Annons

Aj aj Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Gråmulet i västra Sthlm

GrAcK skrev:
Nej, det behöver man inte. Allt man behöver göra är att köra auto levels i PS.

Gör inte det då ;)

Om det finns någon missnöjd D70-ägare som vill bli av med sin kamera köper jag gärna den.
 
Hmm

Ja, som sagt. Jag tycker kameran avbildade himlen rätt så bra. Jag upplevde den precis så där grå som kameran reproducerade den. Håller med om att om man betraktar bilden *MYCKET* noga kan man ana en mycket liten förskjutning i färgerna. På mej verkar det som PS har distorderat bilden och mina upplevelser. Men, jag är inte alls van vid digitalkameror. D70 är min första och himmelsbilden en av de första 10. Det kanske har avgörande betydelse om auto-levels i PS sabbar allt, framtiden får väl utvisa. När man scannar in bilder är det få bilder som blir bättre av att använda den PS funktionen, där känner jag mej på fastare mark.

mvh

Ebbe
 
Re: Hmm

SM0EPM skrev:
Ja, som sagt. Jag tycker kameran avbildade himlen rätt så bra. Jag upplevde den precis så där grå som kameran reproducerade den. Håller med om att om man betraktar bilden *MYCKET* noga kan man ana en mycket liten förskjutning i färgerna. På mej verkar det som PS har distorderat bilden och mina upplevelser. Men, jag är inte alls van vid digitalkameror. D70 är min första och himmelsbilden en av de första 10. Det kanske har avgörande betydelse om auto-levels i PS sabbar allt, framtiden får väl utvisa. När man scannar in bilder är det få bilder som blir bättre av att använda den PS funktionen, där känner jag mej på fastare mark.

mvh

Ebbe

Jag är inte heller särskilt avancerad fotograf, har precis min första DSLR (en Nikon D70 :).

Jag är säker på att D70 tar jätte fina bilder och att det förmodligen inte alls kommer vara några problem med bildkvaliten. Ville bara vidarebefodra informationen jag snappat upp på annat håll.

/Viktor
 
Ett litet råd till er som köpt D70.

Börja inte söka fel utan ge er ut & fotografera. Jag kan nästan garantera att ni kan använda den i många år utan att hitta denna defekt som nämns här, skulle nåt annat krångla så märker ni nog detta under garantitiden.

Om man, som så många, söker efter fel så kan man ge sig den på att man hittar dem. Jag vet många som läst om detta med heta & döda pixlar för att sedan sätta på objektivlocket & fotografera samt därefter söka efter dem, dom flesta hittar också ett gäng...

När man sedan frågar om dom någonsin sett dessa på sina normala bilder så svarar dom flesta nej (undantag finns självfallet).

Jag kan ge mig den på att man kan hitta defekter på de flesta kameror som byggts under 100 år om man söker, idag har internet + enkelheten att med digitalkameror ta bilder utan kostnad gjort att detta felsökande blivit en farsot. Att man dessutom kan förstora bilderna flera hundra procent på sin skärm gör ju inte saken bättre...

Titta på 300D, hur många fel var det inte på dem enligt många medlemmar här på FS. Man var inte nöjd med skärpa m.m... Idag så verkar det ganska så lugnt!

Ut & fota med er istället!

/Larsa
 
Ta det lungt..

Om någon störs av detta lite mystiska fenomen så tänk på att japaner är bland dom mest pedantiska människor som finns. En liten ändring i mjukvaran, så är det fixat. Vi vill nog inte veta alla lustigheter som redan fixats.. och det gäller nog alla digitala kameror.

Men vi som sitter och pillar på en D70 just nu..
Visst är den trevlig ! Höjde värdet på min halvtaskiga telezoom direkt ! (höga iso-tal och hörnen beskurna :) Spegelljudet hör nog till de trevligaste jag hört.
 
Re: Ta det lungt..

Martin74 skrev:
Spegelljudet hör nog till de trevligaste jag hört.

Ja, jag har kanske itne hört så många DSLR:er eller SLR:er men de få jag har att jämnföra med så låter ljudet från D70 som ljuv musik i öronen! ;D
 
Ja.. visst är det så.... MEN, precis som med 10D's "berömda" fokusproblem. Så lär väl detta var Nikons lilla "problem". Man kanske inte bör ignorera det helt. Det kanske är ett faktiskt fel på en del kameror..


/Jeppe - helt problemfri och alltid i fokus ;)
 
Pratade med Nikon Sverige idag...

Pratade med Nikon Sverige idag. De lät meddela att det första klagomålet kommit in idag och att de nu uppmärksammat huvudkontoret i Tokyo. Känns viktigt att sätta pressen på Nikon så att de tar tag i frågan och åtgärdar eventuella fel. Har under en längre tid tänkt köpa 300D men på senare tid har jag intresserat mig för D70 (om nu inte dessa problem är allvarliga kommer jag att effektuera köp när nästa kit dyker upp i min lokala Expertbutik).
 
Men vad kan man tänka sig hända om ex. nikon fixar problemet i dom nya kamerorna som komer ut från fabrik nu och inte det går att fixa på dom som redan finns ute nu hos kunderna? Får man en ny eller? Hehehe bara en liten undran om det skulle kuna bli så!!

D.G
 
//////////
Why is it that only people in certain parts of Asia are having this problem with their D70's? No one in Europe is having problems. If you ask me, this is some kind of a plot to keep sales of the D70 down by competing companies. Why would shutter speed cause a color cast? This is all very fishy.
//////////

hmm det kanske är en plot :)
 
Nää det e nog ingen plot, är nog bara en barnsjukdom som med alla andra nya produkter som rushas ut på marknaden innan de testats ullt ut. Tror att ni D70 köpare kan vara lugna :)
 
Det verkar ju ivartfall väldigt sällsynt att det blir så illa som på det där hustaket. För övrigt en skitbild - den dag moiré totalsabbar en bra bild jag inte kan ta om, och det inte heller går att fixa med lite efterbehandling, ja då kan man väl tänka sig att bli riktigt upprörd.

Jag har plåtat runt 700 bilder (inkluderar en del buffertester förvisso :) med min D70 nu och inte sett något dylikt det där - fast hmm, jag har kanske inte zoomat in tillräckligt och detaljstuderat pixlarna på mina bilder... :)
 
Hur gjorde folk förr, innan Internet och digitalkameror? Brände man av 10 rullar med sin nya FE2 på tegelväggar och skrev sedan långa insändare till diverse fototidningar om alla "brister" man hittade?

Eller är det en ny ras, Homo Digitalus, som har uppstått?
 
Bra sagt, Christer!

Christer: Bra sagt!

Även om Nikon självfallet måste ta sitt ansvar att undersöka,och eventuellt rätta till dessa fel, verkar hela grejen otroligt uppblåst!

Tänk på att bilden med moirén på taket är en utskärning av en liten bit av en bild, INTE orginalbild - dessutom är det ju som sagt en skitbild =)

Tack för dina synpunkter, Christer! Varje gång jag tvekar ifall jag borde beställa en D70 går jag in på din sida med testbilder, och vips, så är mina negativa tankar som bortblåsta :p~

Är som det sas i en annan tråd ett typiskt fall av alldeles för många "measurebators" i samma forum: http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.