit där har det alltid varit minst 5 personer som packar och möjligheten att samma person packar två ordrar "i rad" förefaller som väldigt liten. Jag betvivlar också att dom går och pratar med varandra om vad som läggs i paketen.
Alltid lika kul att gissa rätt! Förresten - "Går och pratar med varandra...?!" Kände jag en aning pajdoft där?
Men egentligen är detta en ointressant diskussion.
Jomenvisst! *asg* Hejdå!

Tobias, det är ju så uppenbart att det är du som gjort fel. Sluta sura och se det istället som att du har lärt dig hur du inte ska göra nästa gång.

Hörs i nån annan diskussion, lycka till med dina kommande beställningar!

"Är det en subjektiv uppfattning att tycka det är "konstigt" att någon beställer samma vara i två olika försändelser till samma namn och adress med någon minuts mellanrum? Finns det någon situation man i ett sånt tillfälle skulle vilja betala dubbel frakt? Jag tycker att det är en konstig order, och många med mig skulle inte kalla den uppfattningen subjektiv."

Det beror ju på om du pratar om ett litet företag med 1 eller ett par anställda där varje e-order passerar samma person någon gång i kedjan..

Kan du inte göra ett test och göra en dubbel order även hon Dustin som är ofelbara enligt dig och se om de reagerar, testa gärna några andra ehandels företag som skickar stora mänger paket varje dag, kanske discshop.

Richards skrev:
Komplett är bra. Ännu bättre är att de har kontor i Göteborg.

Idiotisk tråd!

Jamen har dom kontor i Göteborg. Då är det okey. NOT. Jag kommer aldrig mer handla av dom, och det verkar som fler verkar hålla med mig.

Idiotiskt inlägg...

När man läser en del inlägg i tråden så tror jag nästan Komplett tjänar mer på att slippa ha dem som kunder med tanke på personalkostnaden att makulera ordrar, svara på mail och i telefon, samt administrationen för returernade postpaket som måste packas upp och återinföras i inventarieregistret.

Så stor marginal är det inte på datorprylar, och personal är dyrt.

Jag har handlat på komplett, där har allting fungerat bra, har också handlat en del på datorbutiken och fått både felaktiga saker och saker som inte är fullt kompatibla eller med andra strul. Med ett telefonsamtal, en vettig felsökning och en bra beskrivning samt varor i oklanderlig skick har jag aldrig behövt betala en enda fraktsedel själv. Butikerna har alltid löst det med retursedel. Även då jag fick byta en vara som hade misstänkt kompabilitetsproblem långt efter tiden som ångerrätten medger.

Att brusa upp hjälper absolut ingen, allra minst den som brusar upp då det oftast blir sämre välvillighet från företagets sida.

Ibland kan man tycka att det borde vara obligatorisk för alla att jobba inom olika serviceyrken något år eller så i livet. Att själv stå på andra sidan någon gång ger en viss förståelse för hur saker och ting kan vara.

Senast ändrad:
Har handlat på Komplett.se vid flera tillfällen under många år och har aldrig haft problem med dem! kalasbra tycker jag.

Hej!

Först och främst, det är alltid tråkigt när någon kund är förgrymmad på oss. Vårt mål är givetvis att ha så många nöjda kunder som möjligt.

Orderförfarandet är som följer:

Klockan 14:26 2005-12-13 lägger kunden den första ordern. Denna order läggs mot postförskott.

Klockan 14:33 2005-12-13 lägger kunden den andra ordern. Denna order läggs mot visakortsbetalning.

Båda beställningarna kommer från samma IP-adress och ingen blev avbeställd.

Uppprepar att jag tycker det är mycket tråkigt att kunden känner att vi på något sätt behandlat hans ärende felaktigt, men att ta ut avgift för outhämtat paket är vi långt ifrån ensamma om i denna bransch.

Vad jag förstår upplever kunden att vi behandlat honom på ett otrevligt/snorkigt sätt. Det är lite svårt för mig att uttala mig om bemötandet i detta specifika fall, men det är givetvis inte ett gott betyg. Vi prioriterar service oerhört högt upp på listan, och jag finns här om du känner att du närmare skulle vilja förklara på varför du upplevde vårt bemötande som snorkigt. Skicka gärna PM :)

Mvh
Sebastian
Komplett.se

ulrik74 skrev:
Utan att ge mig in i pajkastningen ska jag försöka komma med lite "fakta".
Jag har en kompis som jobbar på en av de större datafirmorna i Sverige och jag har varit där på studiebesök och sett hur det går till.
Alla ordrar som kommer via internet eller som läggs in av säljare skrivs omedelbart ut som en packsedel på en matrisskrivare på lagret där första bästa person tar tag i det pappret som skrivs ut (ett papper per order!)

Annars förstår jag inte vad eller vem som skulle reagera på detta?

Ordersystemet är väl datorstyrt? Det är inte speciellt svårt att lägga in en koll för att kolla att det inte kommer in flera ordrar från samma kund inom en begränsad tidsrymd.

Speciellt nu när folk gör beställningar via webben så är det inte så ovanligt att det klickas både två och tre gånger eller så kanske någon går tillbaka en sida och går fram igen och då kan vissa system posta en gång till. Eller att någon laddar om en sida och ordern postas igen.

Det är ju bara att titta på diverse kommentarer och inlägg lite här och där runt cyberspace så kan man se samma inlägg flera gånger efter varandra.

När det rör sig om pengar så måste helt enkelt de automatiska kontrollerna vara bättre.

Då var det ganska klart att det var kunden som klantat sig.

7 minuter mellan de båda beställningarna och den första mot PF och den andra mot kontokort. Känns som kunden kanske tyckte det var billigare att slippa PF avgiften och gjorde en ny order mot kortbetalning istället.

Ett datorsystem byter inte betalsätt om man dubbelklickar (7minuter mellan klickan isåfall)

Arctic skrev:
Ordersystemet är väl datorstyrt? Det är inte speciellt svårt att lägga in en koll för att kolla att det inte kommer in flera ordrar från samma kund inom en begränsad tidsrymd.

Speciellt nu när folk gör beställningar via webben så är det inte så ovanligt att det klickas både två och tre gånger eller så kanske någon går tillbaka en sida och går fram igen och då kan vissa system posta en gång till. Eller att någon laddar om en sida och ordern postas igen.

Det är ju bara att titta på diverse kommentarer och inlägg lite här och där runt cyberspace så kan man se samma inlägg flera gånger efter varandra.

När det rör sig om pengar så måste helt enkelt de automatiska kontrollerna vara bättre.

Bara att haalla med...Ibland kan det haka upp sig..en varning i systemet om naagon bestaeller samma vara inom ett dygn kanske, saa finns det marginal... Borde gaa att fixa eller..?Daa kan man kanske faa goera fel utan att det kostar.Har dock sjaelv aldrig varit med om det..

brasse Bosse skrev:
Bara att haalla med...Ibland kan det haka upp sig..en varning i systemet om naagon bestaeller samma vara inom ett dygn kanske, saa finns det marginal... Borde gaa att fixa eller..?Daa kan man kanske faa goera fel utan att det kostar.Har dock sjaelv aldrig varit med om det..

Hej,

även om vi väldigt gärna skulle vilja se något liknande, främst för att undvika besvikna kunder, så är det svårt att sätta i system.

Detta beror på flera orsaker:

1) Vissa företag/privatpersoner beställer på detta sättet utan att det är något "fel" med det. Kan hända att man inser att man behöver 6 och inte 3 diskar som man beställde ursprungligen. Lägger därför en extra order kort efter ursprungsordern-.

2) Kan vara att man har en kompis över som även han vill ha en disk och att man beställer en extra.

3) Om man inte får tag i personen - vad gör man då? Man riskerar då att leveransen blir försenad och kund blir upprörd pga uppskjuten leveranstid.

Med tusentals ordrar varje dag blir det svårt att sätta något i system som gör alla nöjda. Även om vi själva gärna skulle sett det, blir det väldigt tidskrävande för alla parter. Som sagt, vissa manuella kontroller görs då och då, och givetvis även varningsflaggor om det ser ut som ett uppenbart systemfel, men ett automatiserat system som skulle funnit ex. dessa två beställningar och trott att något var galet, är svårt att konstruera.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar