Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa hotas av konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:

Jag ger inte mycket för digitalvärldens domedagsprofeter som dödförklarar filmen med jämna mellanrum. Visst, konsumentfilmer i vart och varannat snabbköp försvinner och även så hos de flesta mindre fotohandlare, yrkesfotografer blir heldigitala men jag tror man underskattar entusiasterna. [/B]

Jag håller med fullt ut, underskatta aldrig en entusiast. Man slutade att tillverka platinapapper på 1920-talet, men det finns ju fortfarande många som gör sitt eget.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Jag håller med fullt ut, underskatta aldrig en entusiast. Man slutade att tillverka platinapapper på 1920-talet, men det finns ju fortfarande många som gör sitt eget.

MVH/Stefan
Men det är väl antagligen lite enklare än att göra sin egen T-max 100 ;). Tro om det står information på unblinking eye om hur man gör platinapapper, måste kollas.

Galaxens President skrev:
Men det är väl antagligen lite enklare än att göra sin egen T-max 100 ;). Tro om det står information på unblinking eye om hur man gör platinapapper, måste kollas.

Det är inte enkelt att vara entusiast :)

Allvarligt talat, visst kommer film att finnas kvar under lång tid framöver, men urvalet kommer ju att minska kraftigt. Likaså kommer urvalet av fotopapper att fortsätta minska. Men de har ju redan lagt ner Bromesko, så det värsta slaget har ju redan utdelats.

Stefan

Som gammal Agfa entusiast och Europa-patriot känner jag mig givetvis bedrövad. Agfa har länge varit en av världens bästa filmtillverkare - nej, de har länge varit världens bästa filmtillverkare - men tyvärr har de haft bekymmer med distributionen.

Agfa RSX är ju en klassiker vad gäller neutralitet, korrekt färgåtergivning och skärpa. En fantastisk film som jag gärna använder. Men den blir lätt missförstådd - jag såg en recension som klagade på att Agfa inte hade en RSX 400 och därför körde han Fuji. Men RSX 200 är gjord för att pressas ett steg = RSX 400. Hur många kunder har Agfa tappat på grund av att de inte har förstått detta (för att Agfa varit dåliga på att tala om det)? Sedan så är det helkul att köra RSX i framkallare för negativ film, finns ingen film som är lika lämpad för detta som RSX.

Klassiken APX med Rodinal (världens äldsta framkallare) är ju helt fantastisk och jag har fortfarande ett par rullar kvar i kylen.

Det finns mycket gott att säga om Agfa, men i Sverige har varumärket allt mer försvunnit fast många kört med Agfa utan att de vetat om det (postorderlabbfilm brukar vara ompacketerad Agfa av generationen innan den som Agfa sålt under eget namn).

Agfa har i min bok alltid stått för klara, rena färger och utmärkt balans och stabilitet. En film jag gärna tagit med på resa.

Agfa är idag två företag: AgfaGevaert, som riktar sig mot industriella tillämpningar, som exempelvis medicinsk utrustning, och AgfaPhoto, som har filmerna, framkallarna, papperet och även tillverkar utrustning för minilabb och lösningar för detta. Jag har alltid varit nöjd med mina digitala bilder som framkallats på Agfas labb, med Agfas papper. AgfaNet mjukvara tycker jag är en fantastisk idé som tyvärr marknadsförts dåligt, men smidigare att använda finns inte. Jag kör alltid AgfaNet för mina digitala bilder och jag blir ledsen, faktiskt förkrossad, om jag inte får fortsätta med detta.

Jag hoppas det ordnar sig för dem...

Hälsningar
/* Roland

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto