Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Agfa hotas av konkurs
- Trådstartare ulltand
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Himla trist! Fast samtidigt vete sjutton om jag förstår den där meningen "inte hunnit parera.."
Tror inte det är bara Agfa som känner av minskning av film mm och tycker nog att filmtillverkrna borde ha börjat kollat över fler komplement och så för länge sedan..
Fast jag har just gynnat dem med lite shopping av kemi iaf och hoppas de ska kunna finnas kvar för alltid..
Tror inte det är bara Agfa som känner av minskning av film mm och tycker nog att filmtillverkrna borde ha börjat kollat över fler komplement och så för länge sedan..
Fast jag har just gynnat dem med lite shopping av kemi iaf och hoppas de ska kunna finnas kvar för alltid..
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det gick ju bra för Ilford även om de gick ut med liknande info för ett tag sedan. Sedan inbillar jag mig att de traditionella stora Kodak, Fuji, Ilford, Agfa har det svårare än mindre billigare tillverkare som många entusiaster verkar gilla, t.ex. maco och efke, fotokemika etc, eller?
BTW: Ulf gillar du själv agfas produkter och är intresserad (såg att du bara hade digitala prylar i din kameraväska)? Inte för att jag vill skjuta någon budbärare men ibland verkar finns det digitalfotografer som gillar att gnugga sådant här i ansiktet på sådana som gillar det analoga mörkrummet.
BTW: Ulf gillar du själv agfas produkter och är intresserad (såg att du bara hade digitala prylar i din kameraväska)? Inte för att jag vill skjuta någon budbärare men ibland verkar finns det digitalfotografer som gillar att gnugga sådant här i ansiktet på sådana som gillar det analoga mörkrummet.
ulltand
Aktiv medlem
Såg texten när jag kollade nyheter, och tyckte det kunde vara av intresse för andra fotografer.Galaxens President skrev:
Ingen annan tanke än så bakom.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Är du säker att det inte bara var labbet?Per skrev:
Bra - Dö Agfa, DÖ!
-jag har fortfarande inte förlåtit film-tillverkaren för att jag kom hem från Nya Zeeland och framkallade 20 rullar gul-grön-blaskig diafilm, som jag som total nybörjarfotograf laddade upp med innan jag åkte ner!
/Per
/Richard (som aldrig testat agfas film, bara papper)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Okidok, då får jag tacka.FILM) (ulltand skrev:
Såg texten när jag kollade nyheter, och tyckte det kunde vara av intresse för andra fotografer.
Ingen annan tanke än så bakom.
ulltand
Aktiv medlem
Vill du läsa fler fotorelaterade nyheter så hade Metro ett par spännande i dagens nummer:Galaxens President skrev:
Okidok, då får jag tacka.
Killen som mobilfotade en tjej under kjolen (förstasidan) och så en snubbe som höll på att få stryk av Conexvakter när han testade sitt minneskort (längst ner på sidan 4).
http://www.metro.se/content/acrobat/riks/SERIK_20050527_A_Metro.pdf
Jag är övertygade om att FS-medlemmarna själva kan hitta fotonyheter, men ibland blir det intressanta diskussioner av dem här på forumet om man tipsar.
ulltand
Aktiv medlem
http://www.connex.info/ConnexTemplates/Page____1587.aspxBendro skrev:
Vadå..är det fotoförbud på T-centralen?
Det står inget, vad jag kan hitta iaf, om fotoförbud för privatpersoner.
Ikophot
Aktiv medlem
Läste artikeln om Connex och fotografen, så det är ok att hota folk med våld och förstörelse av egendom om det sker på avstånd? man häpnar över Connex och dess chefer, och lite OT.
jag hoppas att Agfa överlever, vill inte mista Rodinal och RSX vem vet Efke kanske köper upp rättigheterna
jag hoppas att Agfa överlever, vill inte mista Rodinal och RSX vem vet Efke kanske köper upp rättigheterna
Graal
Avslutat medlemskap
Ikophot skrev:
jag hoppas att Agfa överlever, vill inte mista Rodinal....................
Man kan ju blanda till den själv, inte särskilt svårt för receptet finns ju sedan slutet av 1800-talet.
Brejdol
Aktiv medlem
Bendro skrev:
Vadå..är det fotoförbud på T-centralen?
Inte bara på T-centralen. Har en kollega som skulle filma ett inkommande tåg på Kista station., hon blev bortsläpad av 2 vakter... Inte illa gjort av en bildlärare i 60 års-åldern. T-banan är ingen allmän plats, och Connex är ju livrädda för negativ publicitet, och vill därför kontrollera all information.
Som vanligt är det ju så att alla fotograferar med kompaktkameror och mobiler helt ohindrat, men drar du upp en systemkamera eller filmkamera på stativ åker du ut direkt. Vad jag har förstått är det nästan bara nyhetsredaktionerna på tv och de stora tidningarna som får tillstånd att fota där.
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
lottae skrev:
Himla trist! Fast samtidigt vete sjutton om jag förstår den där meningen "inte hunnit parera.."
För att fortsätta tråden med Agfa....
och lämna problemen med stockolms interna kommunikationer...
Agfa har nog förberett sig. Agfa är ju numera två företag, den analoga film osv verksamheten ligger i ett eget bolaf Agfa Photo.. och det är det som ligger risigt till.
Den som är intresserad kan ju även leta fram den amerikanska fotoskribenten Thom Hogan och hans framtidsspådom över 2005... där han om jag inte missminner mig förutspådde just att flera filmtillverkare skulle fördsvinna under året pga krympande marknad...
och att de digitala kompakterna tar över.. tex Nikon, inga analoga i nordamerika efter 2006...
Jag tror att kodak redan har lagt om, film och engångskameror för östeuropa och vissa delar av asien resten digitalt efter år... vad det nu var.
Det analoga kommer säkerligen att finnas kvar länge men kartan över leverantörer kommer att ritas om kraftigt, och analogt kommer säkert att kosta betydligt mer än i dag och komma från delvis andra leverantörer.
/b
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Vilka film/kemi/papperstillverkare har försvunnit hittils sedan digitalfotografins intåg?
BTW: För vilka skriver Thom Hogan?
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Vilka film/kemi/papperstillverkare har försvunnit hittils sedan digitalfotografins intåg?
1973 nmär jag började fotoskolan skrev min lärare upp de tre ledande leverantörerna på marknaden.
Agfa
Ilford
Kodak
(ja han var AIKare...)
idag hur ser det ut;
Kodak har minskat sin personal med tror jag 1/3, och stängde filmfabriker.
Ilford, lever men.... den analoga sidan har problem, resten går bättre
Agfa lever men...den analoga sidan har problem, resten går bättre
Fuji kör på med digitalkamerorna men har slutat med de analoga kamerorna. Fortsätter dock så vitt jag vet att sälja film..
Mellanformats kameror... den som försökt sälja en sådan sista året vet vad jag menar...
En storfomatskamera, Cambo 9X12 komplett kan köpas för 2500:- i dag...
Foto labben, säljs, slås ihop eller läggs ned... eller jobbar som rävar på att få igång försäljningen av bilder från digitalkameror.
Så nog tycker jag att man kan se vartåt det lutar och förbereda sig inför hur det kommer att påverka ens fotograferande.
/b
ps Thom Hogan?
läs själv...
http://www.bythom.com/thom.htm
/b
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Bertil Lindgren skrev:
...
Fuji kör på med digitalkamerorna men har slutat med de analoga kamerorna. Fortsätter dock så vitt jag vet att sälja film..
Mellanformats kameror... den som försökt sälja en sådan sista året vet vad jag menar...
En storfomatskamera, Cambo 9X12 komplett kan köpas för 2500:- i dag...
/b
Ja, visst är det trevligt när det är köparens marknad (roar mig själv kungligt på helgerna med en Cambo Master PC 4x5" och en Durst 1200 i mörkrummet sedan i vintras).
Fuji fortsätter sälja film, jovisst. Så även Kodak och Ilford. Ilford lär även planera återuppta emulsionsläggning på glasplåtar (länk). Smaka på den.
Jag läste någonstans på Kodaks site att de inte hade för avsikt att sluta med filmtillverkningen inom en överskådlig framtid.
Skulle tro att det löser sig för agfa med, eller åt minstone majoriteten av deras produkter på ett eller annat sätt.
Jag ger inte mycket för digitalvärldens domedagsprofeter som dödförklarar filmen med jämna mellanrum. Visst, konsumentfilmer i vart och varannat snabbköp försvinner och även så hos de flesta mindre fotohandlare, yrkesfotografer blir heldigitala men jag tror man underskattar entusiasterna.