Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Scala

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
rensade frysen och hittade en "gammal" Agfa Scala sv/vit diafilm.
Går det fortfarande att få dom frankallade ? och i så fall var någonstans ?
 
Okej..då var det väl tekniken som dr5.com var ensamma om..eller nåt.. Det står något om det på deras "något" röriga sida ;)
 
Ingen fara, Jeppe... jag upptäckte att jag missade en liten extra ;) i mitt svar. Så om det lät barskt så var det inte menat så!
 
Vad betalar ni per rulle scala (film, framkallning & porto) och hur lång tid brukar det ta att få rullarna framkallade från dr5?


En liten fundering..

Personligen tycker jag att svartvitt är mer tilltalande än färg när det gäller gatufoto. Det är också en skönare känsla att titta på diabilder än papperskopior. Scalan förenar ju dessa två saker och gör det, vad jag har kunnat läsa mig till, relativt bra. Nackdelen är förstås att det kan bli ganska kostsamt att använda scalan om man förbrukar mycket film under ett år. Därför har denna tanke slagit mig: borde det inte gå att ta fram ett filter eller liknande som neutraliserar färger och gör dessa till gråskalor istället?

Då skulle man kunna skruva på filtret på sin projektor, projicera sin vanliga färgdiafilm och ändå få en svartvit bild på duk. Kanske helt orealistiskt...? :)
 
forstheim skrev:
Vad betalar ni per rulle scala (film, framkallning & porto) och hur lång tid brukar det ta att få rullarna framkallade från dr5?


En liten fundering..

Personligen tycker jag att svartvitt är mer tilltalande än färg när det gäller gatufoto. Det är också en skönare känsla att titta på diabilder än papperskopior. Scalan förenar ju dessa två saker och gör det, vad jag har kunnat läsa mig till, relativt bra. Nackdelen är förstås att det kan bli ganska kostsamt att använda scalan om man förbrukar mycket film under ett år. Därför har denna tanke slagit mig: borde det inte gå att ta fram ett filter eller liknande som neutraliserar färger och gör dessa till gråskalor istället?

Då skulle man kunna skruva på filtret på sin projektor, projicera sin vanliga färgdiafilm och ändå få en svartvit bild på duk. Kanske helt orealistiskt...? :)

Japp, det är helt orealistiskt. Ren smörja. ;-)

Ärligt talat: det är ganska orealistiskt. Det finns filter, jag har för mig de är bruna, som man kan använda för att trolla bort upplevelsen av färg när man komponerar en bild. Men detta är alltså brunt, dvs hela världen blir brun igenom filtret. Men det går inte att använda på en projektor av den anledningen. Rent vetenskapligt tror jag att det är oerhört komplext att bygga en optisk apparat som omvandlar färgbilder till svartvit "live" eller i realtid.

Angående Scala.

Jag säger: skippa Scalan om du inte har massor i frysen.

Om du kollar på dr5.com så får du reda på att de gör svartvita dia av nästan vilka svartvita filmer som helst! Ilford FP4+ ger neutrala toner och skarpt resultat. Leta på hemsidan, det finns massor med info! Bl a priser, resultat, mm.
 
Om någon av er gubbar fortfarande sitter och trycker på Scala kan jag "avslöja" att det går att framkalla den själv med Ilfosol 3, om man kan leva med att få den som negativ. 20 grader, 7,5 minuter.
Finns exempel på mitt flickr-flöde.
 
Oj, forumtrådsarkeologi i den högre skolan... :)

Som kuriosa kan jag nämna att nätbutiken Fotoimpex sitter och klämmer på ett gäng Scala-rullar à 35 euro för ett fem-pack. För den som känner sig manad. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.