Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aftonbladet stal en bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindgren84

Ny medlem
Hej

Aftonbladet har publicerat en bild som dom ej haft tillåtelse utav mig att göra. Bilden är dessutom beskuren från sitt forna panoramaformat.. Inget namn vid fotot heller.

Frågan är enkel,, Vad ska jag trycka in för siffror på fakturan åt dom? Ge mig gärna ett konkret belopp som kan vara rimligt.

MVH

Tja, det är väl egentligen bara att dra till med en siffra. Men spontant tycker jag att under 5000 är orimligt billigt. Till att börja med har de inte haft ditt tillstånd att publicera bilden, vilket brukar ge 100% på grundpriset, och dessutom är bilden beskuren vilket också brukar ge 100% extra på priset. Och så har de missat att skriva ut ditt namn, ytterligare 100%.

Tyvärr är det ju inte första gången som AB tas "på bar gärning", och de verkar inte lära sig. Eller så skiter de helt enkelt i att kolla upp rättigheterna först, och räknar med att sälja nog med extra lösnummer för att det skall löna sig de få gånger någon har mage att vänta sig att de skall betala för sina bilder.

Och meddela gärna när det börjar dra ihop sig till en lösning - man ser massvis med den här typen av frågor från personer med "1 inlägg". Tyvärr har de flesta av dem en tendens att bara försvinna när de väl fått de rekommendationer de tyckte de behövde....

Och: detta var en vänlig förfrågan, inte ett anklagade riktat mot dig, Magnus... Många hade varit intresserade av att få reda på vad som egentligen "hände sedan" i sådana här trådar... :)

Lycka till!

Och meddela gärna när det börjar dra ihop sig till en lösning - man ser massvis med den här typen av frågor från personer med "1 inlägg". Tyvärr har de flesta av dem en tendens att bara försvinna när de väl fått de rekommendationer de tyckte de behövde....

Jag håller med, reservationslöst. En av de mer interessanta trådar på länge vad gäller "bildstöld" är ju en som rör en fotograf, sju (!) bilder och ett skivbolag (!!!). Ingen (utom berörda parter, antar jag) vet vad som hände till slut.

Jag håller med, reservationslöst. En av de mer interessanta trådar på länge vad gäller "bildstöld" är ju en som rör en fotograf, sju (!) bilder och ett skivbolag (!!!). Ingen (utom berörda parter, antar jag) vet vad som hände till slut.

Det kan dock finnas en både rimlig och enkel förklaring till det: Man gör en överenskommelse och förbinder sig att inte tillkännage dess innehåll.

Det kan dock finnas en både rimlig och enkel förklaring till det: Man gör en överenskommelse och förbinder sig att inte tillkännage dess innehåll.

Jag misstänker starkt att det är det som skett i just detta fall, men i så fall kan man ju skriva och berätta just det, utan att komma med detaljer.

Hur?

Hej

Aftonbladet har publicerat en bild som dom ej haft tillåtelse utav mig att göra. Bilden är dessutom beskuren från sitt forna panoramaformat.. Inget namn vid fotot heller.

Frågan är enkel,, Vad ska jag trycka in för siffror på fakturan åt dom? Ge mig gärna ett konkret belopp som kan vara rimligt.

MVH

Hur har de fått tag på bilden?

Du lämnar ju väldigt knapphändiga uppgifter om hur "stölden" gått till.

Har ni haft någon kontakt?
Som sagt tidigare, hur har dom fått tag i bilden?

Att en stor tidning medvetet går in och stjäl en bild förekommer sällan idag. Dom vet allt för väl vad det är som gäller.
Gör som man alltid skall göra i ett sådant här läge, kontakta den bildansvarige på tidningen och berätta vad som hänt.
Glöm alla utopier om massor med tusentals kronor i ersättning.

Det finns ett avtal mellan Bildleverantörernas Förening och Tidningsutgivarna som reglerar prisbilden.
En standardbild debiteras idag med 900:- ex moms.
Vedertaget är att man dubblar priset vid otillåten publicering och även vid utebliven byline.
Använder man den regeln skulle du i bästa fall få 2.700:- ex. moms
Lycka till och berätta hur det går, vi är säkert många på forumet som är nyfikna på slutresultatet..

Hej

MVH

Ovanligt att AB e igång =P
har hänt mig osså =/

Har sj råkat ut för samma sak...
i mitt fall skicka jag en faktura enligt blf´s prislista...
Min faktura hamnade på en bra bit över 100.000kr
givetvis ignorera tidningen min faktura varvid jag anlitade bildombudsmannen...
mitt fall sluta med att de betala mig ca 50% och sedan tog BOM sin andel oxå...

Problemet med sånthär är att pressen har fett med cash och har råd att göra en rättsproses som drar ut på upp till 3 år och rättskostnaderna blir ofta de dubbla av vad bildstölden kostar dem men de vet att vi dödliga svensons inte har råd o erbjuder oss oftast en förlikning o en struntsumma...

i mitt fall hamnade mina bilder på Löpsedel i syd sverige samt att de hade manipulerat mina bilder och missat byline på dem samt att de hamna på löpsedel på nätuplagan med....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article919294.ab

Fakturera enligt BLF´s prislista o hoppas på de bästa =)
Lycka till mvh Andreas

Senast ändrad:
Att en stor tidning medvetet går in och stjäl en bild förekommer sällan idag. Dom vet allt för väl vad det är som gäller.

Jag pluggar journalistik och för något år sedan hade vi en föreläsning från en kille som var med och startade Aftonbladets web och fortfarande jobbade där.

Han sade att de helt enkelt snor vilka bilder somhelst, det spelar ingen roll. Det är så få som hör av sig och begär ersättning så det är ingen stor kostnad. Han påstod att det är nästan aldrig de tvingas betala för stulna bilder.

Han förnekade inte att de stjäl bilder på rutin.

Nonsens

Jag pluggar journalistik och för något år sedan hade vi en föreläsning från en kille som var med och startade Aftonbladets web och fortfarande jobbade där.

Han sade att de helt enkelt snor vilka bilder somhelst, det spelar ingen roll. Det är så få som hör av sig och begär ersättning så det är ingen stor kostnad. Han påstod att det är nästan aldrig de tvingas betala för stulna bilder.

Han förnekade inte att de stjäl bilder på rutin.

Självklart finns det ingen tidning i Sverige som har som arbetsmetod att stjäla bilder. Dumt påstående.

Självklart finns det ingen tidning i Sverige som har som arbetsmetod att stjäla bilder. Dumt påstående.

Säg inte det...

Jag tror nog att dom stora drakarna är medvetna om att dom kommer undan med majoriteten av sina bildstölder vilket gör det hela rätt så lönsamt för tidningen.
Det sparas alltså in stora belopp på uteblivna bildersättningar vilket gör att dom har råd att ta en ekonomisk smäll då och då.

Så att säga att det är ett dumt påstående, är kanske ett lika dumt påstående...

En av grundarna av och cheferna på Aftonbladets webb sade personligen att om de inte har en bild så googlar de, hittar en bild och publicerar den utan lov. Det fanns inget utrymme att missförstå vad han menade. Jag vet inte personligen vad de har för arbetsmetoder men jag har ingen anledning att tro att han skulle hitta på något sådant.

De e sånt här som gör att man ruttnar på att logga in, ge råd, hjälp och förslag på lösningar.
Trist!

Jo, jag tycker att man sällan, ja nästan aldrig, får någon uppföljning, varken i såna här fall eller vid andra bildförsäljningar som tas upp i forumet. Det gör förstås att man inte blir så motiverad att formulera vettiga svar på såna frågor. Visst kan det förekomma "hemliga" förlikningar, men då kan man skriva det åtminstone.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar