Som gammal Agfa entusiast och Europa-patriot känner jag mig givetvis bedrövad. Agfa har länge varit en av världens bästa filmtillverkare - nej, de har länge varit världens bästa filmtillverkare - men tyvärr har de haft bekymmer med distributionen.
Agfa RSX är ju en klassiker vad gäller neutralitet, korrekt färgåtergivning och skärpa. En fantastisk film som jag gärna använder. Men den blir lätt missförstådd - jag såg en recension som klagade på att Agfa inte hade en RSX 400 och därför körde han Fuji. Men RSX 200 är gjord för att pressas ett steg = RSX 400. Hur många kunder har Agfa tappat på grund av att de inte har förstått detta (för att Agfa varit dåliga på att tala om det)? Sedan så är det helkul att köra RSX i framkallare för negativ film, finns ingen film som är lika lämpad för detta som RSX.
Klassiken APX med Rodinal (världens äldsta framkallare) är ju helt fantastisk och jag har fortfarande ett par rullar kvar i kylen.
Det finns mycket gott att säga om Agfa, men i Sverige har varumärket allt mer försvunnit fast många kört med Agfa utan att de vetat om det (postorderlabbfilm brukar vara ompacketerad Agfa av generationen innan den som Agfa sålt under eget namn).
Agfa har i min bok alltid stått för klara, rena färger och utmärkt balans och stabilitet. En film jag gärna tagit med på resa.
Agfa är idag två företag: AgfaGevaert, som riktar sig mot industriella tillämpningar, som exempelvis medicinsk utrustning, och AgfaPhoto, som har filmerna, framkallarna, papperet och även tillverkar utrustning för minilabb och lösningar för detta. Jag har alltid varit nöjd med mina digitala bilder som framkallats på Agfas labb, med Agfas papper. AgfaNet mjukvara tycker jag är en fantastisk idé som tyvärr marknadsförts dåligt, men smidigare att använda finns inte. Jag kör alltid AgfaNet för mina digitala bilder och jag blir ledsen, faktiskt förkrossad, om jag inte får fortsätta med detta.
Jag hoppas det ordnar sig för dem...
Hälsningar
/* Roland