Annons

Agfa Scala svar-vit dia, var köper jag denna

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Är i behov av Agfa Scala (iso 200)svart-vit dia. Vet någon var jag kan köpa på denna?
Gärna i Stockholmstrakten.

Mvh
Jesper

Vad jag har hört blir det svårt att hitta denna i Sverige. Ska finnas nåt ställe i Tyskland. Sök på forumet så hittar du svar på detta.

Mange

Har precis snackat med Kameradoktorn i Stockholm och dom har filmen inne!
130 kr/st alt 635 kr för fem rullar (exkl framkalling)

H
Jesper

Bara nyfiken, var framkallas den. Det är väl någon specialframkallning om jag minns rätt?

/Tomas

Närmaste labb är i Frankrike, men billigast att framkalla i USA.

Agfa Scala kan även beställas på YFO dvs www.yfo.se

Niklas Wibom
www.niklaswibom.com
www.modellguiden.com

En kille i våran fotoklubb gjorde possitiv av röntgenfilm, men hävdade att vilken s/v film som helst gick bra (det finns ju dyra reverseringskit). Men han gjorde det med egen kemi. Principen var rätt enkel menade han. Så som jag förstod det:

* Exponera filmen
* framkalla filmen (men fixa inte). Silverhalliden blir silver.
* fixa inte efter framkallningen
* blek i bad av kaliumpermanganat och svavelsyra (ej konc!!!). Silvret försvinner min inte silverhaliden som kan exponeras igen. Den finns ju kvar där lågdagrarna skulle varit men inte där högdagrarna var.
* Exponera filmen för fullt (han använde byggstrålkastare)
* framkalla igen som vanligt med stop fix och skölj.

Påpekas skall göras att killen är erfaren kemist och kaliumpermanganat och svavelsyra kan sluta i olycka om man inte gör det rätt. Det borde gå att hitta recept på nätet på detta. Possitiven han gjorde var på storformat vilket skulle bli maffigt om det inte varit för att han använde röntgenplåtar som han fått gratis för att prova ut processen. De hade av tillverkningen en tjock och rellativt mörk bas.

Ett alternativ skulle kunna vara att kontaktkopiera ett vanligt svartvitt negativ på lithfilm och sedan framkalla i vanlig pappersframkallare med tvåbadsmetod för att styra kontrasten. Photax säljer Efke Reprolith OP12 i bladfilmsförpackningar ned till 6x9cm. En 100-pack sådan film kostar 148:-. Man säljer också mjukframkallaren Selectol Soft som används t.ex i kombination med vanlig Dektol för kontrastregleringen. Lithfilmen har klarare bas än vanlig film och bör därför lämpa sig för detta. Vill man ha ett större diapositiv kan ju filmen istället sättas i förstoringsapparaten och kopieras på vanligt sätt med lithfilmen istället för fotopapper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar